• Anonym (Undrar)

Ni med kol

Hej. Efter en grymt långdragen influensa och fått uppsöka akuten, så konstaterade dom kol på mig. Känns väldigt bittert då jag själv orsakat det pga rökning. Jag har haft oerhört svårt att andas. Hostar. Andfådd av ingenting.

Trodde det berodde på influensan. Idag sökte jag jourläkare. Och han konstatera bara att det är kol.

Ni som har det? Vilka symtom har ni? Vad har ni för mediciner? Hur konstatera dom det på er?

• Svar på tråden Ni med kol
  • Anonym (Kol SSK)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-04 09:22:35 följande:

Jag fyller 44 i år. Och dom lyssnade på lungorna. Sedan fick jag blåsa i någon mätare. Spirometri väntar jag tid på.

Ok, men att ställa en KOL diagnos utan en utförd spirometri är inte korrekt. Tyvärr är många läkare snabba med att sätta diagnosen när de hör att patienten röker.

Jag utför dagligen spirometrier, och träffar flera patienter varje månad som fått en slarvigt satt KOL diagnos, men där spirometrin visar att så är inte fallet. Alla är uteslutande rökare. Ofta ligger de "lågt" där man drar gränsen för KOL, eftersom de rökt eller kanske fortfarande röker, men många är helt symtomfria och har som sagt fått en felaktig diagnos.

Självklart fick du dåliga värden när du blåste i mätaren på sjukhuset eftersom du då som jag förstår var sjuk och mådde dåligt i luftvägarna?

När du sedan utför spirometrin ska du vara helt frisk utan symtom från luftvägarna, annars blir den missvisande.

Det absolut viktigaste du själv kan göra är totalt rökstopp och se över dina motionsvanor. För de som drabbats av sjukdomen är det oerhört viktigt att vara fysiskt aktiva.

Om du får en korrekt ställd diagnos så ska du be om remiss till KOL skola, (kan heta lite olika beroende på vart man bor). Där får du gods tips och råd om vad du kan göra för att må bra/bättre.
  • Anonym (Kol SSK)
    Odenförsta skrev 2018-02-04 09:41:17 följande:

Kanske du kan hjälpa mig? Min svärmor fick diagnosen kol för ungefär 1 år sen men får ingen behandling pga förmaksflimmer och ojämn hjärtrytm, enligt läkaren finns det ingen medicin som passar med hjärtmedicinen. Hon blir väldigt andfådd av i princip allt och hjärtat rusar, känns bara som en ond cirkel. Finns det verkligen inget att göra?

Svårt att svara på, men låter konstigt. Har massor av patienter med liknande sjukdom som din svärmor och alla får behandling för sin KOL. Förmaksflimmer är ju ganska vanligt, och finns många olika sorters mediciner man kan behandla med.

Hon borde prata med sin läkare igen, och be om en annan medicin som passar ihop med läkemedlen för KOL behandlingen.

Har dock inte hört om någon som inte får behandling av anledningar som du beskriver. Hus äldre med KOL är det vanligt med samsjuklighet - samtidigt besvär från hjärtat, diabetes etc.
  • Anonym (Kol SSK)
    Anonym (Fråga.) skrev 2018-02-04 09:24:57 följande:

Vad jag har hört så innebär det att man kvävs till döds. Stämmer det?

Många lever ett mycket bra liv utan några egentliga symtom, lite beroende på hur långt framskriden sjukdomen är, om de slutat röka och sköter om sig.

Men ja, de som är mycket sjuka, kanske fortfarande röker, åker ofta in och ut på sjukhuset för att till sist gå bort då kroppen inte orkar längre. Kanske inte korrekt att säga att man kvävs till döds, men kippar efter luft och till slut kanske inte hjärtat orkar längre.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Kol SSK) skrev 2018-02-05 09:33:51 följande:

Ok, men att ställa en KOL diagnos utan en utförd spirometri är inte korrekt. Tyvärr är många läkare snabba med att sätta diagnosen när de hör att patienten röker.

Jag utför dagligen spirometrier, och träffar flera patienter varje månad som fått en slarvigt satt KOL diagnos, men där spirometrin visar att så är inte fallet. Alla är uteslutande rökare. Ofta ligger de "lågt" där man drar gränsen för KOL, eftersom de rökt eller kanske fortfarande röker, men många är helt symtomfria och har som sagt fått en felaktig diagnos.

