Arbetstider inom vården
Jag arbetar idag som undersköterska på ett äldreboende och jag älskar verkligen mitt arbete. Men jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande vars pappa inte är flexibel när det gäller mina arbetstider. Sedan 3 år går jag på ett rullande 8-v schema vilket innebär att jag ofta arbetar helg och del av helg. Visst går det att byta bort enstaka pass någon gång ibland, men inte i så stor utsträckning att det går ihop med vv. Jag har min släkt över 30 mil bort så att räkna med deras hjälp när det krockar är borträknat.
Sedan ett par år lever jag i en ny relation och visst ställer min sambo gärna upp men jag som förälder saknar ju tiden med mitt barn och han med mig. Mitt ex är väldigt anti att min nya är med vår son när jag arbetar.
Det finns få arbetsplatser som erbjuder dagtid och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det. Det räcker ju inte med umgänge 1 helg i månaden samt enstaka veckodag när jag råkar vara ledig enligt schema.
Jag vet inte vad jag skulle göra istället om jag bytte arbete. Finns någon här som sadlat om från USKA? Vad gör ni idag?
Min svärmor med samma arbete gav som förslag att jag kan säga upp mig och enbart gå som behovsanställd. Då kan jag lägga mitt eget schema och arbeta utifrån det. Många som blivit ensamstående på hennes arbetsplats har gjort så.
Så arbetade jag i några år innan jag fick barn och tyckte att det var toppen. Men en tillsvidareanställning ger ändå stor trygghet.
Tex när det kommer till lån osv. Har man ingen fast anställning är det ju svårare att få lån med bra villkor. Idag bor jag som sambo i hans hus men någon dag vill vi kanske äga något tillsammans. Jag kanske behöver ny bil om ett par år.
Jämförelsevis tjänade jag nog lite bättre som timvikarie förut men nu finns det ju fler att ta hänsyn till idag.
Hur löser andra vårdanställda det när schema inte går ihop och barn finns?