Bli sambo för första gången. Vad ska jag tänka på?
I tre år har jag haft en pojkvän som betyder väldigt mycket för mig. Vi har pratat om att bo tillsammans men har inte tagit det stora steget än. Jag tvekar och velar mycket fram och tillbaka.
För mig är det stor skillnad på att vara sambo och bara vara ihop. Jag har aldrig varit sambo förut men blir lätt avskräckt av hur mina vänners samborelationer ser ut.
En del kastar sig in i det efter bara en kort tids förhållande och andra har väntat något år. Oavsett så har det inte blivit bra.
Jag får höra om hur de får ta störst ansvar, hur de inte får tid till vänner eller fritidsintressen, svärföräldrar som kommer i tid och otid, orättvisor i ekonomi och massor av annat som gör att jag ofta undrar varför de blivit sambo alls.
Ibland verkar det som att den de lever med har upprätthållit någon fasad som de totalt lägger ner när de blir sambo eller efter en tid som sambo när de får barn.
Hur vet man att det inte händer? Hur undviker man det?
Jag tycker att jag känner min pojkvän bra efter tre år tillsammans. Då jag är 30 börjar tankar på barn och familj smyga sig på. Så som jag upplever min pojkvän nu är det någon jag ser den sortens framtid med.
Men under dessa år har vi varit gäst hos varandra. Klart att jag ser till att mina gäster har det bekvämt och att jag har tid för mina gäster. Jag passar upp lite. Han har gjort samma sak för mig.
Men då har jag ju planerat det utefter hur det passar in med arbetstider, intressen och vänner. Inte så mycket vardag inblandat.
Vilka krav är rimliga att ställa på en sambo?
Min bild är att man delar på utgifter och bidrar procentuellt efter förmåga.
Båda ska ta ansvar för hushållet vad det avser tvätt, städ, handla, matlagning osv.
Det ska avsättas tid till egna intressen, vänner och eventuellt gemensamma intressen. Men hur mycket egen tid kan man kräva? Jag har hästar som tar massor av tid. Jag har många vänner som jag tycker om att umgås med. Han har också intressen och vänner men han begår inget brott om han hoppar över en träning någon dag. Jag måste ändå se till att hästarna får vad de behöver.
Hur gör man vid firande av högtider med familj? Jag är van att fira med min familj men det blir kanske svårt med sambo som också har familj.
Hittills har vi firat på varsitt håll.
Under våra år tillsammans har han aldrig klagat på att mitt intresse eller mina vänner tar för mycket tid. Men jag har vänner där jag sett hur deras sambos efter en tid börjar klaga på det och kräver att de minskar ner på den tiden.
Han har varit sambo tidigare med blandad erfarenhet. En tjej ställde väldigt höga krav på att han var hemma med henne och hade en mamma som lade sig i relationen mycket. En annan tjej trivdes han bra med men det tog slut när hon ville satsa på karriären och fick jobb utomlands.
Är lite rädd att bli jämförd med hans tidigare sambos även om han verkligen inte har gjort sådana jämförelser än.
Vad är det absolut viktigaste att tänka på?
För vår del blir det aktuellt att han flyttar hem till mig. Men han hyr ut sin lägenhet i andrahand. Hur lång tid är rimligt att göra det? Har läst att 6 månader är lagom, men 6 månader är kort tid att känna efter om allt verkligen klaffar.