• Anonym (går det????)

Gillar min lärare

Jag är 20 år och min lärare är typ 10 år äldre än mig men ser ut att vara max 5 år äldre. Hon är den snällaste jag någonsin träffat och bryr sig alltid om alla runt omkring henne. Alla gillar henne och man kan snacka med henne och sånt. Vi har pratat mycket och hon gillar typ samma musik som mig. Hon skrattar mycket och är rolig, skön, och blir nästan aldrig sur för någonting. 

Jag har ett problem och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag har hittat henne på Facebook men vågar inte lägga till henne. När jag har lektion med henne kan jag inte sluta titta på henne och ibland ser hon att jag tittar på henne och då brukar hon le mot mig. På rasterna brukar jag försöka hänga utanför hennes klassrum så att man typ kan säga hej om hon kommer ut eller så. Hon blir alltid glad när hon ser mig och frågar hur det är med mig eller om hon kan hjälpa mig med något. 

Jag kan inte sluta tänka på henne och undrar vad hon gör när hon inte är på jobbet. Hon bor ganska långt bort så jag kan inte råka träffa på henne när jag inte är i skolan. Jag vill på något sätt få henne att förstå att jag verkligen verkligen gillar henne men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vet att hon är min lärare och att hon är äldre, men jag är myndig och så fel kan det väl inte vara???? Det är heller inte hon som ska sätta betyg på mig så det borde inte vara olagligt??? Vad ska jag göra????

• Svar på tråden Gillar min lärare
  • Anonym (går det????)

Ingen???? Behöver verkligen hjälp med hur jag ska göra!!! Det är måndag imorgon och jag står inte ut med tanken på att vara när henne utan att få lov att krama om henne eller röra vid henne. Vill helst bara ha henne för mig själv, kolla en film tillsammans och bara vara nära. 

• Anonym (ingenting)

Du ska inte göra någonting. Det låter som om det är en mamma du letar efter och aldrig hade. Låt detta vara, leta efter någon in din egen ålder, och ta hand om dina mom issues istället.

• Meriall

Hon är din lärare på vad? Gymnasiet? Komvux? Univetsitet? Det är rätt stor skillnad.

Hur länge tills du är klar med utbildningen där spelar också roll. Jag tycker absolut du kan kolla läget lite för att umgås mer privat men vänta med att typ bjuda ut henne.

• Anonym (...)

Hur naiv är du? Hon vill inte ha något med dig att göra privat. Hon är din lärare.

• Carambolan

Vänta tills hon inte är din lärare längre. Då kan du fråga om hon vill fortsätta ha kontakt.

• Anonym (Fantasi)

Allt du beskriver är bara hur en bra lärare beter sig och ingen anledning att tro att hon skulle vara intresserad.

Det är vanligt att få en liten föräkskelse i sin lärare. Dom är ofta trygga auktoritära ledarfigurer. Tror t.o.m det finns ett namn för det psykologiska fenomenet. Men hon är din lärare och övertolka inget utan uppskatta henne för den trygghet som lärare hon är bara.

Det spelar ingen roll att du är myndig det är fortfarande otroligt olämpligt då hon är en lärare på din skola. Hon kan få sparken.

Hur pinsamt hade det inte varit för dig att visa/berätta om din kärlek för henne och hon svarade med att dissa dig då hon bara ser dig som en elev? För det är ju det troligaste scenariot. Efter det skulle det bara vara pinsamt och stelt och den trygga punkten borta. Jätteonödigt. Det är helt okej och vanligt att fantisera om lärare men lämna det där.

• Anonym (går det????)
    Meriall skrev 2018-02-04 09:12:39 följande:

Hon är din lärare på vad? Gymnasiet? Komvux? Univetsitet? Det är rätt stor skillnad.

Hur länge tills du är klar med utbildningen där spelar också roll. Jag tycker absolut du kan kolla läget lite för att umgås mer privat men vänta med att typ bjuda ut henne.

Jag går på gymnasiet och tar studenten nu i sommar. Hur kollar jag om hon vill hänga privat utan att bjuda ut henne då??? Ska jag lägga till henne på facebook???
    Anonym (Fantasi) skrev 2018-02-04 10:05:25 följande:

Allt du beskriver är bara hur en bra lärare beter sig och ingen anledning att tro att hon skulle vara intresserad.

