kellogs flingor??
Någon som läst i tidningen att flingorna från kellogs skulle vara farliga för bebisen?
själv har jag ätit branflakes massor nu under graviditeten, o undrar om det är ngn som fått rätsida på dessa skriverier
fia
Någon som läst i tidningen att flingorna från kellogs skulle vara farliga för bebisen?
själv har jag ätit branflakes massor nu under graviditeten, o undrar om det är ngn som fått rätsida på dessa skriverier
fia
MMMMMM..kollade i tidningen igår, branflakes stod med...men jag har också ätit Kellogs k special red berries och vanliga special k +peach apricot..klart man blir orolig men jag tror man får ta det med en nypa salt, jag har slutat äta dem nu iaf...är i v 35 så det känns ju lite sent...
NEJ!!! dom är inte farliga. jag pratade med en professor Bruce på livsmedelsverket (är journalist och gjorde ett jobb på cornflakesen igår) och han sa att det inte är farligt. Gå in på www.slv.se och läs mer.
Jag har ätit dem branflakes med frukt är de oxå farliga? Är det bara kellogs eller är det fler märken?
Man blir ju orolig jag levde på dessa flingor när jag mådde illa i början
Detta har jag missat helt! Varför skulle de vara farliga? Nån som har en länk till tidningen det stod i?
Det stod en hel artikel i gårdagens Aftonblad. Gå bara in på Aftonbladets hemsida och titta i arkivet.
Så här står det på www.slv.se
"Gravida kan äta frukostflingor
Många gravida kvinnor hör av sig till Livsmedelsverket med anledning av det danska förbudet mot berikning av frukostflingor. De berikningsmedel som har förbjudits eller begränsats i frukostflingor och ?bars? av de danska myndigheterna är järn, kalcium, vitamin B6 och folsyra.
Livsmedelsverket har gått igenom nordiska, brittiska och amerikanska utvärderingar av dessa ämnen och finner inte något stöd för att ett högt intag skulle ge fosterskador. Däremot kan A vitamin (retinol) ge fosterskador och gravida bör därför inte konsumera mer än 3000 mikrogram i form av tillskott. De berörda frukostflingornaq är inte berikade med retinol.
Livsmedelsverket har nu skrivit till danska Fødevaredirektoratet och bett att få ett närmare klarläggande om hur man ser på uppgifterna om risken för fosterskador.
Gravida, som dagligen ätit en portion berikade frukostflingor, kan lugnt fortsätta med att göra detta. Man bör dock vara medveten om att en del av dessa produkter kan ha ett ganska högt sockerinnehåll."
Ok, sabso, tack!
OK, det låter ju betryggande, men om man som jag äter MItt Val Kvinna plus att jag åtminstone i början av graviditeten åt flingor både morgon och kväll - kan man fortfarande känna sig lugn? Vad jag tycker är oklart är om det handlar om nya "recept" på flingorna, typ "Nu ännu godare smak", för corn flakes t ex har väl ändå Kelloggs sålt i typ 30 år i Danmark också? Har Kelloggs gjort en liknande ansökan om att få berika sina produkter i Sverige och här fått godkänt (så att de berikade produkterna redan finns i affärerna här) eller är det något nytt som de har testat i Danmark först eller? Fast nu krånglar jag kanske till allting i onödan... dessutom är jag ju i v. 30 så skadan är väl redan skedd om det nu finns någon skada som kan ske... Åt på samma sätt när jag väntade sonen och han blev ju OK, men då kanske inte produkterna var så berikade, eller?? Kanske borde skriva till Kelloggs och fråga när de gjorde förändringen på flingorna (om de nu har gjort förändringen i Sverige redan).
Skönt o höra..
Det undrar jag med Rubia. Har ätit Kallogs special K under hela graviditeten, är i v. 29 nu + att jag tagit 2 mitt val kvinna varje dag. Är det också ok?
Jag tycker att det låter rätt fantastiskt att danskarna förbjuder corn flakes samtidigt som de sänker alkoholskatten och tycket att vi svenskar är hispiga med att förbjuda alkohol vid graviditet.
Man har ju olika syn på folkhälsa...
Jag tror alkohol är farligare än corn flakes.
Jag mejlade slv och frågade hur jag ska ställa mig till kombinationen Mitt Val Kvinna och Kelloggs - och detta svar fick jag:
Hej.
På Livsmedelsverkets webbplats www.slv.se finns följande information:
Gravida, som dagligen ätit en portion berikade frukostflingor, kan lugnt fortsätta med att göra detta. Man bör dock vara medveten om att en del av dessa produkter kan ha ett ganska högt sockerinnehåll.
Den danska myndigheten och Kelloggs har klarlagt att Polittiken har felciterat sina källor när det gäller fosterskador.
Hälsningar från Eva-May Ohlander
Upplysningen