Inlägg från: bokmal |Visa alla inlägg
  • bokmal

Varför mår så många ungdomar dåligt numera?

Jag tror att det är en kombo av många olika orsaker där två saker är dominerande.
    1. Idag tar man ungdomars psykiska ohälsa på allvar. Så sent som för 5-6 år sedan viftades det bort med "det hör till åldern". Så egentligen tror jag att det är lika många som mår dåligt idag som på 80-talet med skillnaden att då skämdes man för det och den som sökte hjälp fick ingen ändå om det inte var MYCKET allvarligt.

2. Ett hårdnande samhällsklimat. Det märks i alla åldrar och alla samhällskikt. Man ska sköta sig själv och skita i alla andra, eller än hellre, man ska sparka på andra. Vuxna är en extremt dålig förebild här. Se bara på familjeliv där det är extremt ovanligt att TS inte blir påhoppad av alla. Skulle TS inte bli det så hoppar andra skribenter på varandra under parollen elakast vinner.
    Självklart har sådant samhällsklimat betydelse för hur folk mår.

3. Skolan och den röriga miljön.
    Lärare är inte längre en auktoritet för alla föräldrar vet bäst och kräver av läraren att denne ska uppfylla barnets alla behov och önskningar. Gör5 läraren inte det väntar en rad anmälningar till skolinspektionen. Läs lite kommunprotokoll. Idag är det ofta en stående punkt vilka anmälningar som ramlat in i vilka skolor och varför.
    Så skolklasser saknar ledare för att det har föräldrar tagit ifrån lärare. En arbetsplats utan ledning är en icke-fungerande arbetsplats. Så funkar det i arbetslivet och så funkar det i skolorna.

• bokmal
    absalon skrev 2018-02-08 12:12:47 följande:

Ungdomen har alltid mått dåligt. Det ingår i protesten mot vuxenvärlden.Cool

Fel.
    Det är bara okunniga och nonchalanta som TROR eller vill tro det. För se, det kan ju hända att ohälsan i mångt och mycket beror på de vuxna. Så då är det klart att man ger skulden på den som mår dåligt...
  • bokmal
    absalon skrev 2018-02-08 12:40:07 följande:

Jag förnekar ingalunda att ungdomen mår dåligt. Det gjorde den förr också. Har aldrig varit lätt att vara ung.Cool

Jodå. Att du inte ser vad du själv gör är bara beklämmande.
    absalon skrev 2018-02-08 12:12:47 följande:

Det ingår i protesten mot vuxenvärlden.Cool

Som sagt: du har fel.
Svar på tråden Varför mår så många ungdomar dåligt numera?