• Anonym (Torr vinter)

Skriv dina bästa tips för torr hårbotten!

Jag har ganska känslig hårbotten som lätt ballar ur och speciellt då på vintern när det är så torrt men även av många parfymerade schampon.

Jag vill ha tips på schampon, oljor, inpackningar, häxblandingar och apoteksprylar vad som helst för att få bukt med min torra hårbotten.

Det är inte mjäll eller något annat jag har utan bara torr hårbotten.

• Svar på tråden Skriv dina bästa tips för torr hårbotten!
  • Anonym (Pia)

Jag kör med Urtekrams babytvål (fungerar både som tvål och schampo) och tvättar cirka var fjärde dag. Filosofin är att inte störa mer än vad som behövs för att se okej ut. Bara lite mild tvättning och i övrigt får hårbotten vara ifred

• Anonym (Torr vinter)
    Anonym (Pia) skrev 2018-02-03 16:31:06 följande:
    Jag kör med Urtekrams babytvål (fungerar både som tvål och schampo) och tvättar cirka var fjärde dag. Filosofin är att inte störa mer än vad som behövs för att se okej ut. Bara lite mild tvättning och i övrigt får hårbotten vara ifred
    Det är min filosofi gällande all hud-och hårvård att göra så lite som möjligt. Jag tror att många produkter bara får hud och hår att balla ur totalt. Men ibland behövs kanske något extra eller att man hittar en suverän produkt.
  • Aniiee

En ohelig blanding mellan balsammetoden och Head & Shoulders Dry scalp care. Balsammetoden 1-2 ggr per vecka och H&S 1 ggr var 6e-8e vecka

Men framför allt inte tvätta så vansinnigt ofta som folk gör. Det är inte bra.... för mig, då. 

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (S)

* Massera lite babyolja i hårbotten.

* Ta mindre schampo det är många som tar mer än nödvändigt så det börjar irritera i huden.

* Massera hårbotten lite varje dag det frigör en naturlig "olja" som förebygger torr hud.

* Huskur: ett Ägg och lite olivolja till en egen olja, massera in i hårfästet.

* Ät C-vitamin-frukter, stek mat i smör eller skirat smör med bra fetthalt det motverkar också torr hud

* Undvik starka hårprodukter som hårspray

• Anonym (Torr vinter)

Tack! Skrattande

• Anonym (Torr vinter)

Schampo för torrt hår ger det hårbotten fukt också så att den inte är lika uttorkad? Det borde den väl göra?

• Anonym (Torr vinter)
    Anonym (Ett ord) skrev 2018-02-07 22:24:07 följande:
    Fungoral!
    Är inte det för mjäll?
  • Anonym (Ett ord)
    Anonym (Torr vinter) skrev 2018-02-07 22:25:29 följande:

Är inte det för mjäll?

Utmärkt mot torr hårbotten?
  • Heranell

När min hårbotten blir torr och kliar brukar jag smörja in hårbotten med HTH hudlotion. Den innehåller karbamid och det kan svida, men funkar fint. Jag smörjer in med lite HTH på kvällen och tvättar håret som vanligt på morgonen efter. Jag tar inte så mycket att hela håret blir inkletat så det går bra att sova med det i.

• Anonym (Torr vinter)
    Heranell skrev 2018-02-08 11:16:39 följande:
    När min hårbotten blir torr och kliar brukar jag smörja in hårbotten med HTH hudlotion. Den innehåller karbamid och det kan svida, men funkar fint. Jag smörjer in med lite HTH på kvällen och tvättar håret som vanligt på morgonen efter. Jag tar inte så mycket att hela håret blir inkletat så det går bra att sova med det i.
    Tack för förslaget.
Svar på tråden Skriv dina bästa tips för torr hårbotten!