Inlägg från: Anonym (Utförsäkrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?

    Anonym (Emis) skrev 2018-03-05 14:36:48 följande:
    Menar du bokstavligt att du dör snart? Har du en partner som kan testa att strida lite för dig?
    Han kan iinget göra, kan inte sjukvården så vem f*n kan det???
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-05 14:38:05 följande:

    Har du fått avslag? Vad är motiveringen?


    Hon ville inte ta det över telefon, får se när det dimper ner i brevlådan sa hon på fk
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Orkar inte mkt mer, sitter bara här och skakar och vet inte vad jagh skall göra. Mår skit. 

  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-05 14:48:43 följande:

    Men kära nån... har du någon du kan prata med?


    Jo en nära bekant, men alla andra runt omkring förstår inte, å tycker så j*vla synd om mina barn som skall ha en sån här mamma så mår så dåligt, vill bara ut i skogen å försvinna, rkar inte tänka på nåt, orkar bara gråta

    Läkaren säger att jag är 100% nedsatt sett till alla arbeten, å så säger fk tvärt emot. FÖRSTÅR INTE!!!!!!!
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Att anses sjuk är inget som har med arbetsförmågan att göra. 
    Fick svar på ett mejl från fk, då jag frågade om läkaren anser mig för sjuk för att jobba , hur kan ni då anse mig firisk? LÄS:


    Angående din fråga till Försäkringskassans huvudkontor
     
    Hej
    Din e-post till Försäkringskassan huvudkontor daterat den 5 mars februari 2018 har mottagits av Avdelning för sjukförsäkringen för besvarande.
     
    Försäkringskassan och hälso- och sjukvården har olika uppdrag i sjukskrivningsprocessen. Läkaren är ansvarig för att dokumentera diagnos och på vilket sätt den påverkar en persons funktion och förmåga till aktivitet, och bedömd arbetsförmåga i ett läkarintyg.
    Försäkringskassan uppgift är sedan att, utifrån de lagar och regler som finns och den praxis som utvecklas i domstol, besluta om en person har rätt till sjukpenning. Informationen i läkarintyget ligger till grund för det beslutet. En läkares bedömningar i ett läkarintyg innebär dock ingen ovillkorlig rätt till sjukpenning utan är ett underlag för Försäkringskassans beslut.
     
    För att kunna få sjukpenning krävs att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom. Det räcker alltså inte att man är sjuk, ens förmåga att arbeta måste också vara nedsatt på grund av sjukdomen.
     
     
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Att anses sjuk är inget som har med arbetsförmågan att göra. 
    Fick svar på ett mejl från fk, då jag frågade om läkaren anser mig för sjuk för att jobba , hur kan ni då anse mig firisk? LÄS:


    Angående din fråga till Försäkringskassans huvudkontor
     
    Hej
    Din e-post till Försäkringskassan huvudkontor daterat den 5 mars februari 2018 har mottagits av Avdelning för sjukförsäkringen för besvarande.
     
    Försäkringskassan och hälso- och sjukvården har olika uppdrag i sjukskrivningsprocessen. Läkaren är ansvarig för att dokumentera diagnos och på vilket sätt den påverkar en persons funktion och förmåga till aktivitet, och bedömd arbetsförmåga i ett läkarintyg.
    Försäkringskassan uppgift är sedan att, utifrån de lagar och regler som finns och den praxis som utvecklas i domstol, besluta om en person har rätt till sjukpenning. Informationen i läkarintyget ligger till grund för det beslutet. En läkares bedömningar i ett läkarintyg innebär dock ingen ovillkorlig rätt till sjukpenning utan är ett underlag för Försäkringskassans beslut.
     
    För att kunna få sjukpenning krävs att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom. Det räcker alltså inte att man är sjuk, ens förmåga att arbeta måste också vara nedsatt på grund av sjukdomen.
     
     
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Min sambo kom hem igår och hade mått dåligt på jobbet pga allt detta senaste tiden. 
    Han sa att han knappt kunnat jobba för han har haft så ont i magen å ångest, då frågade han mig hur JAG ens klarat mig de senaste två månaderna.. 
    Hade det varit han så vet han inte ens hur jag kunnat stå på benen å inte velat i sängen å bara viljat försvinna typ. 