Självklart fick du dåliga värden när du blåste i mätaren på sjukhuset eftersom du då som jag förstår var sjuk och mådde dåligt i luftvägarna?

När du sedan utför spirometrin ska du vara helt frisk utan symtom från luftvägarna, annars blir den missvisande.

Det absolut viktigaste du själv kan göra är totalt rökstopp och se över dina motionsvanor. För de som drabbats av sjukdomen är det oerhört viktigt att vara fysiskt aktiva.

Om du får en korrekt ställd diagnos så ska du be om remiss till KOL skola, (kan heta lite olika beroende på vart man bor). Där får du gods tips och råd om vad du kan göra för att må bra/bättre.

Tack för ditt svar. Denna läkare som undersökte mig, var tydligen överläkare på en lungavdelning, sade han? Och han var helt övertygad. Jag har iofs länge undrat varför jag har så dålig kondition? Flåsar för allt numera.
  • Anonym (Undrar)

Jag kan säga att min mamma fick kol ung. Men jag själv var så ung då. Och tog inte hennes symtom på allvar. Hon fick efter det högt blodtryck. Sedan 4 stycken hjärtinfarkter. Efter det cancer som spred sig. Sedan dog hon av det.

Såklart jag är orolig. Då jag ser att jag går i min mammas fotspår med sjukdomar. Allt börjar ju likadant med mig? Och nu när jag e vuxen, inser jag vad jobbigt min mamma måste haft? När hon levde? Jag har två små barn. Känner att det är hemskt att drabbas av detta nu? Jag vill se dom växa upp. Men inser oxå att jag tyvärr har dåliga gener. Vilket gör mig ledsen..

• Anonym (Undrar)
    Anonym (nilsan) skrev 2018-02-04 23:59:45 följande:

Hej! 

Först vill jag bara beklaga det du har drabbats av, jag förstår att det måste vara en chock. Även om kol tyvärr är väldigt vanligt bland rökare, är det ju lätt att tro att det händer aldrig mig. 

Men nu går jag rakt på sak. Det första du måste göra är att sluta röka. Inte senare. Inte i framtiden. Utan nu. Det är det enda som kan stoppa upp sjukdomen. Fortsätter du röka så är alla andra mediciner/åtgärder förgäves.

Många har slutat röka innan du, bland annat min kompis morfar som slutade när han var över 70 efter 60 års rökning. Kan han så kan du. ;) (Även han drabbades av sjukdom. Han slutade från en dag till en annan.) 

Med det sagt så har jag inte själv drabbats av kol, men en nära anhörig gick bort i en lunginflammation som han borde ha överlevt (och kanske inte ens drabbats av) om han inte redan varit sjuk i kol. I hans fall var dock hans kol oupptäckt ända till sista dagen av hans liv. (Då en mycket avancerad lungröntgen visade att han hade emfysem.) 

Hans kol förblev oupptäckt dels genom att han själv inte förstod hur illa det var, och dels genom att läkarna aldrig misstänkte just kol eftersom han aldrig hade varit rökare. (Däremot under många år andats in olämpliga gaser i sitt yrkesliv.)

Han hade dessutom en tidigare lunginflammation några år innan den sista, dödliga, som även den krävde intensivvård med respirator - dock utan att läkarna ens snuddade vid misstanken om att kol kunde ligga bakom. 

Varför berättar jag då detta? Jo, tro det eller ej. Jag försöker med lite omvänd psykologi här. ;) Jag tänker nämligen att eftersom min anhöriga aldrig fick veta att han hade kol, kunde han heller aldrig göra något för att stoppa dess framfart. Röka gjorde han ju visserligen inte ens från början, men istället för att röra på sig blev han rädd för rörelse. Han tappade oerhört mycket i vikt, hade han vetat hur sjuk han var kunde han ha fått näringsdryck... För att inte tala om hur värdefullt det kunde ha varit med medicinering. 

Men du har faktiskt fördelen att ha fått veta att du har sjukdomen! Det innebär också att du har en chans att göra något för att stoppa upp förloppet! Sluta röka är som sagt det viktigaste. Men även andra livsstilsförändringar + medicin kan ha stor betydelse för din möjlighet att få leva (ett långt liv) med livskvalitet. 

Bara du slänger de där cigaretterna så ska du se att det kommer att gå bra! Du är bara 44 och du har två små barn som behöver dig i många år framöver. Jag är säker på att du kommer att klara det här! 

