Torkad frukt - toxoplasmosrisk?
Går det bra att äta t ex torkad aprikos, torkade blåbär mm när man är gravid?
Tänker på om det är risk för toxoplamos?
Går det bra att äta t ex torkad aprikos, torkade blåbär mm när man är gravid?
Tänker på om det är risk för toxoplamos?
Du kan omöjligt vara allvarlig??
Vad är ditt problem? Har du inget bättre att skriva kan du låta bli.
Ska du tramsa dig så kanske du ska komma på ngt bättre! Vet Du ens vad toxoplasmos är för något?
Lär dig googla lite va?
Var snäll och lämna min tråd.
Ville ha svar. Inget annat.
Känner inte för att lämna tråden.. vad ska du göra åt saken?
Nej, du får absolut inte äta torkad frukt!!! Hoppas du fattar att det är väldigt hög risk att drabbas av toxoplasmos om man äter detta under graviditeten. Man utsätter fostret/barnet för livsfara!
Anmäler nästa spydiga kommentar.
Vet du ens hur det smittar? Eller är det ett ord du har hört någonstans utan att ens veta vad det är? Kanske dags att ta ett chill-pill, eller en handfull
Jo jag vet att det kan smitta via osköljd frukt/grönsaker. Därför undrar jag om det finns risk i torkad frukt?
Jo jag vet att det kan smitta via osköljd frukt/grönsaker. Därför undrar jag om det finns risk i torkad frukt?
Tydligen så kan jag det? Hur vet du att den sköljs?
Tydligen så kan jag det? Hur vet du att den sköljs?
Men självklart plockas blåbär direkt från skogen och torkas direkt... Gör dig inte dummare än nödvändigt! Det råder oerhört stränga hygienkrav för tillverkning av livsmedel!
Herregud så spydiga människor det finns!
Nej ts, du behöver inte vara orolig. Ät på du!
Ett inlägg till kommer här.. anmäl du
Herregud så spydiga människor det finns!
Nej ts, du behöver inte vara orolig. Ät på du!
Jag undrar samma
Jag undrar samma
Toxoplasma är en parasit som sprids med katter. Det är ytterst osannolikt att en katt skulle ha klättrat upp i ett aprikosträd, gjort sina behov på aprikoserna, att aprikoserna sedan hade plockats och blivit urkärnade och konserverade utan att ha tvättats. Du kanske har märkt att aprikoser är ludna i vanliga fall men inte när de är torkade?
Toxoplasma får du av katter, rått kött, otvättade grönsaker från friland och från att slicka på sand från sandlådor (där utegående katter gjort sina behov).
Ca 40-60% av vuxna i Sverige har redan haft toxoplasmos och har därför antikroppar mot parasiten.
Om du är mycket orolig bör du prata med en psykolog och få stöd. En graviditet ska man njuta av, inte noja sönder. Lycka till!
Toxoplasma är en parasit som sprids med katter. Det är ytterst osannolikt att en katt skulle ha klättrat upp i ett aprikosträd, gjort sina behov på aprikoserna, att aprikoserna sedan hade plockats och blivit urkärnade och konserverade utan att ha tvättats. Du kanske har märkt att aprikoser är ludna i vanliga fall men inte när de är torkade?
Toxoplasma får du av katter, rått kött, otvättade grönsaker från friland och från att slicka på sand från sandlådor (där utegående katter gjort sina behov).
Ca 40-60% av vuxna i Sverige har redan haft toxoplasmos och har därför antikroppar mot parasiten.
Om du är mycket orolig bör du prata med en psykolog och få stöd. En graviditet ska man njuta av, inte noja sönder. Lycka till!