• Anonym (slantvändare)

Hur lever man jättebilligt?

Om man vill leva jättebilligt, hur ska man tänka då? Skaffa litet hus, odla upp trädgården och skaffa bin? Sy egna kläder? Äta bara vegetariskt? Ha solpaneler?

Ge mig alla tips.

• Svar på tråden Hur lever man jättebilligt?
  • Anonym (K)

TS, vad ska du jobba med då, om du flyttar ut på vischan?

• Anonym (Självhushåll)
    Anonym (slantvändare) skrev 2018-02-06 17:02:20 följande:

Just det huset jag automatiskt tänkte kan jag betala kontant. Det skulle ta alla mina sparpengar, ca trehundratusen, men jag skulle kunna.

Det är ju bra!

Tänk på att du behöver MYCKET mark som är bra för att odla till självhushåll. Stora delar av skörden går ofta bort pga regn eller torka så man får idla dubbelt så mycket som man behöver. Marken behöver också vila nåt år ibland och behöver gödslas. Det går inte att bara ta näring ur marken i en evighet utan att tillföra.

Marken behöver ofta förberedas på olika sätt. Morötter behöver en sorts jord, potatis en sort osv. Att gräva upp en hektar mark för hand kommer ta mer tid än du har. Därför behöver du en traktor och olika redskap. Det går åt stora mängder vatten också.

Glöm inte att ha en riktig bra förvaring! Det är inte kul om allt blir dåligt innan jul.

Det blir alltid dyrare att odla själv än att köpa. Egna odlingar ger aldrig samma mängd mat och gödsel, maskiner, utsäde, förvaring, disel och maskiner kostar massor! Inte minst med tanke på allt slit!

Ett vanligt år odlar vi persikor, äpplen, plommon, olika bär, potatis,morot, lök, sallader, majs, ärtor, örter, vattenmelon, gurka.Och lite olika roliga saker som vi testar. Vi har hästar till ridning och jobb i skogen. Olika fåglar till ägg och kött. Vi har egen skog och där växermkt svamp och bär. Hagar för bete och hö. Mannen jagar. Vi jobbar båda två som anställda utöver det här hemma.

Vi rekommenderar verkligen livsstilen pga att vi vet vad vi får i oss och barnen lär sig mkt.

Men det är dyrare, mycket, mycket dyrare än att handla på Ica. Och det krävs att man är två då det inte går att få influensa vid fel tidpunkt. Man bli också extremt låst vid hemmet visa årstider och alltid orolig för vädret.
  • Anonym (nja)
    Fjäril kär skrev 2018-02-05 22:04:41 följande:

INTE äga sitt boende då det tillkommer kostnader på det. Tex reparation och renovering , kontinuerligt underhåll och oförutsedda utgifter. Sånt får man inte fuska med och kostar mycket pengar.

Hyr boendet och låt hyresvärdar ta hand om allt som behöver fixas.

Bo också på mindre kvadratmeter.

Äg mindre prylar

Det kostar lika mycket för hyresvärden att underhålla boendet, sen ska hen tjäna lite pengar på det också. I det långa loppet kan det aldrig bli billigare att hyra.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Självhushåll) skrev 2018-02-07 05:34:51 följande:
    Det är ju bra!

Tänk på att du behöver MYCKET mark som är bra för att odla till självhushåll. Stora delar av skörden går ofta bort pga regn eller torka så man får idla dubbelt så mycket som man behöver. Marken behöver också vila nåt år ibland och behöver gödslas. Det går inte att bara ta näring ur marken i en evighet utan att tillföra.

Marken behöver ofta förberedas på olika sätt. Morötter behöver en sorts jord, potatis en sort osv. Att gräva upp en hektar mark för hand kommer ta mer tid än du har. Därför behöver du en traktor och olika redskap. Det går åt stora mängder vatten också.

Glöm inte att ha en riktig bra förvaring! Det är inte kul om allt blir dåligt innan jul.

Det blir alltid dyrare att odla själv än att köpa. Egna odlingar ger aldrig samma mängd mat och gödsel, maskiner, utsäde, förvaring, disel och maskiner kostar massor! Inte minst med tanke på allt slit!

Ett vanligt år odlar vi persikor, äpplen, plommon, olika bär, potatis,morot, lök, sallader, majs, ärtor, örter, vattenmelon, gurka.Och lite olika roliga saker som vi testar. Vi har hästar till ridning och jobb i skogen. Olika fåglar till ägg och kött. Vi har egen skog och där växermkt svamp och bär. Hagar för bete och hö. Mannen jagar. Vi jobbar båda två som anställda utöver det här hemma.