Kramar!

Tack för ditt svar! Jag ska be läkare skriva ut tabletter mot rökning. Läste nånstans att det fanns sådant.
  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-05 15:13:28 följande:

Jag kan säga att min mamma fick kol ung. Men jag själv var så ung då. Och tog inte hennes symtom på allvar. Hon fick efter det högt blodtryck. Sedan 4 stycken hjärtinfarkter. Efter det cancer som spred sig. Sedan dog hon av det.

Såklart jag är orolig. Då jag ser att jag går i min mammas fotspår med sjukdomar. Allt börjar ju likadant med mig? Och nu när jag e vuxen, inser jag vad jobbigt min mamma måste haft? När hon levde? Jag har två små barn. Känner att det är hemskt att drabbas av detta nu? Jag vill se dom växa upp. Men inser oxå att jag tyvärr har dåliga gener. Vilket gör mig ledsen..

Det viktigaste du kan göra nu är att sluta röka. Då kommer du att minska riskerna för flera av de sjukdomar som din mamma drabbades av.

Min mamma har också kol, men rökte endast när hon var ung från 18-30 år. Sen har hon haft ett jobb dör hon andats in kemikalier som troligen har orsakat hennes kol. Hon trodde länge att hon bara hade dålig kondis, orkade itne träna, var allmänt osund. Så fick hon diagnosen kol och började medicinera. Och vilken skillnad! Nu orkar hon gå, hon orkar leka med barnbarnen, sover bättre, är allmänt piggare och mer skärpt, gladare. Nu promenerar hon dagligen, orkar äta bättre mat, har gått ned lite i vikt, trivs bättre med sig själv och livet. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (viktigt) skrev 2018-02-05 15:27:22 följande:

Det viktigaste du kan göra nu är att sluta röka. Då kommer du att minska riskerna för flera av de sjukdomar som din mamma drabbades av.

Min mamma har också kol, men rökte endast när hon var ung från 18-30 år. Sen har hon haft ett jobb dör hon andats in kemikalier som troligen har orsakat hennes kol. Hon trodde länge att hon bara hade dålig kondis, orkade itne träna, var allmänt osund. Så fick hon diagnosen kol och började medicinera. Och vilken skillnad! Nu orkar hon gå, hon orkar leka med barnbarnen, sover bättre, är allmänt piggare och mer skärpt, gladare. Nu promenerar hon dagligen, orkar äta bättre mat, har gått ned lite i vikt, trivs bättre med sig själv och livet. 

tack för ditt svar. Jag känner själv i kroppen, att jag börjar trappa ner nu. Eller hur man säger? Jag e inte alls samma person som innan. Är även väldigt ledsen, då jag ser att jag går i min mors fotspår.
  • Anonym (KOL trots att jag aldrig rökt)

Hoppas du mår under omständigheterna väl. Det finns ju KOL av olika svårighetsgrad också.

Jag har tidigare i år fått diagnosen KOL, men har aldrig rökt. Aldrig ens provat. Så det känns inte kul alls. Har en astma i grunden, som gradvis blivit sämre trots att jag varit noga med behandlingen och att följa läkarens ordination. 

Det är tydligen ungefär 10% av alla som får KOL som aldrig rökt.

• Charlotta89

Hej! Jag heter Charlotta och går på Fristad Folkhögskola där jag läser till undersköterska. 

jag skriver mitt fördjupningsarbete om sjukdomen KOL och har i uppgift att intervjua en person som har KOL.

Jag vill ställa frågor som hur du som patient upplevt din vård och hur du mår nu. 

Jag kommer inte ge ut några namn utan enbart svar. 

hoppas någon vill ställa upp! 

mvh/Charlotta

• Maria8601

Hej!
    Jag jobbar med KOL-patienter varje dag.
    Har du gjort en spirometri? Det är enda sättet att diagnostisera KOL.
    Har du slutat röka? Om du vill bevara din lungfunktion är det den absolut viktigaste åtgärden. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-03 21:19:10 följande:
    Tusen tack för ditt svar. Har fått acetylsalicylsyra. Den hjälper inte. Har även fått nån inhalator. Hjälper knappt. Detta är både en chock och väldigt jobbigt att veta.
    Inte konstigt att acetylsalicylsyra inte hjälper då det inte är något en läkare skriver ut för KOL. Det är ett NSAID-preparat mot bla smärtlindring och feber. 
Svar på tråden Ni med kol