Anonym (Undrar) skrev 2018-02-04 09:22:35 följande:
Jag fyller 44 i år. Och dom lyssnade på lungorna. Sedan fick jag blåsa i någon mätare. Spirometri väntar jag tid på.
Ok, men att ställa en KOL diagnos utan en utförd spirometri är inte korrekt. Tyvärr är många läkare snabba med att sätta diagnosen när de hör att patienten röker.
Jag utför dagligen spirometrier, och träffar flera patienter varje månad som fått en slarvigt satt KOL diagnos, men där spirometrin visar att så är inte fallet. Alla är uteslutande rökare. Ofta ligger de "lågt" där man drar gränsen för KOL, eftersom de rökt eller kanske fortfarande röker, men många är helt symtomfria och har som sagt fått en felaktig diagnos.
Självklart fick du dåliga värden när du blåste i mätaren på sjukhuset eftersom du då som jag förstår var sjuk och mådde dåligt i luftvägarna?
När du sedan utför spirometrin ska du vara helt frisk utan symtom från luftvägarna, annars blir den missvisande.
Det absolut viktigaste du själv kan göra är totalt rökstopp och se över dina motionsvanor. För de som drabbats av sjukdomen är det oerhört viktigt att vara fysiskt aktiva.
Om du får en korrekt ställd diagnos så ska du be om remiss till KOL skola, (kan heta lite olika beroende på vart man bor). Där får du gods tips och råd om vad du kan göra för att må bra/bättre.