• Äldre 3 Feb 23:26
    6958 visningar
    13 svar
    13
    6958

    Vet ni en bra sheltie uppfödare?

    Hej!
    Nu är det snart dags att skaffa hund och har googlat på alla raser man kan tänka sig, och jag  fastnade för shetland sheepdog. Jag har läst både här och på andra ställen, har också pratat med en hundägare som tyckte att en sheltie skulle passa mig. 
    Jag har aldrig haft hund förut, endast haft mindre djur, har haft katt i hela mitt liv. Jag har  varit hundvakt, så jätte mycket erfarenhet av hundar har jag inte, men som sagt har jag läst mycket om shelties att de är perfekt som första hund. 

    Jag vill ha en sheltie som passar som sällskapshund, det är viktigt att jag hittar en uppfödare som har sina hundar som sällskapshund och inte för vallning. 
    Jag kommer ej valla min hund, men däremot kan jag träna agility med hunden, men gärna inte en uppfödare som endast använder sina hundar för att tävla och träna agility. 
    En allround hund hade passat mig perfekt. Jag vill kunna ge hunden det bästa den kan få för att den ska må bra, kanske spårning och som sagt agility. 
    Rasen behöver mycket psykisk stimulans vilket jag kommer ge hunden. 

    Min fråga är då om ni vet någon bra uppfödare som kanske skulle passa in på vad jag söker- en allround (sällskaps) hund. Jag har kollat på uppfödare men skulle ändå behöva tips.

  • Svar på tråden Vet ni en bra sheltie uppfödare?
  • Äldre 3 Feb 23:48
    #1

    Bra val, sheltie är en super förstahund.

    Min första sheltie kom från Skogsbacken i Upplands Väsby för snart 22 år sedan. De är fortfarande igång. Minns kenneln som jättefin och ägarna som trevliga (jag var dock bara 11 år då). Vi var där tre gånger, 1 gång för att träffa tiken och välja valp, en gång för att bara hälsa på och se hur de hade det och en gång för att hämta valpen.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 4 Feb 00:12
    #2

    Tack för svarGlad
    Hur var de valparna då? Både om de var/är friska, och om de användes som sällskapshund eller annat. Och hur de är i sättet, vet att det är väldigt olika på alla individer men ändå bra att veta tänker jag. 

  • Äldre 4 Feb 00:41
    #3
    sofia18 skrev 2018-02-04 00:12:32 följande:

    Tack för svarGlad
    Hur var de valparna då? Både om de var/är friska, och om de användes som sällskapshund eller annat. Och hur de är i sättet, vet att det är väldigt olika på alla individer men ändå bra att veta tänker jag. 


    jag minns (så klart) bara valpen vi tog, en supersöt tik som var väldigt smart, följsam och kärnfrisk. Jag "fick" henne till min och hade, 11 är gammal, "huvudansvaret" för henne. Uppfostrade och tränade. (En hund är ju alltid de vuxnas ansvar, men jag fick göra jobbet under deras handledning oc överinseende). Det gick galant. Förutom långa promenader varje dag och vardagslydnad tränade vi rallylydnad och agility, tränade henne i några ledar/servicehundsgrejer (första hunden jag gjorde det med, min pappa tränade ledarhundar innan han fick barn, så han lärde mig sånt) och det jag kallar "skogsnavigering". Hon var väldigt snäll överlag, lite reserverad mot främlingar och mån om att hålla ihop flocken7hålla reda på oss.

    Hon blev tretton år, frisk hela vägen. Vi hade henne då så klart som sällskapshund, jag tror inte de föder upp vallhundar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 4 Feb 06:36
    #4

    Om du ringer rasklubben och berättar vad du söker så kan dom rekommendera uppfödare eller så besöker du aktivitetsträffar/rasutställningar och pratar med sheltieägare/ uppfödare och träffar deras hundar och gör en egen bedömning. Det är ju så olika vad man vill ha för utbyte av en uppfödare i form av krav från uppfödaren, support av uppfödaren, valpträffar, träningshelger osv.

  • Äldre 4 Feb 11:46
    #5

    Tack för tipsen!
    Jag ska absolut åka på utställningar och annat för att se vad jag tycker och om jag hittar en bra uppfödare. 

  • LFF
    Äldre 6 Feb 13:15
    #6

    Hur många vallar med shelties idag?

