AndreaBD skrev 2018-02-09 09:24:09 följande:
Ja, det är ju det jag var inne i också. Att de kanske bara pratar mer om det.
Kontrollerade? Jag tycker inte riktigt det. Dels - vilka kameror? Jag menar, då måste man ju vara i stan eller i någon större skola - om man ska göra dumheter, gör inte de flesta det snarare hemma? Om man tänker alkohol, droger eller sex, då är det väl ofta privata fester? Man behöver ju inte nödvändigtvis ställa sig framför en kamera. Däremot är det ganska stor risk att andra ungdomar fotar eller filmar och ställer in på nätet. Där måste de akta sig mera.
Var det så optimistiskt? Nu är inte jag uppväxt i Sverige, men i annat europeiskt land och skillnaderna brukar inte vara stora när det gäller såna "perioder". Dvs. 50/60-talet gick det uppåt i hela Europa, och USA, m.fl. Det var förstås efter andra världskriget. Sen 70-tal var som sagt Punk-perioden, och då var det mycket "no future" och inte att glömma kalla kriget! Det är möjligt att det var lika mycket i Sverige som ju var neutral. Mer centralt i Europa var man verkligen rädd för atombomber och trodde det skulle kunna bli atomkrig. Det kom några filmer om det som var deprimerande. Och så gick man och demonstrerade, mot kärnkraftverk, mot amerikanska missiler, mot Reagans rymdbaserade försvarsgrej (vad den nu hette). Även utan punk fanns det en massa deprimerande musik. Men det gick inte förbi Sverige heller! Om du lyssnar på Ebba Grön och andra. Imperiet. Samma slags dystra tankar.
Tänkte på kameror i mobilerna. Att de är mer kontrollerade av varandra. Att det de gör dokumenteras genom att läggas upp på nätet. Också att man kan göra dumma saker på nätet och att det då får spridning på ett helt annat sätt än när man gjorde dumheter irl på 80talet.
Det var en väldig framtidstro i Sverige gällande ekonomi och jobb. På 70talet var det i princip en självklarhet att kunna få jobb efter skolan tex. På 90talet när 70talisterna skulle ut i arbetslivet var det betydligt tuffare, men den framtidstron fanns när man växte upp. Tror aldrig att det pratades om risken att man ibte skulle få jobb.
Min uppfattning av motståndet på 60 och 70talet var betydligt snällare i Sverige ich handlade om sociala regormer. Förskolan och hela föräldraförsäkringen lanserades och hela den rörelsen genomsyras av framtidstro.