• Mom2be262

V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn

Hej! Snälla kan någon hjälpa mig :) jag vaknar ca 3-6 gånger per natt, oftast utan orsak, ibland för att gå på toa. Jag är så täppt i näsan att jag inte kan andas, barnmorskan (läkaren hos barnmorskan rättare sagt) skrev ut rinexin... biverkningarna där är bl.a svimningar och hallucinationer mm (vanliga) så jag VÅGAR inte ta de. Svårt att kissa, orolig , sömnlöshet...

Jag vaknar även flertalet gånger under nätterna (oavsett vad jag äter under dag/kväll) och har sånna sura uppstötningar att jag tror jag ska spy... mår dock inte illa men jag KAN verkligen inte sova pga det här. Läkaren hjälper inte, har ni några tips?? :) har ätit gaviscon mot halsbrännan men den hjälper typ 1 timme...

• Svar på tråden V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn
  • Mom2be262
    Anonym (Också täppt) skrev 2018-02-03 09:13:19 följande:

Nej det är inte den. Jag blev tipsad om det hos en homeopat så det kanske inte finns hos vanliga hälsokostbutiker? Men annars, gå in och fråga bara. Dom brukar vara duktiga att rekommendera vad man behöver :)

Åh tack det ska jag göra!
  • Ebo88

Rätta mig gärna om jag har fel men pratar man med sin läkare/bm angående nästäppa så får man väl ta nässpray? Dem rekommenderar inte nässpray eftersom du kan få så sköra slemhinnor och du lättare kan blöda näsblod? Min kompis som var gravid med tvillingar hade nässpray med koksalt och det fungerade bra. Men hon tog det bara på kvällen/natten för att kunna sova.

Men som sagt, rätta mig gärna om jag har fel annars skulle jag köpa koksalt (nässpray) om jag vore du :)

• Mom2be262
    Ebo88 skrev 2018-02-03 09:39:11 följande:

Rätta mig gärna om jag har fel men pratar man med sin läkare/bm angående nästäppa så får man väl ta nässpray? Dem rekommenderar inte nässpray eftersom du kan få så sköra slemhinnor och du lättare kan blöda näsblod? Min kompis som var gravid med tvillingar hade nässpray med koksalt och det fungerade bra. Men hon tog det bara på kvällen/natten för att kunna sova.

Men som sagt, rätta mig gärna om jag har fel annars skulle jag köpa koksalt (nässpray) om jag vore du :)

Helt ärligt är jag lite osäker på varför man inte får ta nässpray, men de står i förpackningen och koksalt är bara vatten+salt och hjälper tyvärr inte mig .. har för mig att medlet vid långtidsanvändning gör så att blodet tar upp mindre syre (eller något sånt, och därför lan fostret må dåligt ) men jag vet faktiskt inte! Min barnmorska sa nej men läkaren sa ja till nässpray när jag bråkade om rinexinet ... har säkert något med beroende att göra också :) nästa besök om 2 veckor
  • Anonym (Nasin)

Nasin/nezeril har man fått ta u graviditet åtminstone när jag varit gravid (senast för två år sedan). Jag fick använda hela graviditeten. Nästäppan har förvunnit så fort barnen kommit ut så inga problem att sluta heller. Däremot skulle man inte ta Otrivin.

• jodåsåatte

Jag började använda nässpray (nezeril och nasin) under min senaste graviditet som nu är 10 år sedan. Gick verkligen inte att sova annars, blev totalt stopp i näsan och jag fick nästan panik. Har använt nässpray sedan dess :( Kan inte sluta. Beroende med andra ord. Så fortsätt att hålla dig ifrån det om du kan är mitt tips. Ang halsbrännan så käkade jag Novalucol för det, funkade väldigt bra, och de är dessutom rätt goda, haha!

• RJEL

Gaviskon tas innan läggdags och man får inte äta något efter. Har du testat alla tabletter mot halsbränna som inte är på recept ? Jag har på recept för att jag har magmunsbråck.
    Ja använder nässpray för att kunna sova har oxå fått gravid täppa.
    Vaknar ca 2-3 ggr varje natt och måste kissa och dricka vatten, de ä nog vanligt.

• Jmlwc
    Mom2be262 skrev 2018-02-03 08:55:48 följande:

Har pratat med BM flera gånger men läkaren där säger ?du kan ta vilken nässpray som helst?... vad jag läst får man INTE använda nässpray (mer än någon gång) och hade det funnits receptfri hjälp hade jag inte bett pm recept ... suck ... :P fått en bild av att han är rätt gammal och bryr sig inte så mycket ... samma med mina järnvärden, se är låga och jag ska helst äta 100-200 mg per dag vilket de säger bara finns i niferex eller duroferon men jag kan inte äta de längre för jag spyr... de hade inget tips

Jag har använt nässpray i nio månader gånger tre graviditeter. Inga problem!
  • Anonym (Också täppt)
    Mom2be262 skrev 2018-02-03 09:57:45 följande:

Helt ärligt är jag lite osäker på varför man inte får ta nässpray, men de står i förpackningen och koksalt är bara vatten+salt och hjälper tyvärr inte mig .. har för mig att medlet vid långtidsanvändning gör så att blodet tar upp mindre syre (eller något sånt, och därför lan fostret må dåligt ) men jag vet faktiskt inte! Min barnmorska sa nej men läkaren sa ja till nässpray när jag bråkade om rinexinet ... har säkert något med beroende att göra också :) nästa besök om 2 veckor

