Anonym (Undrar) skrev 2018-02-03 20:45:40 följande:
Hej. Efter en grymt långdragen influensa och fått uppsöka akuten, så konstaterade dom kol på mig. Känns väldigt bittert då jag själv orsakat det pga rökning. Jag har haft oerhört svårt att andas. Hostar. Andfådd av ingenting.
Trodde det berodde på influensan. Idag sökte jag jourläkare. Och han konstatera bara att det är kol.
Ni som har det? Vilka symtom har ni? Vad har ni för mediciner? Hur konstatera dom det på er?
Jag fick diagnosen vid en vanlig hälsoundersökning, tillsammans med ett stressat hjärta och skyhögt blodtryck.
Utan medicinering är det klart att du har det jobbigt med andningen.
Jag har spiriva, symbicourt, bricanyl och acetylcystein, som jag tar varje dag, annars skulle jag knappt orka gå över en parkeringsplats.
Acetylcysteinen är toppen om man är slemmig vid en förkylning t ex, den löser upp och du får bättre syresättning.
Influensavaccinet varje höst är ett måste, en förkylning kan permanent sätta ner dina lungor ännu mer, så jag rekommenderar varmt vaccin mot lunginflammation.
Jag har haft det 3 ggr och det är ingen picknick, sista gången var jag på väg att läggas i en respirator.
Sen äter jag en bunt mediciner till varje dag men det är för andra saker som följt på Kol:en.
Men det viktigaste jag gör är att jag rör mig varje dag är ute minst en timme och går gärna i backar och trappor.
Var inte rädd för att bli andfådd, blir det för tungt stanna upp och fyll dig med syre, vila lite, sen kör du igen, förutsatt att du är frisk.
Motion på din egen nivå är superviktigt, så fortsätt rör dig.
Broccoli läker rökskador, käka mycket broccoli.
Jag skulle rekommendera dig att börja med att boka ett läkarbesök eller be om en tid hos en kolsjuksköterska (dom flesta vårdcentraler har en sån) så du får sitta ner och få svar på alla dina frågor.
Ju mer du vet om din sjukdom desto bättre kan du hantera den.