• Anonym (Utförsäkrad)

    Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?

    Hej har precis blivit nekad aktivitetsersättning trots att jag haft det ett år innan, fick min diagnos autism plus två diagnoser till. för ca 3 år sedan.
    Fick göra slut på sjukpenningdagar innan dess.
    Har ej klarat av arbete, rbetsträning praktik, jobbkurser, boendestöd mm
    Har svårt att vara med min man och barn, trots att det inte syns utanpå, fast familjen märker ju förstås hur illa det är.
    Hela mitt liv har gått ut på att jag har skaffat psykologer en efter en, gått till läkaren tusentals ggr för att jag mått så dåligt, gått på praktikplatser, jobbträning då jag fått panikångestattacker och inte kunnat göra något mer än att få åka hem och ta sjukdagar.Har haft sora problem HELA livet, självmordstankar mm för man undrar ju varför man inte är som alla andra och inte förstår alla andra.

    Men som sagt har nu blivit nekad aktivitetsersättning TROTS att jag har fått stöd och hjälp under det senaste året med att försöka få mig att må bättre,, men inte hittat något som hjälpt då det väl gäller när jag skall göra saker med familjj och fritid och praktikplatser.
    Förskäkringskassan hittade ett sk kryphål att om jag får rätt och stöd och insatser så är jag helt och fullkomligt frisk att klara av ett anpassat arbete på heltid. Då de har sätt att jag har förmågor att jobba vidare på
    Å här står jag nu, skall till läkaren på nytt för min ångest å hon har redan sagt att hon inte kan hjälpa mig med ett nytt intyg då hon redan gjort vad hon kunnat.

    Jag klarar inte av min familj, min man får göra allt för jag är så trött och yr, stressmage diarreer huvudvärk och stor ångest dagligen. 
    Min praktikplats har jag fått säga upp då jag trodde att allt skulle bli bättre som vanligt om jag bara fick vara ''normal'' bland ''normala'' människor. Men det är så påfrestande att ens ta sig ut å ens vara bland andra människor för det är så intensivt att försöka förstå vad de säger och menar och jag blir trött av alla intryck, lukter ljud ljus mm

    Skall man behöva ha det såhär?
    Min enda utväg är väl att jag och min familj separerar för jag gör ju ändå ingen nytta här hemma, å bråkar gör vi för ingen mår bra i detta

    Är det någon annan i samma situation, som blivit utförsäkrade?
    Vill gärna höra ERA historier, ni kan ju ha andra diagnoser än autism såklart, men vill mest höra vilka skäl till att ni blivit av med er ersättning.

    Å tack även om ni bara skriver någon kort kommentar om ni läser detta :D

Svar på tråden Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?