Vi rekommenderar verkligen livsstilen pga att vi vet vad vi får i oss och barnen lär sig mkt.

Men det är dyrare, mycket, mycket dyrare än att handla på Ica. Och det krävs att man är två då det inte går att få influensa vid fel tidpunkt. Man bli också extremt låst vid hemmet visa årstider och alltid orolig för vädret.
    Man behöver ju inte egenproducera precis allt man äter om man bara är ute efter att sänka sin kostnad. För ett litet hushåll behövs det inte så särdeles stort land för att fylla årsbehovet av rotfrukter och potatis, inte heller behöver man lägga månadsvis av arbete på det. 
    Jag är uppvuxen på en bondgård med eget trädgårdsland, det som tog tid och kostade pengar var djurhållningen, inte trädgårdslandet.

Återföring av näring till jorden sköts enkelt med en skopa gödsel från närmsta bonde och komposten av trädgårdsavfall.

Är man av någorlunda fysik behöver man inte heller ha maskiner för att klara av trädgårdslandet, på sin höjd en jordfräs.
  • Anonym (Självhushåll)
    Anonym (nja) skrev 2018-02-07 05:57:10 följande:

Man behöver ju inte egenproducera precis allt man äter om man bara är ute efter att sänka sin kostnad. För ett litet hushåll behövs det inte så särdeles stort land för att fylla årsbehovet av rotfrukter och potatis, inte heller behöver man lägga månadsvis av arbete på det. 

Jag är uppvuxen på en bondgård med eget trädgårdsland, det som tog tid och kostade pengar var djurhållningen, inte trädgårdslandet.

Återföring av näring till jorden sköts enkelt med en skopa gödsel från närmsta bonde och komposten av trädgårdsavfall.

Är man av någorlunda fysik behöver man inte heller ha maskiner för att klara av trädgårdslandet, på sin höjd en jordfräs.

Nej självklart kan ju alla odla lite i trädgårdennutan att köra på självhushåll. Det låter konstigt att ni som familj kunde fylla ert årsbehov av potatis och rotfrukter. Åt ni väldigt lite? Eller gjorde ni som dom flesta och åt eget under hösten och köpte resten av året?

Men på ts så låter det som att hennes knapra ekonomi kommer vara rätt beroende av att det hon odlar faktiskt blir bra och räcker.
  • Anonym (Självhushåll)
    Anonym (nja) skrev 2018-02-07 05:57:10 följande:

Exempelvis så ger ju potatis ca 1 kg per kvm. Då får man ju räkna bort lite för skador, gröna potatisar och potatis som inte klarar lagringen. Ni måste ätit väldigt lite potatis eller enbart haft potatis i ert trädgårdsland. En skopa gördel och lite kompost låter också extremt lite för ett land som täcker familjens årbehov
  • Anonym (nja)
    Anonym (Självhushåll) skrev 2018-02-07 06:05:12 följande:
    Nej självklart kan ju alla odla lite i trädgårdennutan att köra på självhushåll. Det låter konstigt att ni som familj kunde fylla ert årsbehov av potatis och rotfrukter. Åt ni väldigt lite? Eller gjorde ni som dom flesta och åt eget under hösten och köpte resten av året?

Men på ts så låter det som att hennes knapra ekonomi kommer vara rätt beroende av att det hon odlar faktiskt blir bra och räcker.
    Nej, vi åt tvärtom ganska mycket. Visst hände det att det köptes potatis ibland om det började ruttna i någon korg, men för det mesta räckte den egna fram till nypotatisen var snorbillig i affärn.
  • Anonym (Självhushåll)
    Anonym (nja) skrev 2018-02-07 06:23:56 följande:

Nej, vi åt tvärtom ganska mycket. Visst hände det att det köptes potatis ibland om det började ruttna i någon korg, men för det mesta räckte den egna fram till nypotatisen var snorbillig i affärn.

Hur gick det till? Äter man mkt potatis så blir det ju 1-2 kg i veckan per person. Det blir nästan 100kg potatis per person som ska upp. (Räknar bort några gröna, dåliga potatisar) på en person så blir det 100kvm land. Bara på potatis. En familj på 3 pers behöver då nästan 300kvm potatisland. Lägg då till land för morötter, lök osv. Som

Hur tusan fixade ni det med ett trädgårdsland som inte krävde massvis med jobb eller maskiner och bara nån skopa gödsel? Hur stort anser du att ett trädgårdsland är?

