• Novembersolsken

Kaffe

Jag blev så sugen på kaffe medans jag är gravid jag är i vecka 5 och 5 dagar.

Min fråga är vad är det för kaffe man får dricka? Ska det vara starkt eller milt?

Så himla sugen på det och vill jättegärna dricka det :(

Har Nescafe LYX den smakar lite starkt inte så mycket och en annan kaffe med påse från Eldorado den smakar hur stark som helst

• Svar på tråden Kaffe
  • Fia 28

Du får dricka kaffe som vanligt, men inga överdrivna mängder koffein.

• Anonym (Lite)

Det är faktiskt INTE som vanligt, utan max två små koppar per dag, alltså inte muggar som de flesta dricker idag. Bäst är väl om du går över till koffeinfritt istället.

• amandajavisst

Du kan dricka vanligt kaffe, upp till 4,5 deciliter varje dag. Om du vill dricka mer än så kan du kombinera med koffeinfritt också :)

• myskmalva

Det är inte hur starkt det smakar som är avgörande, utan hur mycket koffein du får i dig. Ett mörkrostat kaffe kan t.ex. upplevas som att det smakar mer även om det inte innehåller mer koffein.

• Solen2

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida%20t%C3%A4nka%20p%C3%A5%20...

Detta står på livsmedelsverketshemsida:

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

Svar på tråden Kaffe