Det är vanligt att få en liten föräkskelse i sin lärare. Dom är ofta trygga auktoritära ledarfigurer. Tror t.o.m det finns ett namn för det psykologiska fenomenet. Men hon är din lärare och övertolka inget utan uppskatta henne för den trygghet som lärare hon är bara.

Det spelar ingen roll att du är myndig det är fortfarande otroligt olämpligt då hon är en lärare på din skola. Hon kan få sparken.

Hur pinsamt hade det inte varit för dig att visa/berätta om din kärlek för henne och hon svarade med att dissa dig då hon bara ser dig som en elev? För det är ju det troligaste scenariot. Efter det skulle det bara vara pinsamt och stelt och den trygga punkten borta. Jätteonödigt. Det är helt okej och vanligt att fantisera om lärare men lämna det där.

Jo det hade varit skitpinsamt, men tänk om hon också är intresserad!!?? Jag har aldrig känt så här för någon, kan inte sluta tänka på henne!!!
    Carambolan skrev 2018-02-04 09:33:06 följande:

Vänta tills hon inte är din lärare längre. Då kan du fråga om hon vill fortsätta ha kontakt.

Orkar inte vänta vill bara ha henne nu. Hon är fin, sexig, rolig, luktar underbart och har helt otroliga ögon. Jag vet att hon är singel också och det kanske hon inte är sen!!??

• Anonym (lärarens ord)

Som lärare och kvinnlig sådan, på just gymnasiet, så kan jag säga hur jag skulle tänka om en av mina elever i åk 3 gjorde som du.

Om en elev hängde ofta utanför mitt arbetsrum eller utanför klassrummet och gärna ville heja på mig eller småprata med mig skulle jag tänka att det var en elev som söker vuxenkontakt, trygghet. Jag skulle undra om han hade det jobbigt hemma eller om han alltid varit en sådan person som söker sig till vuxna, vissa elever går ju så redan tidigt i ålder. Jag skulle nog bli bekymrad och fråga om viskulle ta hjälp av kuratorn. 

Jag skulle inte tänka att han var förtjust i mig, inte om det inte var uppenbart på honom, som att han rodnar när jag hälsar osv. Om den tanken skulle så mig, skulle jag låtsas som att jag inte förstod, eftersom det skulle bli så otroligt pinsamt för eleven om han förstod att jag förstod, så att säga. Jag skulle nog också sluta att le lika mycket och försöka vara extremt neutral i allt vad jag sa och gjorde. 

Du ska, om du bryr dig det minsta om henne, INTE göra ett smack! Vill du att hon ska förlora jobbet? Jäklig ego av dig i så fall, om du inte kan tänka med huvudet där uppe. 

Om det skulle uppstå rykten om er två, även om hon inte ens är intresserad alls, kommer detta rykte förfölja henne även efter att du tagit studenten. Det kan skada hennes arbete och hon kanske behöver byta skola, bara för att du inte kan hålla inne med dina känslor. 

• Anonym (går det????)
    Anonym (lärarens ord) skrev 2018-02-04 15:13:19 följande:

Som lärare och kvinnlig sådan, på just gymnasiet, så kan jag säga hur jag skulle tänka om en av mina elever i åk 3 gjorde som du.

Om en elev hängde ofta utanför mitt arbetsrum eller utanför klassrummet och gärna ville heja på mig eller småprata med mig skulle jag tänka att det var en elev som söker vuxenkontakt, trygghet. Jag skulle undra om han hade det jobbigt hemma eller om han alltid varit en sådan person som söker sig till vuxna, vissa elever går ju så redan tidigt i ålder. Jag skulle nog bli bekymrad och fråga om viskulle ta hjälp av kuratorn. 

Jag skulle inte tänka att han var förtjust i mig, inte om det inte var uppenbart på honom, som att han rodnar när jag hälsar osv. Om den tanken skulle så mig, skulle jag låtsas som att jag inte förstod, eftersom det skulle bli så otroligt pinsamt för eleven om han förstod att jag förstod, så att säga. Jag skulle nog också sluta att le lika mycket och försöka vara extremt neutral i allt vad jag sa och gjorde. 

Du ska, om du bryr dig det minsta om henne, INTE göra ett smack! Vill du att hon ska förlora jobbet? Jäklig ego av dig i så fall, om du inte kan tänka med huvudet där uppe. 

