• H4llongr0ttan

    Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen

    Hej alla djurvänner och övriga.

    Jag gör det här kort. Jag har köpt hund, en husky, och jag tackar redan nu nej till alla påhopp om ifall jag vet vad en Husky kräver. Ja, jag vet det. Vi går vidare till huvudsaken. Jag och min pojkvän bor inte tillsammans men han är ofta här hos mig, han ska även passa min hund under sin ledighet då jag jobbar då.

    Nåja, han tar över mitt ledarskap! Då jag säger åt hunden då det blir fel så säger han också till, jag vill vara ledare och därav vill jag säga till och styra hunden. Han vet det. Men jag känner mer o mer att hunden lägger sig hos honom å sådär. Känner mig utstött då han är här, nästan så jag vill be honom att inte vara här så ofta så att jag kan få ta min position. Vad ska jag göra åt detta problem??

    Kan det vara så att en hund lyssnar mer på en mans röst än en kvinnlig?? Dock ser jag inte alltid tecken men ibland.

    Det gör mig ledsen för att hunden kostade ju såklart mycket pengar och jag trodde detta skulle få bli mitt projekt, jag vill vara ledaren för MIN hund! *Hunden väljer sin ledare....* Ja ifall det bara finns EN så uppstår ju inte det problemet, nu känner jag att min pojkvän tar min plats. :(

    Hur kan man lösa detta? Kanske att det alltid är jag som ger mat, jag som lär, jag som ger godis, jag som säger till?? Eller hur ska vi lösa detta? Blir så sårad o ledsen då mitt *projekt* rinner ur mina händer ....

  • Svar på tråden Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen
  • volvo142

    Lyder inte hunden dig så säger du åt din pojkvän att hunden ska lyda dig. Och att han ska va tyst. Om  din kille är ensam med hunden så är det ju bara bra att ni båda står högre i rang.

  • såhycklande

    Det funkar inte sådär,att du känner dig ledsen och kränkt hela tiden gör att hunden läser av din osäkerhet och följer din kille i stället man väljer alltid en flockledare med ett stabilt sinne i stället för nån med ett rabiat och osäker utstrålning

    Så länge du är osäker kommer du inte kunna leta din hund,jobba med din osäkerhet först

  • Jemp

    1) läs på lite om sk ledarskap och hund.

    2) säg åt din pojkvän att ignorera hunden. Förutsatt att han inte kommer ta hand om den, hjälpa till eller bo med den, då behöver de ju en egen relation.

  • Anonym (Sat score)

    Om det är en ny hund tycker jag din kille kan hålla sig i bakgrunden ett tag, absolut inte överpröva dig.

    Satsa på att stärka din o hundens relation. Du ska vara den hunden ser upp till o beundrar. Var trygg, positiv, ?stor? initiativtagare (när aktivitet startar/slutar) och bestämd (inte arg). Träna följsamhet och uppmärksamhetsövningar. Som fot med glad ögonkontakt (kolla videos på lydnadshundar) att hunden letar efter dig o så. Att hunden frågar dig om det ör ok att börja äta, hoppa upp i soffan om den får vara där. Handmata är bra för att stärka relationen.

    Fredrik Steen har en del klokt att säga om stora dominanta hundar. Annars vanlig lydnadsträning som de bästa lydnadsparrn gör. Tänk på att inte vara orättvis, sur, aggressiv, arg. Vem vill vara med en sån individ.

  • Anonym (Ledare)

    Hunden väljer den som utstrålar säkerhet som ledare.

    Både du och din kille kan vara ledare huvudsaken är ju att hunden inte är det.

    Hjälper din kille dig med hunden, så gör han det på ett bra sätt tydligen.

    Vill du vara ledare får du träda fram och visa att du är det.

    Har du tittat på Ceasar någon gång?

