• Anonym (ts)

Äter bara korv, farligt?

De senaste veckorna (månaderna mer eller mindre) har jag ätit falukorv med pasta varje dag.

Anledningen är att jag inte har råd med något annat.

Men jag känner mig ofta väldigt svag i kroppen och börjar fundera på om detta är farligt?

• Svar på tråden Äter bara korv, farligt?
  • annabellelee

Äter du annat till tex frukost, eller är korv med pasta det enda du äter? För ja, då är det farligt, eftersom det är så ensidigt att du inte får i dig alla näringsämnen, och eftersom du inte äter frukt och grönsaker kommer du att få vitaminbrist. 

• sebbe420

Klart du har råd med annat! Inte bara falukorv med pasta som är billigt! Säger bara ett ord: bönor!! Billigt, enkelt och jättenyttigt.

Och det är inte bra att äta så mycket korv nej. Korv är processat kött = inte bra för kroppen i för stora mängder

• Fru Ve

Det är inte farligt i några veckor, så fort får man inte akut näringsbrist. Men äter man endast pasta och korv i flera månader eller år är det absolut inte bra. Det finns ju massor av mat som är billig men också nyttig. Googla på billig mat så hittar du recept och tips. Du behöver ju absolut komplettera din kost med grönsaker och kanske frukt. Det måste inte vara dyrt.

• Anonym (Tess)

Jag tror stressen över din dåliga ekonomi är farligare och att det är den som får dig att må dåligt. Men med det sagt så är det klart att det finns bättre val än falukorv och pasta. Vitkål innehåller mycket C-vitamin och är billigt. Bönor och linser, rotfrukter, havregryn är bra mat och kostar inte mer än falukorv.

• Anonym (Njaaaa)

Billig mat..

Broccoli
    Bönor
    Gula ärtor
    Havregryn
    Fiskbullar
    Blodpudding
    Pölsa

Så att du bara har råd med falukorv och pasta tror jag inte riktigt på.

• Thomas45

Utgår från att du inte bara är fattig utan ochså liksom jag ma och lat.

Multivitaminer med mineraler kan vara smart

Variera med ris, Majs på burk kostar lite. Ärtor. En tomat eller frukt

Stek upp köttfärs, annan typ korv, köttbullar, hel fryst kyckling

• Anonym (ts)

Jag måste nog vara övertydlig, jag har alltså NOLL kronor så tips på billig mat hjälper inte.

Jag har fryst in korv och har lite pasta kvar.

Undrade bara om och i så fall när jag kommer insjukna och i så fall hur? När måste jag söka hjälp?

• annabellelee

Googla "under tian" - en sida med veckomatsedlar med vegetarisk mat där varje måltid kostar under tian.

Kål är billigt och näringsrikt. Vitkål kostar inte många kr per kilo och man kan göra kålpuddig, grönsakssoppa mm. Koka vitkål med hackad falukorv och krydda med kummin och lite sak?t och peppar så har du världens billigaste soppa (den fick jag ofta som barn).

• Thomas45
    Anonym (ts) skrev 2018-02-07 13:39:46 följande:

Jag måste nog vara övertydlig, jag har alltså NOLL kronor så tips på billig mat hjälper inte.

Undrade bara om och i så fall när jag kommer insjukna och i så fall hur? När måste jag söka hjälp?

Hur länge räcker korven och planen efteråt.

Jaga burkar/flaskor ? Stjäla vitaminer ? Socialkontoret ?
  • Anonym (??)
    Anonym (ts) skrev 2018-02-07 13:39:46 följande:
    Hur många veckor har du haft 0 kronor kvar? När får du pengar nästa gång? Vad är anlednigen till att du inte har mer pengar (avslag soc tex?)?

Hur många portioner per dag äter du och hur stora (hur många skivor korv/deciliter pasta? Det spelar såklart roll för om du känner dig svag.

Svar på tråden Äter bara korv, farligt?