Vanlig nässpray gör slemhinnorna i näsan skörare och mer svällda och till slut är man i en ond cirkel. De sväller av nässprayen också sprayar man i mer också går det runt runt. Då är det bättre att ta en kortisonspray som tex rhinocort Aqua som är snäll mot slemhinnorna, bara verkar lokalt och alltså inte påverkar bebis och dessutom ger samma men en långvarigare effekt än nässpray! :) Tycker absolut att du borde prova iaf. Jag frågade min BM flera gånger så det verkligen var säkert för bebisen också och hon kollade upp det en extra gång och det är absolut ingen fara, bara att köra på! :)
  • Anonym (Nasin)

Men det kan väl inte vara meningen att man ska ta kortisonnässpray hela graviditeten? För eftersom det kommer sig av själva graviditeten så lär det väl komma tillbaka så fort man slutar, eller?

Anonym (Också täppt) skrev 2018-02-03 12:44:40 följande:

Vanlig nässpray gör slemhinnorna i näsan skörare och mer svällda och till slut är man i en ond cirkel. De sväller av nässprayen också sprayar man i mer också går det runt runt. Då är det bättre att ta en kortisonspray som tex rhinocort Aqua som är snäll mot slemhinnorna, bara verkar lokalt och alltså inte påverkar bebis och dessutom ger samma men en långvarigare effekt än nässpray! :) Tycker absolut att du borde prova iaf. Jag frågade min BM flera gånger så det verkligen var säkert för bebisen också och hon kollade upp det en extra gång och det är absolut ingen fara, bara att köra på! :)

• Anonym (Också täppt)
    Anonym (Nasin) skrev 2018-02-03 16:05:22 följande:

Men det kan väl inte vara meningen att man ska ta kortisonnässpray hela graviditeten? För eftersom det kommer sig av själva graviditeten så lär det väl komma tillbaka så fort man slutar, eller?

d

Jo. Du tar ju vanlig nässpray hela graviditeten och det kommer ju tillbaka så fort sprayen har slutat verka. Skillnaden är att kortisonsprayen inte skadar slemhinnorna men har samma effekt :)
  • Anonym (Nasin)

Jag hade nog ändå varit lite tveksam utifrån rekommendationerna i fass. Särskilt om man ska ta det en hel graviditet. Och det står ju även att den kan ge skador på nässkiljeväggen...

Anonym (Också täppt) skrev 2018-02-03 16:54:25 följande:

d

Jo. Du tar ju vanlig nässpray hela graviditeten och det kommer ju tillbaka så fort sprayen har slutat verka. Skillnaden är att kortisonsprayen inte skadar slemhinnorna men har samma effekt :)

• Anonym (Vc)

Man kan använda vanlig nässpray. Det är generellt inte bra att använda mer än 10 dagar i sträck pga beroende osv men för graviditeten skull är det inte farligt. Helst inte mentholvarianten dock som kan verka blodförtunnande. Jag använde nezeril och otrivin hela graviditeten. Fanns absolut inget annat som funkade. Och enligt mvc var det ok.

• Karin12345

Jobbigt! Hade liknande runt den veckan. Minns att jag ofta mådde illa på nätter a och spydde ibland :/ tror i efterhand det faktiskt var lite magsår! Fick magsår sen ett år senare ( kunde då känna igen symptomen när jag tänker efter!) Kan du ta något mot magsår vid grav? ( om det nu är det) operzarol ( vet ej stavning!) finns ju tex- hjälpt mig ( obs ej gravid nu) Sova på sidan. Inte äta för stark mat sent. Hade också mer eller mindre konstant nästäppa! Ska ju helst inte ta vanlig nässpray så köpte saltvatten spray på apoteket! Hjälpte!! Tips! Naturligt och man kan ta sååå mkt man vill/ behöver ;) ( fråga på apoteket) Använder fortfarande det vid förkylning då och då :)

• SofiaZH

Lergigan (skrivs ut av läkare) och Rennie (receptfritt på apoteket)

Jag har samma problem, men med ovanstående ?medicinering? har livet blivit lite lättare :)

Lycka till!

• Anonym (Också täppt)
    Anonym (Nasin) skrev 2018-02-03 22:36:47 följande:

Jag hade nog ändå varit lite tveksam utifrån rekommendationerna i fass. Särskilt om man ska ta det en hel graviditet. Och det står ju även att den kan ge skador på nässkiljeväggen...

Ja alla gör ju som dom vill. Visst står det det men det står också under rubriken mycket sällsynta biverkningar. Enligt läkare och BM på min mottagning så rekommenderar dom rhinocort ist för vanlig nezeril för långvarigt bruk och det verkar vara rätt vanligt för det finns flera trådar om just det här på fl. Men man får väl prova sig fram och köra på det man tycker verkar bäst själv :)
  • reptilina

Jag har fått OK på att använda Rinexin under graviditet, och det är ju klart att det är bra att vara uppdaterad på biverkningar, men man ska också tänka på att även vanliga biverkningar drabbar ganska få. Om du har sådana problem som du nämner skulle jag nog rekommendera dig att i alla fall prova ett par dagar/nätter för att se om det hjälper!
    Lycka till!

Svar på tråden V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn