• Anonym (Elin)

Missed Abortion

Igår (fredag) hade jag tid till MVC för att kolla urinprov och hb eftersom jag haft grymt illamåendeoch kräkts så mycket. Var i v. 14+2. Til sist skulle hon lyssna på hjärtljuden men hittade inga så hon skickade mig på ett extra ultraljud där et visade sig att grynet hade dött i v. 12+3. Vi hade t.o.m varit på ett ultraljud tidigare och sett grynet och hört hjärtljuden. Då sa dom att allt såg bra ut och vi pustade ju förstås ut eftersom alla hade sagt att efter tolfte veckan sjunker risken för missfall drastiskt. Det hade varit vårt första barn. Jag skickades vidare till ett annat sjukhus (bor på liten ort). Där jag fick ett piller som jag inte minns namnet på som skulle förbereda livmodernpå nåt sätt. Jag skickades hem och ska in igen imorgon (söndag). Har någon erfarenhet av det här, vad är det riktigt som dom ska göra? Allt var bara en grå dimma igår så jag kommer inte ihåg så mycket vad dom berättade. Vill lite förbereda mig så om någon skulle berätta sina erfarenheter vore det jättesnällt!

• Svar på tråden Missed Abortion
  • EpicNurse

Tabletten du tog var mifepristone. Den gör, precis som du sa, att livmoderhalstappen mjukas upp och att det andra läkemedlet (cytotec/misoprostol) ska ta imorgon funkar bättre! Det är tabletter som man tar vaginalt med ett par timmars mellanrum. De gör att man får sammandragningar, att livmodertappen öppnar sig, man börjar blöda och stöter ut graviditeten. Det blöder ganska rikligt och känns mer eller mindre som en liten förlossning. Vissa får bara kraftig mensvärk medan andra får ordentligt smärtsamma värkar.

Man får smärtlindring när det behövs när man ligger inne för behandling. Det brukar vara alvedon och morfin av något slag. Tablett eller injektion.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tumvante

Jag vill mest bara beklaga att du måste gå igenom detta!

Man kommer igenom det, och får tänka framåt, men det är tungt.

Skickar ett gäng kramar.

• Anonym (Elin)
    Tumvante skrev 2018-02-03 21:19:06 följande:

Jag vill mest bara beklaga att du måste gå igenom detta!

Man kommer igenom det, och får tänka framåt, men det är tungt.

Skickar ett gäng kramar.

EpicNurse skrev 2018-02-03 19:25:52 följande:

Tabletten du tog var mifepristone. Den gör, precis som du sa, att livmoderhalstappen mjukas upp och att det andra läkemedlet (cytotec/misoprostol) ska ta imorgon funkar bättre! Det är tabletter som man tar vaginalt med ett par timmars mellanrum. De gör att man får sammandragningar, att livmodertappen öppnar sig, man börjar blöda och stöter ut graviditeten. Det blöder ganska rikligt och känns mer eller mindre som en liten förlossning. Vissa får bara kraftig mensvärk medan andra får ordentligt smärtsamma värkar.

Man får smärtlindring när det behövs när man ligger inne för behandling. Det brukar vara alvedon och morfin av något slag. Tablett eller injektion.

Tack båda två för svar, händelseförloppet var jag förberedd på men inte den fysiska och psykiska smärtan. Det här var nog det tyngsta jag någonsin varit med om..
  • EpicNurse
    Anonym (Elin) skrev 2018-02-05 10:38:22 följande:

Tack båda två för svar, händelseförloppet var jag förberedd på men inte den fysiska och psykiska smärtan. Det här var nog det tyngsta jag någonsin varit med om..

Förstår det! Hoppas du fick bra stöd och omhändertagande.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Elin)
    EpicNurse skrev 2018-02-05 11:15:55 följande:

Förstår det! Hoppas du fick bra stöd och omhändertagande.

Jo jag fick jättebra stöd under hela förloppet, hade en helt fantastisk barnmorska! Sambon var också med och även om han inte kunde göra annat än att hämta vatten åt mig så var han ett stort stöd endast genom att vara där. Det var ju ingen rolig grej att vara med om men allt gick ändå smidigt och bra.
  • Anonym (h)
    Liknande för mig också i helgen. :( Trodde jag var i v.12, första graviditeten, men visade sig på ul att den varit död i flera veckor. Fick cytotec i fredags kväll. Blöder inte så mycket längre men molar/sticker fortfarande lite i magen ibland. Hur känns det för dig nu? Jag känner mig ensam och ledsen men pyttelite bättre för varje dag. Orolig för att detta ska ske igen eller att jag inte ska kunna bli gravid alls. Men det tjänar ju ingenting till att tänka negativt så ska försöka att göra roliga saker för att muntra upp mig. Vill du försöka bli gravid igen direkt? Hoppas det går bra för dig i så fall! :)
  • Anonym (Elin)
    Anonym (h) skrev 2018-02-06 19:36:42 följande:

Liknande för mig också i helgen. :( Trodde jag var i v.12, första graviditeten, men visade sig på ul att den varit död i flera veckor. Fick cytotec i fredags kväll. Blöder inte så mycket längre men molar/sticker fortfarande lite i magen ibland. Hur känns det för dig nu? Jag känner mig ensam och ledsen men pyttelite bättre för varje dag. Orolig för att detta ska ske igen eller att jag inte ska kunna bli gravid alls. Men det tjänar ju ingenting till att tänka negativt så ska försöka att göra roliga saker för att muntra upp mig. Vill du försöka bli gravid igen direkt? Hoppas det går bra för dig i så fall! :)

Jag är ledsen för din skull vad du går igenom :( Jag blöder inte heller så mycket, som en lite mindre mens ungefär, men värk har jag nog ännu. Inte jättekraftig men som mens där också.. Jag känner mig också lite bättre för varje dag, det är ju bara att gå vidare och hoppas att min kropp fungerar som den ska. Hoppas du hittar mycket roligt att göra så du inte behöver gå och grubbla!! Dethär låter säkert ganska hemskt, men hela upplevelsen har fått mig att inse hur mycket jag nog vill ha barn. Denhär graviditeten var inte planerad och mycket oväntad och jag hade nog innerts inne inte riktigt blivit van med tanken ännu på att vi skulle ha barn. Men ändå går det i vågor hur jag känner om jag vill bli gravid igen direkt eller inte, en timme kan jag tycka en sak för att i nästa timme tycka en annan. Är det så för dig också?
  • Anonym (h)
    Anonym (Elin) skrev 2018-02-07 09:55:06 följande:
    Jag är ledsen för din skull vad du går igenom :( Jag blöder inte heller så mycket, som en lite mindre mens ungefär, men värk har jag nog ännu. Inte jättekraftig men som mens där också.. Jag känner mig också lite bättre för varje dag, det är ju bara att gå vidare och hoppas att min kropp fungerar som den ska. Hoppas du hittar mycket roligt att göra så du inte behöver gå och grubbla!! Dethär låter säkert ganska hemskt, men hela upplevelsen har fått mig att inse hur mycket jag nog vill ha barn. Denhär graviditeten var inte planerad och mycket oväntad och jag hade nog innerts inne inte riktigt blivit van med tanken ännu på att vi skulle ha barn. Men ändå går det i vågor hur jag känner om jag vill bli gravid igen direkt eller inte, en timme kan jag tycka en sak för att i nästa timme tycka en annan. Är det så för dig också?
    Ja, detsamma verkligen! Och särskilt när du fått höra hjärta och allt. :(
    Ja jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver, man har liksom "fått smak" på något och nu känns det som att instinkten att få ett barn är starkare än någonsin. Antar att det är naturligt att känna så. 
    Jag skulle nog gärna försöka bli med barn igen snart men min sambo är utomlands i flera månader just nu. Tungt att gå igenom detta utan att ha honom här man samtidigt så gör det att jag känner mindre stress med att ägglossning och mens ska komma igång fort, det hade jag nog gjort om han varit här. Kanske bara bra att vänta lite. 
    Ett konstigt symtom jag har fått är att det läcker mjölk ur brösten!! :o Tycker det är väldigt konstigt eftersom det var såpass tidigt. Har du också fått det? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (h) skrev 2018-02-07 20:33:23 följande:

Ja, detsamma verkligen! Och särskilt när du fått höra hjärta och allt. :(

Ja jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver, man har liksom "fått smak" på något och nu känns det som att instinkten att få ett barn är starkare än någonsin. Antar att det är naturligt att känna så. 

Jag skulle nog gärna försöka bli med barn igen snart men min sambo är utomlands i flera månader just nu. Tungt att gå igenom detta utan att ha honom här man samtidigt så gör det att jag känner mindre stress med att ägglossning och mens ska komma igång fort, det hade jag nog gjort om han varit här. Kanske bara bra att vänta lite. 

Ett konstigt symtom jag har fått är att det läcker mjölk ur brösten!! :o Tycker det är väldigt konstigt eftersom det var såpass tidigt. Har du också fått det? 

Stackars dig som måste gå igenom detta ensam, hoppas du har någon annan i din närhet som du kan prata med!! Det kan nog både fysiskt och psykiskt vara bra att vänta en tid, vi bestämde att vänta tills nästa mens för att se så att allt fungerar som det ska i kroppen. Jag fick faktiskt en medicin på sjukhuset som skulle hindra mjölken från att rinna till. Kanske du kan ringa och höra om det är något du skulle kunna ta?
Svar på tråden Missed Abortion