• Anonym (Ledsen)

MA i v13

Hej!

Igår gick jag in i v 12+0 och kände att jag lite kunde andas ut. Samma dag hade jag dock tid hos gyn av en annan orsak och när hon sa att vi kunde ta en titt på bebisen samtidigt blev jag förstås jätteglad!

Det visade sig dock att livmodern var lika stor som i v. 10-11 och att fostret inte längre levde utan hade dött i v. 9. Nu har jag tid imorgon för att "driva ut alltihopa" med hjälp av cytotec. Känner en enorm sorg och besvikelse. Känner mig lurad av min egen kropp och dum som gått runt med ett dött foster i magen utan att märka nåt.

Mitt i all sorg så undrar jag såklart hur lång tid det tar för kroppen att återgå till det normala? Läkaren igår sa bara att de rekommenderar att jag väntar en menstruation innan jag försöker bli gravid igen och jag känner väl att det är vettigt för att kunna återhämta mig psykiskt också. Men när kommer första mensen? Någon med erfarenhet? De sa att man kunde blöda i upp till 3 veckor, tar det sedan ytterligare 4 veckor tills nästa mens eller tar det ännu längre?

• Svar på tråden MA i v13
  • ttr

Beklagar. För mig kom alltid mensen som vanligt 4 veckor efter dagen jag tog de andra tabletterna. Har aldrig blött i 3 veckor utan 3-5 dagar. Så allt kan gå väldigt olika.

Klart vill man inte uppleva ett missfall med hellre tidigare än senare tycker jag om man nu tvungen. Fortsätt med foliesyra så att det finns när kroppen är redo för en ny graviditet.

• LFF

Beklagar ditt missfall. Har själv haft två, varav det ena upptäcktes på KUB-ul ungefär samma tid som du var i nu. Båda gångerna så har jag börjat blöda självständigt, båda gångerna trodde jag att jag kommit över den "farliga" perioden.

Vid mitt första missfall, ett spontant missfall, blödde jag i ungefär två veckor för missfallet, sen kom mensen när den skulle ha kommit om jag inte varit gravid (dvs någon vecka efter att jag slutat blöda).

Andra gången, det som upptäcktes på ul, skulle jag komma tillbaka på återbesök efter en vecka för att se om jag antingen behövde hjälp att få ut fostret eller om det behövde vidtas åtgärder för att få ut eventuella rester. Jag visste så fort vi fått beskedet att liten dött att jag skulle börja blöda spontant inom 24h. Sagt och gjort, sen blödde jag i ungefär en vecka och därefter blödningsfri i någon vecka eller två tills det var dags för den tiden då min mens skulle ha kommit om jag inte varit gravid.

Min menscykel har alltså hållit sig på "sin" tid även trots graviditet och missfall.

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Hoppas det inte tar allt för länge för mensen att komma igång igen, vill bara gå vidare. Känns så surt att missfallet inte kom ut av sig själv för dryga 3 v. Nu blir jag inlagd istället och som jag förstått det så gör det skitont.

• Pope Joan II
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-02-07 11:57:20 följande:

Tack för era svar! Hoppas det inte tar allt för länge för mensen att komma igång igen, vill bara gå vidare. Känns så surt att missfallet inte kom ut av sig själv för dryga 3 v. Nu blir jag inlagd istället och som jag förstått det så gör det skitont.

Du behöver ju inte ha ont utan kan istället bli ordentligt smärtstillad i och med att fostret inte längre lever. Beklagar missfallet, vet hur väldigt trist, meningslöst, sorgligt och frustrerande det känns. 

Det blir bättre igen.
  • Sonaten

Jag är i 9+4 idag och var hos en privat gynekolog idag för tidigt VUL då jag varit lite orolig och haft spår av blod några dagar. Han såg att embryot inte var större än mots v 5 och att det inte ser friskt ut. Jag fick en tid imorgon bitti på sjukhusets gynekologmottagning. Jag har inte varit med om vare sig missfall eller abort förut och är lite rädd för vad som kommer hända och hur jag kommer att må fysiskt. Jag bor i Uppsala. Någon som vet vad de har för rutiner där för MA i tidig graviditet?

• Anonym (Ledsen)

Vet ingenting om hur det ser ut i Uppsala men jag är ledsen för din skull om det blir ett MA. Håller tummarna. Själv ligger jag i sjukhussäng nu och väntar på att cytotecen ska börja verka :( Själv dessutom då min man fick bli hemma med sjukt barn :(

Svar på tråden MA i v13