Om det skulle uppstå rykten om er två, även om hon inte ens är intresserad alls, kommer detta rykte förfölja henne även efter att du tagit studenten. Det kan skada hennes arbete och hon kanske behöver byta skola, bara för att du inte kan hålla inne med dina känslor. 

Men kan hon verkligen få sparken??? Hur kan det skada hennes arbete!!??? Jag är ju 20 år och ingen liten pojke och hon ska inte sätta något betyg på mig
  • Anonym (Chef)

Jag vet inte om du är seriös TS men utgår ifrån det.

Jag har tvingats avskeda en medarbetare som inledde en relation med en elev.

Det var inte fråga om betygsättande uppdrag men det bedöms som olämpligt, beroende på omständigheterna.

Ingen lärare som får ihop det med en elev betraktas som seriös och ryktet kan påverka lärarens möjligheter till karriär, utveckling och liknande.

Tänk dig för om du verkligen bryr dig.

Tipset är att undvika henne i stället så kanske din förälskelse blir lättare att hantera.

• Anonym (går det????)
    Anonym (Chef) skrev 2018-02-04 23:50:14 följande:

Jag vet inte om du är seriös TS men utgår ifrån det.

Jag har tvingats avskeda en medarbetare som inledde en relation med en elev.

Det var inte fråga om betygsättande uppdrag men det bedöms som olämpligt, beroende på omständigheterna.

Ingen lärare som får ihop det med en elev betraktas som seriös och ryktet kan påverka lärarens möjligheter till karriär, utveckling och liknande.

Tänk dig för om du verkligen bryr dig.

Tipset är att undvika henne i stället så kanske din förälskelse blir lättare att hantera.

Okej. Jag trodde att eftersom hon inte skulle sätta betyg på mig så var hon inte i maktställning över mig och eftersom jag är myndig gjorde det ingenting. Men om jag väntar tills efter studenten?? Då kan väl ingen säga något??? 

Jag vill verkligen lära känna denna kvinnan för hon är inte som någon annan kvinna jag träffat!!! Hon är inte gammal heller om hon hade varit det hade jag också tyckt att det var en teacher crush men så känns det verkligen inte. 

• Anonym (räkna inte med det)
    Anonym (går det????) skrev 2018-02-05 07:34:20 följande:

Okej. Jag trodde att eftersom hon inte skulle sätta betyg på mig så var hon inte i maktställning över mig och eftersom jag är myndig gjorde det ingenting. Men om jag väntar tills efter studenten?? Då kan väl ingen säga något??? 

Jag vill verkligen lära känna denna kvinnan för hon är inte som någon annan kvinna jag träffat!!! Hon är inte gammal heller om hon hade varit det hade jag också tyckt att det var en teacher crush men så känns det verkligen inte. 

Det är inga problem om du väntar tills efter studenten. Kör på det!
    Sen tror jag inte du ska ha för stora förväntningar/hopp.

Så som du skriver och beskriver din situation och dina känslor så känns du inte så jättemogen, erfaren och stabil som man. Även om hon kanske tycker om dig så är det sannolikt som snäll och fin elev, inget mer.

Att en 30-årig kvinna skulle bli seriöst intresserad och attraherad av en relativt oerfaren 20-åring får betraktas som utopiskt. Så du behöver nog vara beredd på detta.
  • Anonym (?)
    Anonym (ingenting) skrev 2018-02-04 08:17:16 följande:

mom issues

Vad betyder det?
  • Anonym (fanny)

Håller med om att det verkar vara en mamma du söker....

Men jag var i din sits på gymnasiet. Jag/vi väntade tills han inte längre var min lärare med att göra något.

• Anonym (lärarens ord)
    Anonym (går det????) skrev 2018-02-04 22:48:51 följande:
    Men kan hon verkligen få sparken??? Hur kan det skada hennes arbete!!??? Jag är ju 20 år och ingen liten pojke och hon ska inte sätta något betyg på mig
    Om ni skulle inleda något kommer rykten gå på hela skolan så ja, det kan påverka hennes situation. Ingen rektor vill ha en anställd som sägs knulla med eleverna även om du är 20. Vänta tills i sommar av SÅ många skäl men mest för hennes skull tycker jag. Det kanske är annorlunda när man studerar på universitet, vad vet jag, men jag vet hur det är inom grundskola och gymnasium. 

Sen kan du försöka lugna ner dig lite också, för inget av det du skrivit är bevis på att hon faktiskt är intresserad av sig än annat som elev.
Svar på tråden Gillar min lärare