• Tveksamt

Vad händer om en 14-åring våldtar en 15-åring?

Anonym (arg) skrev 2018-02-03 16:08:06 följande:

10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).

Vad har det där med kramar att göra? Menar du att en kram är en sexuell handling? Jag kramar ofta mina vänner exempelvis, det innebär inte att jag har sex med dem. Föräldrar kramar sina barn.
    Det där säger inget om att man inte får krama barn.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Anonym (arg) skrev 2018-02-03 16:40:42 följande:

vet en som blev dömd för att han hade försökt krama ett barn under 15

rubriceringen kanske dock var ofredande och inte sexuellt ofredande om jag minns rätt...

Det är klart det kan vara ofredande att krama någon som inte vill, det säger fortfarande inget om att det är olagligt att krama barn.

Det är olagligt att kyssa motvilliga vuxna, det betyder inte att det är olagligt att kyssa vuxna. Förstår du skillnaden?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Vad händer om en 14-åring våldtar en 15-åring?