  • Inteutanproblem

    Men du, du har med en levande varelse med en egen fri vilja att göra, och en Husky då till råga på allt - du skriver att du vet vad rasen kräver, ja det är ju bra men har du missat att sätta dig in i hur dom fungerar mentalt? Huskies är som katter, dom gör som dom vill och har åsikter om allt. Dom är oerhört intelligenta och signalkänsliga så om du jämt känner dig sårad, osäker och arg kommer huskyn känna av detta - inte konstigt den väljer din pojkväns sällskap över ditt då. Även om du skulle vara själv med hunden så tro mig, en Husky kan absolut sätta i system att både undvika dig och ignorera dina försök till att "vara ledare" helt utan att du har en annan människa där som "förstör". Huskies väljer själv och ser sällan upp till en person som är ute efter att få bestämma, styra och ställa över dom. Nu vet jag inte hur du/ni gör men det kan absolut bli så att hunden upplever dig som en tjatig kärring med humörsvängningar och pojkvännen som lugn och konsekvent. Det sistnämnda är vad huskyn kommer söka sig till. Så vill du bli någon din Husky ser upp till och vill följa så bör du jobba på ditt självförtroende och din självkänsla - livet behöver inte vara en tävling, så sluta konkurrera med din pojkvän om vem som ska vinna ledarskapet över hunden ni kan BÅDA vara ledare hunden frivilligt väljer att följa. Hitta på roliga saker med hunden, uppmuntra och beröm ofta, träng dig inte på hunden med klappar och kel - märker du att den drar sig undan så låt den och ge den space! Tjata inte på hunden om skitsaker och behåll lugnet då du korrigerar/tillrättavisar så att hunden inte får uppfattningen om att du är dramatisk och överdriven. Släpp svartsjukan gentemot din kille. Huskies ÄR jävligt intelligenta och dom är definitivt inte som vanliga hundar, att köra approachen "samarbete" primärt då man hanterar Huskies istället för "jag ska vara ledaren!" resulterar ofta i att man just tillslut blir en ledare i huskyns ögon.

    Såg en kommentar om ifall du tittar på Caesar - det hoppas jag verkligen att du inte gör TS! Hans approach förstör tillit och förtroende. Jävligt dum idé att försöka skapa sig en fin relation med en Husky genom hans metoder... Usch. Positivförstärkning och mjuka metoder är tusen gånger bättre och vinner mer respekt och tillit.

    Jag har ägt Siberian Husky sedan 2009, har för närvarande 4 Siberians hemma i varierande ålder, Sibbe nr 5 i flocken flyttar hit inom några veckor. Har även ägt 2 till Siberians i mitt liv, båda finns inte bland oss levande längre. Sedan har vi också en annan hundras, jakthund, Norrbottenspets - funkar väl med Huskysarna men man märker att det är enorm skillnad mentalt. Jakthunden är brydd om att alltid vara tillags, han skulle också alltid alltid välja oss människor framför annat - Så är det inte med dom andra, dom är självständiga och har starka egna viljor och ja dom kan absolut välja varandras sällskap framför mig eller husses.

  • Anonym (Hej)

    Är det här den första hund som du äger?

    Isåfall är jag ganska förvånad att du börjar med en husky! Det är inga lätta hundar. Har du tid att ge den all motion som den behöver/kräver?

  • Jamesdio

    Som tidigare nämnts, du är aldrig en ledare som bestämmer över en Siberian Husky. Du måste se er som ett team. Ut och jobba tillsammans med det som en sibbe helst av allt gör, dvs dra! Dra cykel eller sparkcykel, eller dra med dig joggandes i midjebälte, eller på skidor. Eller dra en skrinda eller pulka (men detta är jobbigt för den som ska gå brevid för man måste springa).

    De vanliga lydnadsövningarna är inte något för en husky!

  • Anonym (U)

    Men det är en levande hund! Inte en sak. Sälj hunden till en snäll vegan istället.

  • Anonym (kattägare)
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-04 22:38:53 följande:

    Hej alla djurvänner och övriga.

    Jag gör det här kort. Jag har köpt hund, en husky, och jag tackar redan nu nej till alla påhopp om ifall jag vet vad en Husky kräver. Ja, jag vet det. Vi går vidare till huvudsaken. Jag och min pojkvän bor inte tillsammans men han är ofta här hos mig, han ska även passa min hund under sin ledighet då jag jobbar då.

    Nåja, han tar över mitt ledarskap! Då jag säger åt hunden då det blir fel så säger han också till, jag vill vara ledare och därav vill jag säga till och styra hunden. Han vet det. Men jag känner mer o mer att hunden lägger sig hos honom å sådär. Känner mig utstött då han är här, nästan så jag vill be honom att inte vara här så ofta så att jag kan få ta min position. Vad ska jag göra åt detta problem??

    Kan det vara så att en hund lyssnar mer på en mans röst än en kvinnlig?? Dock ser jag inte alltid tecken men ibland.

    Det gör mig ledsen för att hunden kostade ju såklart mycket pengar och jag trodde detta skulle få bli mitt projekt, jag vill vara ledaren för MIN hund! *Hunden väljer sin ledare....* Ja ifall det bara finns EN så uppstår ju inte det problemet, nu känner jag att min pojkvän tar min plats. :(

    Hur kan man lösa detta? Kanske att det alltid är jag som ger mat, jag som lär, jag som ger godis, jag som säger till?? Eller hur ska vi lösa detta? Blir så sårad o ledsen då mitt *projekt* rinner ur mina händer ....


    Är du hemma med din hund i vanliga fall? Om inte, var är den då? När din pojkvän INTE är hos dig? Gör din hund precis som den vill då?
Svar på tråden Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen