Inlägg från: Randigfotboll |Visa alla inlägg
  • Randigfotboll

Frågor ang. umgänge

Pappan till mitt barn skickat in stämningar till tingsrätten vart annat år för att få umgängesrätt med barnet, vilket han alla gånger fått igenom. Vid alla tillfällen har han funnits i bilden några veckor, sedan försvunnit i två år för att sedan på nytt skicka in en stämning där han påstår att allt är mitt fel och att jag hindrar deras kontakt (trots att han själv valt att inte finnas med i bilden). Detta har pågått i snart 8 år! Inte en enda gång under dessa 8 år har han personligen försökt kontakta mig. Detta handlar endast om att han vill visa att han har någon form av makt i det hela, samt se till att mitt barn inte glömmer bort att han finns.

Har förövrigt ensam vårdnad samt att han aldrig under 8års tid betalat underhåll.

Nu är det igång igen och hans advokat har tagit detta till tingsrätten. Har jag någon som helst chans att vinna detta?! Fick höra från en som jobbar på socialen att jag kan stämma honom till familjerätten och risken finns att han kan bli bötfälld då detta pågått under såhär pass många år. Dock har det nu gått direkt till tingsrätten. Kan man be hans advokat att ta det direkt till familjerätten, trots att jag sätter mig emot umgänget? Så att dom fattar beslutet där? Eller det måste gå via tingsrätten??

Undrar även om det finns någon advokat eller liknande som inte kostar pengar?
    Är för tillfället studerande och har inte dom pengarna. Samt om det kostar något om man förlorar i tingsrätten, när man enbart har inkomst från CSN?

Tingsrätten Familjerätten Umgänge
  • Svar på tråden Frågor ang. umgänge
  • Randigfotboll
    Kjell2 skrev 2018-02-05 13:36:49 följande:

Finns det ett fastställt umgängeschema? I så fall - varför stämmer han?
    Vad vill du ha för schema?

Om han nu stämmer kommer tingsrätten skicka er till familjerätten. Där får ni möjlighet att komma överrens om ett schema.

Han har tidigare haft scheman. Familjerätten la ner umgänget för 4 år sedan, för två år sedan fick jag ett brev från hans advokat men sen hände inget mer, och nu ytterligare 2 år senare stämmer han till tingsrätten.

Jag försöker förhindra umgänge eftersom han inte skött det under dessa 8år och skadar mitt barn genom att komma och gå som han vill..
  • Randigfotboll
    Marcus Bäckström skrev 2018-02-05 15:24:17 följande:

Hej! 

Eftersom det i princip är omöjligt att uttala sig om vinstchanser utan att ha ingående kunskap om sakomständigheterna så avstår jag från att spekulera kring det. 

Apropå din fundering om kostnadsfri advokat kan jag dock erbjuda dig juridisk konsultation till ett fast pris. Jag driver en liten juristbyrå med affärsidén att aldrig ta betalt per timme, vilket brukar passa bra i den här typen av situationer. Skicka gärna ett privat meddelande om du vill ha mer information, annars önskar jag dig varmt lycka till med den fortsatta processen.

Vänligen, 

Marcus Bäckström 

P.S. Det kan vara värt att notera att det i teknisk mening inte finns något som heter "familjerätten". Det är tingsrätten som handlägger alla familjemål, så något alternativ till den instansen finns inte.

Detta har tidigare gått igenom familjerätten och jag har även pratat med tingsrätten nu som har godkänt att familjerätten fattar beslut utanför tingsrätten, om båda parter går med på det.
Svar på tråden Frågor ang. umgänge