• Anonym (Jeanette)

Arbetstider inom vården

Jag arbetar idag som undersköterska på ett äldreboende och jag älskar verkligen mitt arbete. Men jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande vars pappa inte är flexibel när det gäller mina arbetstider. Sedan 3 år går jag på ett rullande 8-v schema vilket innebär att jag ofta arbetar helg och del av helg. Visst går det att byta bort enstaka pass någon gång ibland, men inte i så stor utsträckning att det går ihop med vv. Jag har min släkt över 30 mil bort så att räkna med deras hjälp när det krockar är borträknat.

Sedan ett par år lever jag i en ny relation och visst ställer min sambo gärna upp men jag som förälder saknar ju tiden med mitt barn och han med mig. Mitt ex är väldigt anti att min nya är med vår son när jag arbetar.

Det finns få arbetsplatser som erbjuder dagtid och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Det räcker ju inte med umgänge 1 helg i månaden samt enstaka veckodag när jag råkar vara ledig enligt schema.

Jag vet inte vad jag skulle göra istället om jag bytte arbete. Finns någon här som sadlat om från USKA? Vad gör ni idag?

Min svärmor med samma arbete gav som förslag att jag kan säga upp mig och enbart gå som behovsanställd. Då kan jag lägga mitt eget schema och arbeta utifrån det. Många som blivit ensamstående på hennes arbetsplats har gjort så.

Så arbetade jag i några år innan jag fick barn och tyckte att det var toppen. Men en tillsvidareanställning ger ändå stor trygghet.

Tex när det kommer till lån osv. Har man ingen fast anställning är det ju svårare att få lån med bra villkor. Idag bor jag som sambo i hans hus men någon dag vill vi kanske äga något tillsammans. Jag kanske behöver ny bil om ett par år.

Jämförelsevis tjänade jag nog lite bättre som timvikarie förut men nu finns det ju fler att ta hänsyn till idag.

Hur löser andra vårdanställda det när schema inte går ihop och barn finns?

• Svar på tråden Arbetstider inom vården
  • Zaxika

Har du funderat något på att läsa vidare till sjuksköterska? Då finns väl fler tjänster vardagar 7-16?

• Anonym (bra arbetsgivare)

Nu arbetade jag inte inom vården, när barnen var små, men jag avtalade med min arbetsgivare om att arbeta mer när jag inte hade barnen och mindre när jag hade dem. 

Det kanske inte går inom vården, men se om du hittar en annan mamma med barn som har varannan vecka, fast tvärsom mot dig så kanske ni kan byta tider så att du är mer hemma när barnen är hemma. 

Visst, du får försaka tid med din partner men något måste ju bli lidande. Vad ditt ex anser om att din partner har egentid med barnen är inget du behöver bry dig om, det har han inte med att göra så länge din partner är bra med dem vilket jag tar för givet eftersom du lämnar dem hos honom. 

Kolla även upp alla dagjobb som finns, de är få, men de finns ju. Jobb på en vårdcentral är väl också bättre tider? En vän till mig, en ssk, arbetar endast var fjärde helg på den jouröppna vårdcentralen och någon kväll per månad, tror de har kvällsöppet på vc här en gång i veckan och då alternerar alla som är anställda där, den jouröppna vc är på grannorten, det är några små orter som samverkar och delar på jouren på den största ortens vc.

Kanske omskola dig till medicinsk administratör? Tandsköterska? Tandläkare? 

• Rumpelstiltskins

Jag jobbar också som USKA inom äldreomsorgen och skulle inte byta ut det mot något men har tack och lov en man som tar hand om sonen då jag jobbar varannan helg och 9 kvällar på 4 veckor. 

Däremot finns det ju massor med jobb som USKA där det bara är dagtid. Jag jobbade inom hemtjänsten innan jag började på det boende jag jobbar nu. Där var personalen uppdelade på dag- och kvällspersonal. Däremot skulle jag aldrig rekommendera någon att jobba i hemtjänsten men du kan ju ändå kolla upp det om det skulle fungera bättre för dig. 

Sedan kan man jobba som USKA på VC och de har för det mesta dagtid. I övrigt är det ju olika mottagningar som bara har öppet dagtid, ögonmottagningar, vissa mottagningar på sjukhus etc etc. Det finns dagtidsarbeten även för Undersköterskor om man önskar det.

• Anonym (Tidigare uska)

Jag har jobbat som undersköterska i många år innan jag valde att utbilda mig vidare och det finns arbetsplatser där det är dagtid. Vårdcentraler, lab är ett sådant exempel. De jag jobbade med tyckte att det var jätteskönt att få jobba dagtid. Sen så har det iaf funnits tjänster här i kommunen, därundersköterskor har arbetat med att hitta praktik och jobb till personer som varit sjukskrivna förpsykisk ohälsa, men de tjänsterna är nog sällsynta nu, och oftast eftersöks det nog arbetsterapeuter förden typen av arbetsuppgift.

• Fru Ve

Du har fått bra förslag redan. Att skaffa barnomsorg på obekväm tid kanske också skulle vara något? Om det finns i din kommun. Då måste du inte känna dig stressad av att hitta barnvakt då du ska jobba.

Svar på tråden Arbetstider inom vården