• pernillab

Utslag, någon som känner igen?

Någon här som vet vad detta kan vara? Min bebis har eksem sen tidigare men blir orolig att detta kan vara något annat då eksemet tidigare bara varit i ansiktet och dessutom har lugnat ner sig mycket det sista, känns konstigt att det spritt sig när de nästan försvunnit i ansiktet

Har pratat med barnmottagningen men får inte komma intill där idag, bvc kommer bara ge något luddigt svar, men har oavsett inte telefontid förrän imorgon bitti.

• Svar på tråden Utslag, någon som känner igen?
  • Carambolan

Har ni gjort allergiutredning?

• pernillab
    Carambolan skrev 2018-02-07 15:35:51 följande:

Har ni gjort allergiutredning?

Vi är väl mitt i en kan man väl säga, men jag helammar och har uteslutit de vanligaste grejerna ut min kost, ägg, mjölk, soja, vete samt tomat och röda frukter, så det känns konstigt om han reagerat på något jag ätit. Och hade det varit något utifrån (hund, katt, damm) borde det ju inte hamna på ryggen tycker jag inte?
  • Carambolan

Hur är det med tvättmedlet? Jag har svårt att se på bilden hur gammal han ser ut men det är ju en trolig bov för bebisar som spenderar mycket tid i ryggläge. Tänker att det i så fall inte har någon koppling till ansiktseksemen.

• pernillab
    Carambolan skrev 2018-02-07 16:15:15 följande:

Hur är det med tvättmedlet? Jag har svårt att se på bilden hur gammal han ser ut men det är ju en trolig bov för bebisar som spenderar mycket tid i ryggläge. Tänker att det i så fall inte har någon koppling till ansiktseksemen.

Han är 5,5 månader:) Jag har också funderat på tvättmedlet då utslagen tar slut där blöjan börjar och sen startar sen igen på benen där blöjan tar slut, men jag använde neutrals parfymfria tvättmedel och kör alltid skölj en extra gång så det känns också märkligt, men jag tvättar allt hans i ett nytt tvättmedel nu och ska se om de blir bättre
  • legomum

Det där tycker inte jag ser ut som eksem.
    Gå genom appen kry och fråga där istället

• pernillab
    legomum skrev 2018-02-07 16:46:11 följande:

Det där tycker inte jag ser ut som eksem.

Gå genom appen kry och fråga där istället

Dom rekommenderar att barn under 6 månader vänder sig till 1177 eller närmsta vårdcentral istället, tyvärr
  • 1234568

Oavsett vad som gett utslagen, så är dom inflammerade. Han behöver en läkare imorgon. Börjar febern stiga så skulle jag åka in akut. Det där behöver han antibiotika för.

• legomum
    pernillab skrev 2018-02-07 18:04:03 följande:
    Dom rekommenderar att barn under 6 månader vänder sig till 1177 eller närmsta vårdcentral istället, tyvärr
    Ok, ring då imorgon och få en tid så fort som möjligt.
    Påminner lite om vattkoppor tycker jag precis i början

Hur har det gått har det blivit sämre? bättre?
  • MammaLinda72

Hej!

Det liknar det som min dotter hade, det kallas impetigo, eller svinkoppor, en slags utslag som små barn får.

Det är inte farligt och det går över men det är ganska smittsamt på ex förskolan. Min bebis är stora tjejen nu och har inte fått fler utslag.

Jag duttade försiktigt med bomullstuss med klorhexidinlösning om det var sår. Funkar också bra att använda ex salvan Inotyol. Finns på apotek.

Här är en bra länk:

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Impetigo---svinkoppor/

Lycka till.

• pernillab
    1234568 skrev 2018-02-07 21:07:57 följande:

Oavsett vad som gett utslagen, så är dom inflammerade. Han behöver en läkare imorgon. Börjar febern stiga så skulle jag åka in akut. Det där behöver han antibiotika för.

Varför tror du att det är inflammerat? Vätskan som är i är klar och hans eksem har sett ut så många gånger utan att läkarna varit särskilt oroliga. Vätskan som är i försvinner med jämna mellanrum men kommer ibland tillbaka om jag ex smörjer eller något annat retar på området. Feber har han icke

Svar på tråden Utslag, någon som känner igen?