• Thereisthat

Absolut torr... klåda!

Jag har använt absolut torr nu i över en vecka. Första gången gick det jättebra utan sveda eller klåda. Andra och tredje gången kliade det så in i helvete att jag var tvungen att tvätta bort det. Nu testade jag igen och första timmen kändes det ingenting alls men sen kom klådan. Alla instinkter säger åt mig att gå och tvätta bort det men jag har gett mig fan på att härda ut inatt. Jag har nämligen börjat fundera över om klådan i själva verket beror på att jag fortfarande svettas lite under armarna och att det är det som skapar klådan.

Så min fråga är: hur ska man göra? Ska jag härda ut eller tvätta bort när det börjar klia? Och om svaret är att tvätta bort så undrar jag om det verkligen ger någon verkan om jag tvättar bort det efter ett typ två till tre timmar?

Best wishes

• Svar på tråden Absolut torr... klåda!
  • Sassa4

Har du precis duschat och är fuktig under armarna nör du tar det = klåda.

Har du rakat dig nyligen eller samma dag = extrem klåda och sveda.

Är du helt torr och inte rakat dig under armarna så slipper du klådan, i stort sätt. Ibland kan det ändå klia till litegrann. Men man kan ändå stå ut med det lilla då. Det är borta på en natt.

• Glinda från Oz

Det låter som att du fått en allergisk reaktion och då kommer det bli värre ju mer du använder det och risken är att du utvecklar andra allergier också, jag hade tvättat bort det direkt.

• Physalis

Är du minsta lilla fuktig så kommer aliminiumkloridet reagera tillsammans med fukten och skapa syra (om jag minns rätt) som fräter på huden vilket gör att det svider och kliar.

Du ska vara helt torr och inte ha rakat dig samma dag om du bill undvika att det svider.

Korrekturläser som en kratta
  • Elderberry

Jag fick alltid klåda av absolut torr. Brukade köra rutinen: tvätta, torka torrt (ordentligt!), applicera absolut torr, sova och sedan tvätta bort det när jag vakna.

Skulle aldrig rekommendera att applicera absolut torr på någon annan tid än precis innan man sover, nu kanske inte alla kan sova om det kliar, men för mig gick det utmärkt.

• Thereisthat
    Glinda från Oz skrev 2018-02-05 11:20:48 följande:

Det låter som att du fått en allergisk reaktion och då kommer det bli värre ju mer du använder det och risken är att du utvecklar andra allergier också, jag hade tvättat bort det direkt.

Jag var rätt torr under armarna när jag satte det på mig för då var det varken någon sveda eller klåda. Det var när jag skulle gå och lägga mig som det uppstod. Fast det kliade inte så överdrivet så jag kunde sova med det.

Har som sagt använt det flera gånger utan några problem. Man kan säga att varannan gång kliar det och varannan gång är det lugnt.
  • Alessia

Blås med hårfönen i armhålorna innan du applicerar Absolut Torr. Då löper man ingen risk att medlet reagerar på ev. fukt. Kanonbra tips som jag fick av en kvinna som jobbar på "mitt" apotek.

• Thereisthat
    Alessia skrev 2018-02-05 18:37:34 följande:

Blås med hårfönen i armhålorna innan du applicerar Absolut Torr. Då löper man ingen risk att medlet reagerar på ev. fukt. Kanonbra tips som jag fick av en kvinna som jobbar på "mitt" apotek.

Tyvärr har jag ingen hårfön (vilket är en skandal, jag vet), så det blir svårt att torka på den vägen. Däremot tror jag att klådan beror på armsvett eftersom att jag dels är väldigt ny med Absolut torr och fortfarande har armsvett, och dels eftersom att klådan kommer efter någon timme typ.

Finns det något annat man kan göra för att bli helt torr om man inte har någon hårfön?
  • Tilja

Jag provade också Absolut torr för några år sen och det kliade så mycket så jag var tvungen att tvätta bort det och slänga den. Kunde inte använda den...