    Nej jag fattar inte heller, men nu är ju beslutet här, har inget mer att kämpa för känns det som, är ett levande nervvrak som gråter ett stup i kvarten, mår illa (allt detta utöver resten som påverkat mig)
    Skall det behöva gå till såhär. Skall jag klara av mig själv om inte ens en normalfungerande människa klarar av sig själv, som gnäller på små bekymmer. 
    JAg klarar knappt av att gå utanför dörren utan att det skall påverka att jag måste sedan sitta hemma och 'lugna ner mig'', att jag skall tvinga i mig mat fast jag inte vill, ta extremt starka huvudvärkstabletterna för jag har huvudvörk dagligen, fast illamåendet försvinenr ej, mina ångestattacker försvinner ej, min ångest gör att mina barn glidit ifrån mig, min dotter vill inte vara kompis med mig mer för jag ''inte leker med henne''.
    Nä, så en bra mamma är jag inte för mina barn. Drar bara ner hela familjen i mitt skithål som jag befinner mig i just nu

  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 09:07:14 följande:

    Handläggarna på fk har ungefär 140 pågående ersättningsärenden var. Varje dag kommer nya ansökningar eller andra förfrågningar in. Det är även en del uppföljningsmöten och planeringar i just AE-ärenden samt telefonsamtal.

    Om läkaren eller du har skickat in ett läkarutlåtande per post tar det 3 vardagar innan det syns i handläggarsystemet. Det kan vara orsak till att handläggaren inte fortsätta handlägga ditt ärende tidigare.


    Förstår tyvärr inte ditt inlägg, å vad du ev kan ha svarat på??
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 09:29:10 följande:
    TS tiläggskommentarer i slutet.
    ok, men detta har jag ått svaret på av fk, det tog ca 2 veckor att få beslutet, dock hade läk faxat in papprena, så fk fick dessa papper direkt
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (liknande) skrev 2018-03-06 10:30:38 följande:

    En i familjen som ganska nyligen fått sin diagnos, som barn klarat av det mesta men med massa tjat.
    Personen har helt fallit mellan stolarna och mest sedd som lat hela skoltiden.

    Som sagt denna person är idag i början på 20 och hör till LSS och ska ha rätt till aktivitetsstöd. Men FK säger att personen inte är berättigad då det "bara" behövs lite struktur i vardagen så ska det fungera.
    Utförsäkrad från arbetsförmedlingen då de anser att de inte kan hjälpa..
    Personen får gå på soc
    Har inget eget driv och för envis för att förstå att någon skulle kunna hjälpa bara om tillstånd ges.
    Trots ett superdetaljerat och bra skrivet läkarintyg till FK så nekas ersättning.

    Så ledsamt och tröttsamt, då det inte går att gå vidare.


    Jo detta tjatet har jag själv fått höra, ''gör du så så kommer du må bättre om du ser resultat av att du klarar detta'' , ''du MÅSTE, du har ju en familj att ta hand om'', ''men det löser sig nog skall du se'', ''bara du får rätt hjälp så löser sig allt''
    ALLT detta på MIN bekostnad. 
    Skall få boendestöd, ledsagare och kontaktperson tillbaka i mitt liv, har bara haft boendestöd innan, men jag mår sämre nu pga allt som byggts på, kan inte tänka längre.

    Är så rädd att arbetsförmedlingen inte vill ha mig heller då jag inte har någon arbetsförmåga så som jag mår
  • Anonym (Utförsäkrad)


    Hoppas det går att läsa, detta är vad läkaren skrev som komplettering, har fått stryka över namn och platser..
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 10:59:16 följande:

    TS, vad lättad jag blev att höra att din sambo bekymrat sig för dig. Jag vågade inte fråga om det, ifall det skulle vara en känslig sak och kunna dra med sig ännu sämre mående för dig, men jag undrade om du haft stöd av honom.

    Svaret du fick nu är väldigt allmänt hållet, det är nog ett standardsvar på frågor som gäller olika bedömningar från läkare vs FK.

    Du har ännu inte fått det faktiska avslagsbeslutet antar jag? Först då får du reda på varför handläggaren gett avslag.

    Men frågan är vad du ska göra nu! Jag antar att du varit i ett "ingenting" under de här månaderna som processen har hållit på. Jag tänker att du måste "höra till" en myndighet som tar sig an dig, annars är risken att du hamnar ännu mer mellan stolarna. Och om det inte är FK, kanske det är AF eller kommunen...? Det finns något som heter "gemensam kartläggning" som FK och AF tillsammans kan göra. Har du haft någon sådan insats...?


    Enda utvägen just nu är att skriva in sig på arbetsförmedlingen, har en inom kommunen som hjälper mig ang jobb mm, fast denne tycker inte att jag skall arbeta så som jag mår. Denna personen har varit med mig ute i praktik och på gruppträningar.
    Nä beslutet är påväg till min brevlåda, kan inte förstå hur de tänker bara. Å jag hoppas verkligen att de säger varför jag kan arbeta 100%.
    Man skall inte behöva må så här psykiskt dåligt å pressas ut i arbete, är så himla trött i huvudet att jag bara gråter, å har ångest av att snart är barnen hemma från förskolan å få se hur dåligt jag mår å sambon som försöker prata med ett nervvrak
  • Anonym (Utförsäkrad)

    Tycker att alla utförsäkade kan börja jobba på försäkringskassan, för man behöver inte göra någon bra jobb där ändå, så nästa gång någon frågar mig, så tycker jag att de kan sätta mig där, enklare arbete finns väl inte; bara en tydlig uppgift, neka utbetalningar. 
    Kan väl inte vara så svårt?

    Så om någon på försäkringskassan läser detta, skicka era uppgifter så kommer jag och jobbar hos er.
    Så kan alla som mår lika dåligt som jag få tillgång till vilorum, toaletter, anpassade arbetsbelysningar, dämpade ljudnivåer, åg kontakt med andra människor, minskad resväg till jobbet, minskad ekonomisk kris å sist men inte minst, se till att man INTE BLIR SJUK!

  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 13:42:51 följande:
    Åh, jag tror jag vet vad FK hakat upp sig på... det kan tyckas självklart utifrån de symptom läkaren beskrivit att du inte klarar att arbeta, men det är det inte. Läkaren måste beskriva hur dessa symptom hindrar dig _ i ett arbete_. Tex "koncentrationssvårigheter som gör att patienten inte klarar att fokusera på en arbetsuppgift mer än mycket korta stunder", "kognitiva svårigheter som gör att patienten inte klarar att vare sig fungera i en arbetsgrupp eller arbeta självständigt", ja vad vet jag, men läkaren måste förklara utifrån hur du kan tänkas ha det på en arbetsplats, inte bara hur du mår i allmänhet. Som sagt, sunda förnuftet säger att dessa slutsatser kan man dra själv när man hör om hur du mår, men det fungerar inte så. Återigen tycker jag att det är jättekonstigt att din läkare inte känner till detta!

    Att du flyttar över till AF är kanske ingen katastrof. De har mycket stöd att ge och kommer inte att tvinga dig att söka "vanliga" jobb, det har jag jättesvårt att tro. 

    Hur länge tar det innan du får boendestöd? För tillfället behöver du nog ganska mycket hjälp, jag hoppas man kan få hjälp och stöd med myndighetskontakter (har ingen egen erfarenhet)?
    Fk går fortfarande efter tre år gamla uppgifter som ej är relevanta i nuläget, därav mitt avslag, de bedömer att jag har förmågor att jobba vidare på om jag hamnar på rätt plats med rätt arbetsuppgifter utan stress och press och skriftlig information utan något socialt.

    Fast de har även skrivit min funktionsnedsättning som livslång och att ''läkaren ansett mig 100% sjuk i dagsläget från alla arbeten på marknaden''

    Men sedan att de avslår iom att jag inte är helt nedsatt sett till alla arbeten på marknaden.
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 20:36:42 följande:

    Ok, haken är också att detta ska gälla ett år framöver. Så du får avslag på aktivitetsersättning - men har du sjukpenning, då?


    Min sgi har blivit nollad iom  att fk själva ville att jag skulle gå på aktivitetsersättning, som jag gjort senaste året
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 21:11:30 följande:
    Under den tid som man har 1/1 aktivitetsersättning så får man sgi 0 (om man haft en sgi) eftersom man inte kan söka och sjukpenning samtidigt ( regler sedan urtiden). Ring till fk och fråga om du ska anmäla dig till AF direkt när den upphör och hur du skyddar den sgi du haft. Det bör också lite om det längst bak i beslutsbrevet ( jag ser det dåligt här från mobilen - kanske finns en tredje sida ).
    jo en sgi har jag haft, kom ihåg att de ringde å sa att den var nollad mitt i min aktivitetsersättning som jag haft senaste året.
    Jag har ju fått vänta på k beslut innan jag skrivit in mig på af, så jag missat hela januaris månad med inkomst, för arbetsförmedlingen kunde inget göra för att beslutet inte var klart, men jag skrev in mig i slutet på jan som blev liggandes tills nu , som gäller från sista jan, som tur e, så då är jag inskriven från sista jan på arbetsförmedlingen, å kan få lägsta summan på 223 kr om dagen(innan skatt).

    Men hela januari har jag ej varit inskriven, undrar om man kan fixa det i efterhand på något sätt, har ju varit sjuk, så nu är jag sjuk och inskriven på af.
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 21:11:30 följande:
    Under den tid som man har 1/1 aktivitetsersättning så får man sgi 0 (om man haft en sgi) eftersom man inte kan söka och sjukpenning samtidigt ( regler sedan urtiden). Ring till fk och fråga om du ska anmäla dig till AF direkt när den upphör och hur du skyddar den sgi du haft. Det bör också lite om det längst bak i beslutsbrevet ( jag ser det dåligt här från mobilen - kanske finns en tredje sida ).
    jo förresten på tredje sidan står det ensat om jag vill komma in med synpunkter om jag tycker att beslutet är fel vid ev överklagan..står inget annat än så
Svar på tråden Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?