• Äldre 4 Feb 20:38
    8624 visningar
    14 svar
    14
    8624

    Mamma till svensk barn

    Hej! Jag undrar bara om någon har info om pappan är svensk och mamma har ingen personnummer och barn är född i Sverige, får mamma svenskt medborgarskap ??

    Tack på för hand 

  • Svar på tråden Mamma till svensk barn
  • Äldre 4 Feb 21:12
    #1
    Aijazz skrev 2018-02-04 20:38:08 följande:

    Hej! Jag undrar bara om någon har info om pappan är svensk och mamma har ingen personnummer och barn är född i Sverige, får mamma svenskt medborgarskap ??

    Tack på för hand 


    nej och inte barnet heller
  • zemer
    Äldre 4 Feb 21:12
    #2

    Nej mamman får inte automatiskt svenskt medborgarskap.

    Barnen blir svensk medborgare om pappan är det. Mamman får ansöka om uppehållstillstånd, efter att haft uppehållstillstånd och bott i Sverige i 2 år så kan hon ansöka om medborgarskap.

  • zemer
    Äldre 4 Feb 21:13
    #3
    +1
    Hermioney skrev 2018-02-04 21:12:25 följande:

    nej och inte barnet heller


    Jo barnen blir automatiskt svensk medborgare om pappan är det.
  • Äldre 4 Feb 21:52
    #4
    zemer skrev 2018-02-04 21:13:21 följande:
    Jo barnen blir automatiskt svensk medborgare om pappan är det.
    jag missade att pappan är svensk

    Jag trodde båda var utländska.

    Isåfall får barnet svenskt medborgarskap men inte mamman.

    För att bli svensk medborgare ska mamman ha bott i Sverige i minst 5 år-vissa undantag finns
  • Äldre 4 Feb 22:09
    #5

    Hej igen!

    Vad bra att man kan få svar så snabbare. Tack för det. 

    Jag vill bara förklara att pappa är svensk och mamma är ännu inte registrerat i Sverige. Mamma är på besök och nu väntar sin svar från Migrationsverket för förlängning av tillstånd. Frågan är om mamma kan stanna kvar och ansöka om tillstånd eller måste hon resa ut och ansöka om tillstånd. Det är problem eftersom det är bara några dagar mellan förlösning dag och sista dag för nuvarande visum.  

  • Äldre 4 Feb 22:14
    #6
    Aijazz skrev 2018-02-04 22:09:49 följande:

    Hej igen!

    Vad bra att man kan få svar så snabbare. Tack för det. 

    Jag vill bara förklara att pappa är svensk och mamma är ännu inte registrerat i Sverige. Mamma är på besök och nu väntar sin svar från Migrationsverket för förlängning av tillstånd. Frågan är om mamma kan stanna kvar och ansöka om tillstånd eller måste hon resa ut och ansöka om tillstånd. Det är problem eftersom det är bara några dagar mellan förlösning dag och sista dag för nuvarande visum.  


    Normalt ska man ansöka från sitt eget hemland men det finns något undantag om man har barn under 18 i landet.

    Hinner barnet födas och registreras som svensk medborgare borde det lösa sig. De stora problemen blir väl om visumet hinner gå ut innan barnet föds.
  • Äldre 4 Feb 22:15
    #7
    +1
    Aijazz skrev 2018-02-04 22:09:49 följande:

    Hej igen!

    Vad bra att man kan få svar så snabbare. Tack för det. 

    Jag vill bara förklara att pappa är svensk och mamma är ännu inte registrerat i Sverige. Mamma är på besök och nu väntar sin svar från Migrationsverket för förlängning av tillstånd. Frågan är om mamma kan stanna kvar och ansöka om tillstånd eller måste hon resa ut och ansöka om tillstånd. Det är problem eftersom det är bara några dagar mellan förlösning dag och sista dag för nuvarande visum.  


    Då får du kontakta migrationsverket om du vill ha korrekt svar.
    Stannar man för länge även en dag finns risken att man aldrig får stanna i landet.
    Folk på familjeliv kan bara gissa
  • Äldre 4 Feb 22:28
    #8

    Vi har redan ansökt om förlängning av visum och det har nu gått 4 månader men som sagt det är bra att kontakta MV iaf. 

  • Äldre 19 Feb 17:59
    #9
    -1

    Alla barn räknas som svenskar

  • Äldre 19 Feb 19:17
    #10
    Barkenibaken skrev 2018-02-19 17:59:49 följande:

    Alla barn räknas som svenskar


    vissa räknas som invandrare och vissa räknas som X generationens invandrare
  • Äldre 19 Feb 20:00
    #11
    -1
    Hermioney skrev 2018-02-19 19:17:01 följande:

    vissa räknas som invandrare och vissa räknas som X generationens invandrare


    Det va ju det jag sa alla barn är svenska barn
  • Äldre 20 Feb 20:25
    #12
    zemer skrev 2018-02-04 21:13:21 följande:

    Jo barnen blir automatiskt svensk medborgare om pappan är det.


    Automatiskt? Men då måste man väl skicka in dokument? Jag är svensk men min dotter är norsk medborgare.
  • zemer
    Äldre 21 Feb 08:51
    #13
    Shameless skrev 2018-02-20 20:25:55 följande:

    Automatiskt? Men då måste man väl skicka in dokument? Jag är svensk men min dotter är norsk medborgare.


    Ja du får du registrera barnet i Sverige. Men du behöver inte ansöka om medborgarskap det får h*n automatiskt.
  • Äldre 25 Feb 18:25
    #14

    Nej det får du inte.
    Men jag känner många från asien som försökt, jag gissar att du är thai eller filipino.

Svar på tråden Mamma till svensk barn