• Solarn
    Thereisthat skrev 2018-02-04 22:54:43 följande:

Jag har använt absolut torr nu i över en vecka. Första gången gick det jättebra utan sveda eller klåda. Andra och tredje gången kliade det så in i helvete att jag var tvungen att tvätta bort det. Nu testade jag igen och första timmen kändes det ingenting alls men sen kom klådan. Alla instinkter säger åt mig att gå och tvätta bort det men jag har gett mig fan på att härda ut inatt. Jag har nämligen börjat fundera över om klådan i själva verket beror på att jag fortfarande svettas lite under armarna och att det är det som skapar klådan.

Så min fråga är: hur ska man göra? Ska jag härda ut eller tvätta bort när det börjar klia? Och om svaret är att tvätta bort så undrar jag om det verkligen ger någon verkan om jag tvättar bort det efter ett typ två till tre timmar?

Best wishes

Men hur ofta använder du det? Man ska väl bara ta det en gång i veckan.
  • Thereisthat
    Solarn skrev 2018-02-06 02:19:34 följande:

Men hur ofta använder du det? Man ska väl bara ta det en gång i veckan.

Jag har använt det flera gånger senaste veckan. Men det stod å andra sidan på Apotea att man ska använda den flera dagar i rad för bästa effekt.
  • Giraffeeen

Jag kan inte heller använda Absolut torr, hur jag än gör blir det sveda och irriterat. Jag kan vara torr när jag applicerar det, men strax efter börjar jag svettas och då är det kört. Man måste vara torr under armarna i ett dygn känns det som efter applicering, annars funkar det inte.

You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • Thereisthat
    Giraffeeen skrev 2018-02-06 11:13:31 följande:

Jag kan inte heller använda Absolut torr, hur jag än gör blir det sveda och irriterat. Jag kan vara torr när jag applicerar det, men strax efter börjar jag svettas och då är det kört. Man måste vara torr under armarna i ett dygn känns det som efter applicering, annars funkar det inte.

Det är det som är så konstigt... Men en sak jag provade som faktiskt fungerade var att dutta (inte dra utan dutta) lite hushållspapper i armhålorna när det började klia. Det funkade utmärkt!
  • Freijah

Låter som att du använder det alldeles för ofta!

När jag började använde jag det en gång i veckan, numera en gång i månaden.

• Thereisthat
    Freijah skrev 2018-02-06 16:17:52 följande:

Låter som att du använder det alldeles för ofta!

När jag började använde jag det en gång i veckan, numera en gång i månaden.

Ok! Isf är det söndag jag ska köra nästa gång. Provar det! Tack :)
  • Solarn
    Thereisthat skrev 2018-02-06 09:12:28 följande:
    Jag har använt det flera gånger senaste veckan. Men det stod å andra sidan på Apotea att man ska använda den flera dagar i rad för bästa effekt.
    Jag har själv använt den för många år sedan, det räckte bra att ta en gång i veckan. Tvätta på kvällen, (raka inte) torka och så tvätta bort det på morgonen.
  • Thereisthat
    Solarn skrev 2018-02-06 21:39:11 följande:

Jag har själv använt den för många år sedan, det räckte bra att ta en gång i veckan. Tvätta på kvällen, (raka inte) torka och så tvätta bort det på morgonen.

Precis! Ska köra på det från och med nu! Om problemet kvarstår så fortsätter jag helt enkelt inte med Absolut torr
  • Sassa4

En grej som jag kommit på det senaste som stillar klåda och sveda är att så fort absolut torr torkat in efter applicering så brukar jag även ta deo efteråt. Så riskerar jag inte att svettas under natten som medlet verkar. Och det funkar faktiskt. Testa om det funkar för dig med?

• Thereisthat
    Sassa4 skrev 2018-02-09 02:18:56 följande:

En grej som jag kommit på det senaste som stillar klåda och sveda är att så fort absolut torr torkat in efter applicering så brukar jag även ta deo efteråt. Så riskerar jag inte att svettas under natten som medlet verkar. Och det funkar faktiskt. Testa om det funkar för dig med?

Ska prova! Tack :)
Svar på tråden Absolut torr... klåda!