• Anonym (fundersam)

Rättvist/orättvist sparande till barnen?

När jag och min dåvarande sambo fick barn var tanken att vi skulle spara 100 kr var till barnen varje månad. Under första året var jag föräldraledig, så då betalade han 200 kr, så första året fick barnet 1000 kr på sitt sparkonto, sedan slutade han spara där. Däremot har han satt in 100 kr varje månad på dotters fondkonto de senaste 7 åren. Sedan separerade vi när dottern var drygt ett år. 

Min ekonomi har varit tuffare och jag har tänkt spara lika mycket som pappan, men det tog tid innan jag lyckades bestämma mig för hur, då pappan lånat hennes pengar på sparkontot, så kunde jag inte börja spara där för att sedan flytta dem till något bättre. Likaså har jag funderat mycket på vad som skulle hända om jag gick bort först (när jag fick cancer), då pappan är ekonomiskt opålitlig, så sparandet har skett i mitt namn, då jag inte ensam kunde öppna ett skyddat sparande i hennes namn ändå.

Sedan har jag och min nuvarande sambo fått två barn. Min tanke har alltid varit att det vore rättvisast att barnen fick lika mycket från kombinationen mamma-pappa, så jag har sparat 100 kr per månad på fondkontot till första barnet, 200 kr till andra och tredje barnet kommer också få motsvarande 200 kr insatt på sitt fondkonto. Nuvarande pappa vet knappt vad begreppet spara är, så det ligger på mig. Sedan har jag pausat sparandet under föräldraledigheter så jag har kommit i otakt. 

Sedan vet jag att mitt äldsta barn kommer att få sparade pengar från sin farmor som nyligen gått bort på kanske 20 000 kr eller mer. Mina andra barns farmor har också gått bort, men har lagt sitt kapital i ett sommarhus som vi har tillgång till, så barnen kan inte få exakt lika oavsett. Hur pappan sparar får jag dock se via halvårsrapporten.

När jag läst tidigare trådar har det ansetts rättvisast att varje förälders sparande räknas för sig, även om det skulle innebära enorma skillnader. Så tycker ni att jag tänker fel?

Nu har jag kommit till en punkt då jag funderar på om jag istället borde fortsätta spara till barnen på ett gemensamt fond/kapitalförsäkringskonto och låta motsvarande t ex 2-3 års sparande sitta på deras "egna" märkta fondkonto tillsammans med presentpengar de fått.

Hur mycket pengar och sparande krävs för att en kapitalförsäkring ska fungera? 

Hur gör ni andra som har både egna och gemensamma barn? Sparar ni på ett för alla barn eller olika och hur skyddar ni i så fall mot ojämn utdelning? De kommer ju ändå få tillgång till pengarna vid olika tidpunkter som t ex vid 20-25 års ålder.

Svar på tråden Rättvist/orättvist sparande till barnen?