Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

Är 37,8 Grader feber?

Nej det räknas inte som feber. Men man kan känna av den ökade tempen och må dåligt ändå!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Bunny on speed skrev 2018-02-04 12:08:50 följande:

Tycker det är konstigt om höjning 0.2 dvs från 37.8 till 38 är feber men inte en grads höjning från 36.8 till 37.8.

Men det handlar ju om immunförsvarets och cellernas förmåga att arbeta. Den påverkas inte nämnvärt vid förändringen från 36,5 till 37,5, utan när det blir varmare; feber.
  • EpicNurse
    Anonym (Nej) skrev 2018-02-04 14:12:42 följande:

Eller hur! Är inte konstigt att vården ser ut som den gör idag!

Word!
  • EpicNurse
    Janne37 skrev 2018-02-04 14:38:56 följande:

Nu har jag 38,4 så jag antar att det är feber.

Absolut. Krya på dig!
  • EpicNurse
    Anonym (sanna) skrev 2018-02-04 15:10:49 följande:

Jag är en lite yngre sjuksköterska än de flesta andra som hänger här på familjeliv har jag förstått, och under min utbildning fick vi lära oss att om patientens normala temperatur är känd så är feber 1 grad över det, men om normaltemperaturen är okänd så räknas det vid 38 grader. Det betyder till exempel att jag har feber vid 38.5 grader, och då känner jag mig ganska hängig, och min sambo har feber redan vid 37.1 och är då ganska hängig. När min sambo är uppe i min normalteperatur så är hon inte längre riktigt arbetsför och vid 38 grader så är hon riktigt dålig. Så jag håller med, det är riktigt knäppt att en del kallar 0.5 graders höjning för feber, men 1.5 är det inte.

Mja. Det är verkligen sanning med modifikation. Jag, som de flesta, ligger runt 36,6 normalt, och har verkligen inte feber eller känsla av feber vid 37,6 utan knappt förrän vid ca 38,0.
Svar på tråden Är 37,8 Grader feber?