• Anonym (Råttan)

Jag tittar för mycket på ratsit..

Jag är singel och dejtar en del. Men jag har en dum grej för mig redan innan första dejten. Då går jag nämligen in på ratsit för att se om personen äger hus eller lägenhet och hur gammal bil de har.
    Någonstans i bakhuvudet ringer även en lite varningsklocka när killarna har mycket tatueringar.

Det finns ju självklart en historia bakom som gör att jag håller på så här. Kommer från en familj som inte är speciellt förtjusta i övertatuerade killar. Men jag har också varit sambo tre gånger och har i båda dessa förhållanden "försörjt" killarna. Det har varit betalningsanmärkningar, arbetslöshet, viljan att ha finare saker än de har råd med osv.

Efter sista samborelationen lovade jag mig själv "aldrig igen". Jag vägrar försörja fler människor. Så för mig får de inte ha betalningsanmärkningar, de måste ha ett jobb och en någorlunda bra inkomst.

Nu har jag börjat snacka med en kille som jag har träffat ute några gånger. Han är verkligen supergullig och verkar vara en genuint snäll människa. Mitt problem...han är dränkt i tatueringar och efter en koll på ratsit så har han en bil från 1998. Han har jobb och han bor i en liten hyreslägenhet i ett skitkvarter. FAN!

Mina killkompisar säger att jag måste sluta välja killar som har sämre lön än mig och äldre bilar. Jag kommer knäcka deras manlighet säger de, och jag börjar tro att de har rätt.

Två månader dejtade jag en kille som inte hade någon bra lön och en gammal skruttig bil. Jag gillade verkligen honom som jag bortsåg från det. Men jag märkte att det gnagde i honom, och mycket riktigt. Han avslutade för han kunde inte erbjuda mig det han trodde jag ville ha materiellt.

Jag vill inte döma människor, men tyvärr gör jag det för innerst inne försöker jag nog skydda mig själv.

Finns det fler som jag? Eller finns det någon som kan förklara att jag är rätt eller fel ute?

• Svar på tråden Jag tittar för mycket på ratsit..
  • Anonym (.)

Om du är materialistisk och haft 3 förhållanden som gått sönder delvis pga ekonomi, så bör du nog kolla upp ekonomin hos nya partners i förväg.

Sen kan det ju vara missvisande också att bara titta på bilen. Jag körde länge en bil från 2002, som jag böt ut förra året, när den började krångla. Jag har 3 mille på banken, men körde alltså en 5000kr bil.

• Anonym (H)

Nu är jag inte i dejtingsläge men hade jag varit det hade jag kollat upp dem på Ratsit eller  på annat sätt kollat både inkomster, bilar och bostad. 

Informationen jag får fram är en del av helhetsbilden. Jag kan också kolla om vedebörande ljuger om dessa saker. Att inkomsten är lägre än min  eller bilen äldre behöver inte spela roll. Men är taxerad inkomst typ 100.000 kr skulle  jag dra öronen åt mig. Det blir väldig obalans, därmed inte sagt att personen  är  dålig. Det är inte samma sak.

• Meriall

Var på Ratsit kan man se om personen äger ett boende? Menar man kan ju bo i andra hand i en bostadsrätt eller hus.

• Anonym (Råttan)
    Anonym (.) skrev 2018-02-08 10:40:15 följande:

Om du är materialistisk och haft 3 förhållanden som gått sönder delvis pga ekonomi, så bör du nog kolla upp ekonomin hos nya partners i förväg.

Sen kan det ju vara missvisande också att bara titta på bilen. Jag körde länge en bil från 2002, som jag böt ut förra året, när den började krångla. Jag har 3 mille på banken, men körde alltså en 5000kr bil.

Jag är mindre materialist än typ alla andra jag känner. Jag har pengar men känner inget behov att köpa på mig prylar. Men visst, jag kör en bil från 2017. Men det var för att jag köpte ny förra året. Den innan var från 2012. Byter ungefär vart femte år.

Men killarna jag har bott med som inte har haft pengar i hela sitt liv blir väldigt materialistiska när de upptäcker att jag har pengar. Då vill de ha allt möjligt som de inte har råd med själva.

Det kan vara mycket missvisande att titta på ratsit överhuvudtaget. En person kan som du köra en äldre bil för de prioriterar inte just bil. De kan vara nyseparerade och därför har de flyttat till en hyresrätt. Inkomst kan jag inte se där, kanske både tur och otur.

Men jag får kanske försöka sluta döma folk så himla fort. Det är inte en bra egenskap jag har.
  • Afterlife
    Meriall skrev 2018-02-08 10:49:06 följande:

Var på Ratsit kan man se om personen äger ett boende? Menar man kan ju bo i andra hand i en bostadsrätt eller hus.

Det kanske inte går att se på Ratsit men på t ex Merinfo går det att se fastighetsinnehav.
  • Anonym (Råttan)
    Meriall skrev 2018-02-08 10:49:06 följande:

Det står på boende, eller slår du på merinfo.se.
    Att bo i andra hand är i min värld inte en fördel. Lägenhet kan jag förstå, men varför skulle man bo i andra hand i ett hus?
  • Anonym (Råttan)
    Anonym (H) skrev 2018-02-08 10:41:58 följande:

Nu är jag inte i dejtingsläge men hade jag varit det hade jag kollat upp dem på Ratsit eller  på annat sätt kollat både inkomster, bilar och bostad. 