Har du lösningen på hur man fixar årsbehovet hos en familj på ett lättskött trädgårdsland så vill jag veta det????
  • sextiotalist
    Anonym (Självhushåll) skrev 2018-02-07 07:24:58 följande:
    Hur gick det till? Äter man mkt potatis så blir det ju 1-2 kg i veckan per person. Det blir nästan 100kg potatis per person som ska upp. (Räknar bort några gröna, dåliga potatisar) på en person så blir det 100kvm land. Bara på potatis. En familj på 3 pers behöver då nästan 300kvm potatisland. Lägg då till land för morötter, lök osv. Som

Hur tusan fixade ni det med ett trädgårdsland som inte krävde massvis med jobb eller maskiner och bara nån skopa gödsel? Hur stort anser du att ett trädgårdsland är?

Har du lösningen på hur man fixar årsbehovet hos en familj på ett lättskött trädgårdsland så vill jag veta det????
    100 kvadratmeter är inte mycket om man har en tillräckligt stor tomt (min kolonilott var 200 kvadratmeter och behövde inte mycket skötsel om man gjorde ett bra grundarbete).
    Mina föräldrar hade en vanlig villatomt och vi var helt självförsörjande på frukt och bär, potatis in i november (innan frosten kom) och då hade de inte stort trädgårdsland.
    Jag har satt potatis och nog sjutton fick jag ut mer än ett kilo per kvadratmeter, varje sättpotatis gav 7-8 normalstora potatisar och jag hade nog ungefär 4-5 sättpotatisar per kvadratmeter (30 cm mellan potatisarna)
  • sextiotalist

För att leva billigt måste man vara beredd på att investera.
    Att köpa ett billigt hus kan vara en start, men då måste du också vara beredd på att betala för att isolera huset så det inte läcker värme, se till att VA och sådant fungerar bra. Har man lagt pengar på att ha en bra grund, så kan man sänka kostnaderna rejält.
    Det som kan skena iväg när det gäller hus är framför allt uppvärmning, genom att skaffa en bra uppvärmning som passar huset så kan de kostnaderna sjunka rejält. Tänk på att även långa duschar kostar pengar.

I vardagen, satsa på begagnade möbler så mycket som möjligt, second hand för kläder, investera i en bra symaskin, så kan du ändra om kläder så de passar dig.
    Odla själv, satsa på sådant som man kan nyttja under lång tid, grönkål är en grönsak som verkligen lönar sig att odla själv, potatis, absolut, men sättpotatis kan vara dyr i vanliga trädgårdshandlare, kanske charma en bonde och be att få köpa lite av dom istället.
    Frukt och bär kan du absolut bli självförsörjande på (och kanske även sälja och få lite inkomster).
    Bil, tja, det beror på, har man korta avstånd till t.ex affärer etc då kan man istället köpa sig en trehjuling med flak (eldriven?)  och en vanlig cykel. Flakcykel kan man hem massor på, de få gångerna man behöver bil kan man t.ex hyra, den vanliga har man till vardags.

Du kan också lära känna folket omkring, finns det jägare, så kan du köpa kött för ett bra pris

• Mascaraklumpar

Räknat per kalori är en del grönsaker relativt dyra. Tomater, t.ex, kostar ca 60% av vad blandfärs kostar, men ett kg blandfärs ger mer än 10 gånger så mycket energi som ett kg tomater. Ris, linser och bönor, rotfrukter, billigt kött, margarin, ägg och mjölkprodukter ger många kalorier/spenderad krona. 

Odling har jag ingen erfarenhet av, men jag gissar på att det är smartast att satsa på de grönsaker som är dyra men som man känner att man inte kan vara utan, om det nu inte är så att fröerna och allt annat också blir mycket dyrare då. 

• Anonym (slantvändare)
    Anonym (K) skrev 2018-02-06 23:06:04 följande:

TS, vad ska du jobba med då, om du flyttar ut på vischan?

Samma som nu, textbearbetning. Jag har 2 steg till jobbet.
  • Anonym (slantvändare)
    Anonym (Självhushåll) skrev 2018-02-07 05:34:51 följande:
    Det är ju bra!

Jag tänkte inte direkt att jag skulle överleva utan att handla mat, bara ha en liten trädgårdstäppa och några bärbuskar och fruktträd för att jag tycker att det är kul.
Svar på tråden Hur lever man jättebilligt?