• Anonym (Hjälp)

Barn med ngn som missbrukar

Jag blev oplanerat gravid trots skydd med en kille som missbrukar cannabis regelbundet. Han har kontakt med socialtjänsten med försörjningsstöd och aktivitet.

Nu har dem som krav att han ska lämna drogtester, hur kommer dem bedöma hans situation med sitt blivande barn?

Han vill ha gemensam vårdnad vilket jag är tveksam till då han har ett pågående missbruk.

Jag missbrukar inget och har ingen kontakt med soc.

Ngn med erfarenheter?

• Svar på tråden Barn med ngn som missbrukar
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-08 12:44:34 följande:

Jag blev oplanerat gravid trots skydd med en kille som missbrukar cannabis regelbundet. Han har kontakt med socialtjänsten med försörjningsstöd och aktivitet.

Nu har dem som krav att han ska lämna drogtester, hur kommer dem bedöma hans situation med sitt blivande barn?

Han vill ha gemensam vårdnad vilket jag är tveksam till då han har ett pågående missbruk.

Ngn med erfarenheter?

Min fd pojkvän har tre barn och gemensam vårdnad med båda mammor.

Han har socialbidrag.

För någon månad sen åkte han fast på disco och fick lämna kissprover men barnen gjorde de inget åt.

Han kan hantera det. Aldrig framför barnen.

Samma som min pappa-han drack aldrig framför mig så jag förstår inte varför det anses vara jobbigt att vara alkoholistbarn.

Det beror på hur personen hanterar sitt beroende
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-08 12:44:34 följande:

Ngn med erfarenheter?

Hur sköter han omgivningen?
    Där borde du rätt snabbt komma fram till om han är bra eller kass.

hur många meter var det?
  • Anonym (mmm)

absolut inte gemensam, bättre att du har ensam först och se hur det funkar. I en framtid kan man tänka sig gemensam om han slutar upp med sitt drogande.

• Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2018-02-08 17:47:52 följande:

Hur sköter han omgivningen?

Där borde du rätt snabbt komma fram till om han är bra eller kass.

Alltså, missbruket styr ju hela vardagen. Alla pengar han har går till detta, och mat o andra nödvändigheter är inget att prioriterar. Jag är trött på att försörja och hjälpa honom, för jag hjälper han ju inte alls egentligen snarare tvärtom.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-08 17:57:15 följande:

absolut inte gemensam, bättre att du har ensam först och se hur det funkar. I en framtid kan man tänka sig gemensam om han slutar upp med sitt drogande.

Ja, lite så jag tänker med. Jag är livrädd att jag ska få soc på mig. Då jag verkligen sköter mig,
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-08 21:35:01 följande:
    Alltså, missbruket styr ju hela vardagen. Alla pengar han har går till detta, och mat o andra nödvändigheter är inget att prioriterar. Jag är trött på att försörja och hjälpa honom, för jag hjälper han ju inte alls egentligen snarare tvärtom.
    Då är det ett rätt enkelt val, och så får du kanske berätta återkom när du har beslutat dig för vara nykter, eller åtminstone sluta missbruka.
    hur många meter var det?
  • Långbenopluto
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-08 21:36:50 följande:
    Ja, lite så jag tänker med. Jag är livrädd att jag ska få soc på mig. Då jag verkligen sköter mig,
    Nä, du sköter dig inte... du har ju valt att skaffa barn med en missbrukare, det säger en hel del om dig som person.
  • klyban
    Tofflans skrev 2018-02-09 07:15:40 följande:
    Nä, du sköter dig inte... du har ju valt att skaffa barn med en missbrukare, det säger en hel del om dig som person.
    Och vad ska det ge oss och trycka ned TS i skorna?
    hur många meter var det?
  • Långbenopluto
    klyban skrev 2018-02-09 12:06:42 följande:
    Och vad ska det ge oss och trycka ned TS i skorna?
    Trycka ned? hon skriver ju att hon är så bra... och nån måste säga som det är så hon vet.
Svar på tråden Barn med ngn som missbrukar