Informationen jag får fram är en del av helhetsbilden. Jag kan också kolla om vedebörande ljuger om dessa saker. Att inkomsten är lägre än min  eller bilen äldre behöver inte spela roll. Men är taxerad inkomst typ 100.000 kr skulle  jag dra öronen åt mig. Det blir väldig obalans, därmed inte sagt att personen  är  dålig. Det är inte samma sak.

Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Det svåra är att få fram vad personen tjänar.

Exakt, det gör inte en person till en dålig person bara för att de tjänar mindre eller lite. Men obalansen kan bli svår att hantera.
  • Anonym (???)

Jag hängde nog inte med men för att killen har tatueringar tänker du att du måste kolla ratsit?

Jag är all for att man kollar lite när man ska dejta någon. Folk får väl skylla sig själva om de syns på nätet men inte vill det. Jag vill inte möta någon på dejt utan att ha i af en lite aning om vad det är för en person. Jag brukar dock mest titta om de finns på Fejan, se lite bilder om de har så att säga ett "normalt" liv med barn, husdjur osv. 

Men det här med tatueringar - det finns så klart massor med folk som inte har tatueringar men som kan ha liknande info på ratsit ändå? jag menar, det säger ju knappast allt? 

Och om du inte gillar tatueringar, varför fortsätta skriva när du ser på foton att killen har det? Det behövs du inte kolla ratsit för.

Sen undrar jag vad dina kompisar menar "du kommer knäcka deras manlighet?" Alltså, vad betyder det ens - och varför skulle DU bry dig om det? Om de har svag självkänsla och tror att ditt val av man kommer påverkar dem så är det ju sannerligen deras problem, inte ditt! Och gud så barnsligt, ärligt talat, om mina killkompisar sa något sånt skulle jag hånskratta dem rätt i fejset för SÅ fånig får man faktisk inte vara om man är vuxen. 

Du får bygga upp din egen materiella trygghet!

• Afterlife
    Anonym (Råttan) skrev 2018-02-08 10:56:34 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Det svåra är att få fram vad personen tjänar.

Exakt, det gör inte en person till en dålig person bara för att de tjänar mindre eller lite. Men obalansen kan bli svår att hantera.
    Man ska kanske inte hänga upp allt på de där siffrorna. Jag har t ex en killkompis som kör en 20+ år gammal volvo, bor i hyresrätt och har låg taxerad inkomst. Men han har ganska många miljoner i kapital och lever till viss del på avkastningen. Jag har stött på flera såna genom åren.
    Men jag förstår att du tar det säkra före det osäkra med din historik.
  • Anonym (Råttan)
    Anonym (???) skrev 2018-02-08 11:10:11 följande:

Jag hängde nog inte med men för att killen har tatueringar tänker du att du måste kolla ratsit?

Jag är all for att man kollar lite när man ska dejta någon. Folk får väl skylla sig själva om de syns på nätet men inte vill det. Jag vill inte möta någon på dejt utan att ha i af en lite aning om vad det är för en person. Jag brukar dock mest titta om de finns på Fejan, se lite bilder om de har så att säga ett "normalt" liv med barn, husdjur osv. 

Men det här med tatueringar - det finns så klart massor med folk som inte har tatueringar men som kan ha liknande info på ratsit ändå? jag menar, det säger ju knappast allt? 

Och om du inte gillar tatueringar, varför fortsätta skriva när du ser på foton att killen har det? Det behövs du inte kolla ratsit för.

Sen undrar jag vad dina kompisar menar "du kommer knäcka deras manlighet?" Alltså, vad betyder det ens - och varför skulle DU bry dig om det? Om de har svag självkänsla och tror att ditt val av man kommer påverkar dem så är det ju sannerligen deras problem, inte ditt! Och gud så barnsligt, ärligt talat, om mina killkompisar sa något sånt skulle jag hånskratta dem rätt i fejset för SÅ fånig får man faktisk inte vara om man är vuxen. 

Du får bygga upp din egen materiella trygghet!

Nä, för att jag inte skulle skriva en hel bibel så kortade jag ner. Det med tatueringar har med min familj att göra. Jag bryr mig inte nämnvärt (om de inte har tatueringar i ansiktet för där går min gräns), men däremot så vet jag att min familj kommer döma honom hur gullig han än är. Sorgligt men sant.

Jag kollar självklart fejan och insta också innan jag träffar någon.

Helt ärligt så blev jag ganska ställd när mina killkompisar sa så. Tanken att någon skulle känna sig "hotad" i sin manlighet har inte ens funnits i min värld. Visst sjutton visar det mest vilken svag självkänsla de har och en sån människa vill jag ändå inte vara med. Men jag blev mest förvånad över att det överhuvudtaget finns människor som är så "svaga" i sig själva.

Jag har min materiella trygghet, det svåra är att veta vem man ska släppa in och dela livet med utan att det handlar om mina pengar eller materiella saker som de vill att jag ska köpa.
Svar på tråden Jag tittar för mycket på ratsit..