    Jag skulle kontakta rasklubben och valphänvisningen för att berätta vad jag är ute efter för typ av hud och be dem om råd. När du hittar intressanta uppfödare och intressanta kombinationer, gå in på Hunddata och kolla föräldrarnas tidigare eventuella kullar samt både föräldrarnas kullsyskon, föräldrar, halvsyskon och föräldrarnas kullsyskon för att få en uppfattning om hur friska just de släktleden är. Där kan du ju även se eventuella tävlingsresultat (både utställning och agility/lydnad/bruks) samt MH eller BPH.

    Undvik föräldrakombinationer där hundarna har svårt att avreagera eller visar rädsla vid skott. Lyssna inte på att det var en "dålig dag" om det inte finns andra resultat som visar på att det handlat om just det (tex att de inte reagerat på skott vid tävling senare). Mycket kan man träna bort men rädslor har hög arvbarhet och är svårt att träna bort.

  • Äldre 6 Feb 21:47
    #7

    Jag antar att sheltie har blivit endast en sällskaps och tävlingsrundan. Det kanske inte är så många som vallar med dem längre.

    Tack för svar!

  • Äldre 6 Feb 21:50
    #8
    LFF skrev 2018-02-06 13:15:45 följande:

    Hur många vallar med shelties idag?


    Jag! =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • LFF
    Äldre 7 Feb 08:34
    #9
    Aniiee skrev 2018-02-06 21:50:06 följande:
    Jag! =)
    Coolt :)
  • Äldre 13 Feb 15:52
    #10

    Vår upplevelse av sheltie är att de skäller väldigt mycket, kanske inte bästa hunden i lägenhet om den skäller på grannar, jo, vår kompis har sheltiekennel så är där en del.

  • Äldre 13 Feb 16:10
    #11
    Skånepar skrev 2018-02-13 15:52:17 följande:

    Vår upplevelse av sheltie är att de skäller väldigt mycket, kanske inte bästa hunden i lägenhet om den skäller på grannar, jo, vår kompis har sheltiekennel så är där en del.


    Det beror ju mycket på uppfostran. Min egna sheltie (både förra och nuvarande) skäller bara på kommando, och nuvarande i vall. Shelties är ju vallhundar i grunden och många vallhundar jobbar med rösten., så visst, om infödd skallbenägenhet läggs på en skala mellan 1 och 10 för alla hundraser hamnar ju en sheltie på en 6-7 i alla fall.... 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 13 Feb 16:36
    #12

    Ja, men de hjälpte även till att vakta fåren, och skrämde rovdjur med skall.
    Trådstartaren ska inte valla med sin hund utan ha den som ren sällskapshund, de är jättetrevliga hundar, men de vill gärna vakta och skydda, inte optimalt att ha en hund som skäller när grannarna går i trapphuset.
    Och det där med fostran, jajaja, de flesta hundar lyder enbart då du är hemma, sen gör de som de vill, och gäller även skällandet.
    Har en viss känsla av du tar får inlägg personligt, eftersom du svarar oss, men inte frågeställare.

  • Äldre 13 Feb 17:02
    #13
    Skånepar skrev 2018-02-13 16:36:16 följande:

    Ja, men de hjälpte även till att vakta fåren, och skrämde rovdjur med skall.
    Trådstartaren ska inte valla med sin hund utan ha den som ren sällskapshund, de är jättetrevliga hundar, men de vill gärna vakta och skydda, inte optimalt att ha en hund som skäller när grannarna går i trapphuset.
    Och det där med fostran, jajaja, de flesta hundar lyder enbart då du är hemma, sen gör de som de vill, och gäller även skällandet.
    Har en viss känsla av du tar får inlägg personligt, eftersom du svarar oss, men inte frågeställare.


    TS ska naturligtvis köpa en sällskapsavlad sheltie och inte en vallis......

    inte en enda sheltie jag känner skäller på folk i trapphus. Ingen har det med uppfostran att göra minst lika mycket som infödd skällighet. Du verkar inte ha så mycket tilltro till uppfostran över huvud taget.

    Det är ju så diskussioner och samtal går till. man svara den som säger något. Jag svarar på dina erfarenheter med mina erfarenheter och genom det får TS se flera sidor, vilket är nyttigt.

    Och, nej, jag tar det inte personligt att du har andra erfarenheter än jag.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Vet ni en bra sheltie uppfödare?