• Anonym (snygg då, snygg nu)

Uttrycket "Du är väldigt snygg för din ålder"?

Är inte det en väldigt konstig och fördömande kommentar som egentligen är djupt kränkande och baseras på en förlegad fördom att en människas värde tar slut efter en viss ålder och att endast ungdom är attraktivt?

Jag har alltid varit snygg och fått höra det sedan tonåren. Och bara för att jag nu är medelålders och fortfarande är skitsnygg enligt många, har plötsligt kommentaren
    "fan vad du är snygg för din ålder" ersatt det vanliga "vad snygg du är"...är inte det lite konstigt. Kan jag inte bara fortsätta vara snygg utan att åldern behöver ha något med det att göra?

Tror dessutom det är betydligt vanligare att nedgradera kvinnor så här. Har sällan hört den kommentaren till män.

Antingen är väl en människa snygg eller inte oavsett ålder, eller vad anser ni?

• Svar på tråden Uttrycket "Du är väldigt snygg för din ålder"?
  • Anonym (ppp)

Haha, ja det är ju lite bakvänd kommentar men den  visar hur samhället värderar ålder. 

• Anonym (S)

Fast vissa är ju liksom snygga så dom kan tävla med 30-åringar - fast de är typ 48 år gamla. Då blir det ju snygg för sin ålder = de flesta 48-åringarna har åldrats så illa att de inte är lika snygga.

Anonym (S) skrev 2018-02-06 16:15:34 följande:

Fast vissa är ju liksom snygga så dom kan tävla med 30-åringar - fast de är typ 48 år gamla. Då blir det ju snygg för sin ålder = de flesta 48-åringarna har åldrats så illa att de inte är lika snygga.

Ja men så är det nog i mitt fall,  men har aldrig kopplat kommentaren till det även om det är just vad många säger. De som har förfallit som du tar upp är ju inte snygga oavsett.

Men vad säger man då om en person som är väldigt snygg men ser ut som sin ålder?
    Fan vad du är snygg?" Eller?
  • Anonym (S)
    Anonym (snygg då, snygg nu) skrev 2018-02-06 16:21:00 följande:

Ja men så är det nog i mitt fall,  men har aldrig kopplat kommentaren till det även om det är just vad många säger. De som har förfallit som du tar upp är ju inte snygga oavsett.

Men vad säger man då om en person som är väldigt snygg men ser ut som sin ålder?

Fan vad du är snygg?" Eller?

Ja, precis. En snygg person som är 48 och ser ut som 48 är ju bara snygg, liksom.

En kollega jag hade var så jävla snygg. Hon såg inte ut att vara en dag över 35, men var i själva verket 50. Så hon var definitit snygg för sin ålder!
  • Meriall

Så då borde det egentligen vara en bättre komplimang med snygg för din ålder eftersom den betyder i ovan fall snygg som en snygg 30åring medan bara snygg betyder snygg som en 48åring. Men ändå låter snygg mkt bättre än snygg för din ålder.
  • Anonym (S)
    Meriall skrev 2018-02-06 16:31:08 följande:

Så då borde det egentligen vara en bättre komplimang med snygg för din ålder eftersom den betyder i ovan fall snygg som en snygg 30åring medan bara snygg betyder snygg som en 48åring. Men ändå låter snygg mkt bättre än snygg för din ålder.

Man får väl ta det som man vill Finns ju många som är fula, då är det väl bättre att vara snygg - för sin ålder
    Meriall skrev 2018-02-06 16:31:08 följande:
    Håller med! Jag känner mig alltid så förolämpad med det där "för din ålder" och tar det som att jag är mindre värd nu rent allmänt så att man måste poängtera det. Jag föredrar alla gånger "fan vad du är snygg" Det är åldersneutralt och odömande och bara ett positivt konstaterande  en laddad komplimang:)
  • Rumpelstiltskins

Fast jag kan säga detsamma både om män och kvinnor och förstår inte varför man ska tycka att det är kränkande.

• Anonym (A)
    Håller med
  • Anonym (Snabeldrake)

Jag tycker det är olika saker. Tex har jag en kollega som är skitsnygg, hon är 52. Och hon ser ut som 52. Men snygg alltså. Silvergrått långt hår, intensiv blick, kurvig, utstrålning, skrattrynkor. Vore jag lite mer bi skulle jag lägga omkull henne direkt :)

En 48-åring som kan jämföras med en 30-åring är ju inte bara snygg utan ser även ung ut.

Själv tycker jag ett åldrat ansikte är vackert. En annan kollega, man, 54, är så vacker. Ansiktet är fårat på ett vackert sätt, han har skrattrynkor, dragen är mer markerade än i ett ungt ansikte. Han är snygg och ser ut som 54.

Svar på tråden Uttrycket "Du är väldigt snygg för din ålder"?