Anonym (M) skrev 2024-09-25 16:19:51 följande:
Det är en taskig cocktail att först anklaga män för s k toxisk maskulinitet för att sedan klaga på att de är för mesig när de inte orkar tjafsa och själva uppföra sig som män och samtidigt vara i krig med män. Vari ligger det man ska bli attraherad av? Precis som det är viktigt för kvinnor eller vad man nu får kalla det nu för tiden? Vad får man säga om svenska kvinnor, individen med dubbla x kromosomer?
att bli attraherade av någonting är det faktiskt det för män också. Men det är fel att tänka så också antar jag. Kanske toxiskt rentav.
Ja det är ju dina erfarenheter, jag upplever inte alls kvinnor och män som du beskriver det, jag ser varken svenska män eller svenska kvinnor som en homogengrupp utan de flesta tycker om de flesta både män och kvinnor,
man är gift/sambo, har barn av både könen och älskar inte sitt ena barn mer pga kön, man har syskon och föräldrar av båda könen, vänner och kollegor och trivs med de flesta. Sen finns det alltid personer som utmärker sig av både män och kvinnor men de flesta trivs utmärkt tillsammans med båda könen.
Alla dess extrem feminister och kvinnohatande incels det skrivs ofta om här på FL är det inga i min bekantskapskrets som känner trots att de flesta har stora bekantskapskretsar, läst på högskolor runt om i landet och har vänner ifrån olika delar av landet och utlandet och vi bor i en storstad.
Så vi ser nog helt olika på människor och hur dom beter sig och verkar umgås i helt olika kretsar.
Jag har själv bott och jobbat i olika länder, halva min släkt bor utomlands.
Jag har vänner i dom länderna och många vänner ifrån olika länder genom mitt internationella jobb här i Sverige och känner flera ifrån några av dom länderna du nämner och dom är vänner med svenska kvinnor så nja glöm det där med att ställa svenska kvinnor mot utländska det är verkligen inget otalt mellan dom.
Dess välutbildade utländska kvinnor är ju vänner med svenska kvinnor.
Plus att svenska kvinnor jobbar med dom i deras länder.
Det kommer alltid att finnas vissa personer med åsikter både bland vissa män och kvinnor men de flesta går utmärkt ihop med personer ifrån andra länder och bägge könen.
Det är min och mina vänner och kollegors erfarenheter efter att både bott och jobbat i olika länder och umgås med folk i från hela världen genom mitt jobb.
Sen väljer vissa män utländska kvinnor och vissa kvinnor utländska män, det är det fritt och göra så länge det inte handlar om utnyttjande vilket de flest inte gör men finns. Ingen annan har med det att göra.
Men dom flesta väljer att bli tillsammans med folk ifrån sitt eget land eller där man bor och trivs utmärkt med det.
Men du har dina erfarenheter och bra att du trivs men trist att du känner att du föraktar så många kvinnor i Sverige då jag antar att du bor här och t ex har många svenska kvinnliga kollegor, kvinnliga släktingar osv, måste ju vara jobbigt om du anser att många är så extremt feministiska och har åsikter du inte tycker om men ändå måste tex jobba tillsammans med dom.
Nu vet jag ju inte vilken bransch du jobbar i och vart du träffar alla dessa kvinnor med dessa åsikter, vi jobbar i alla fall inte i samma.
Har din fru inga trevliga svenska vänner? har ni barn? har barnens vänner inga trevliga föräldrar?
Jag bara undrar vad det är för svenska kvinnor du träffar på som verkar vara så extrema?
Jag bara undrar för jag upplever inte alls det som du.
Jag blir alltid förundrad både över män som föraktar svenska kvinnor och verkar känna så många extrema kvinnor precis som jag blir lika förundrad när kvinnor har så bestämda åsikter om hur svenska män är och så totalt dissar dom och hyllar utländska män, jobbigt att tycka illa om så många i sin omgivning.
Jag är glad att folk inte är så i min omgivning utan umgås och tycker om personer av båda könen och både svenskar och utländska personer, men visst jag lever i en storstad där det finns så många olika personer som lever på olika sätt, har olika stilar, umgås med folk ifrån olika länder och delar av landet och det funkar även vissa personer inte går ihop.
Men bra för dig att du är nöjd men samtidigt måste du kunna acceptera att många svenska trivs i förhållande med andra svenskar.
Man väljer själv vad som passar, och av par jag känner hänger inte vilket land man är ifrån om man är lycklig med sin partner eller ej.
Nej jag är inte naiv och ser allt i rosenrött men ser att par i min omgivning
kan vara både svenska män med utländsk kvinna, svensk kvinna med utländsk man, två utländska personer som eller två svenskar och lyckan hänger inte på ursprung. Har jag sett både i Sverige och i dom 3 länderna jag bott i plus då när jag är på jobb och träffar kollegor internationellt. Plus då alla mina vänner ifrån olika länder och släkt som bor i två olika länder i två världsdelar.
Men det är så jag ser det, du ser något annat.
Men det är väl just våra olika erfarenheter av andra länder och vilka personer vi umgås med som just gör att vi ser olika på saken.
Men det är trevligt när olika nationaliteter gillar att umgås med varandra och är vänner och även blir tillsammans.
Kanske att jag har positivare erfarenheter av både kvinnor och män, både svenskar och utländska.
Jag har varit tillsammans som par både med svenskar och andra nationaliteter
liksom då både svenska och utländska vänner.
Men jättebra för dig att du är nöjd med ditt äktenskap precis som det är för andra
som är nöjda oberoende av nationalitet.