Inlägg från: legomum |Visa alla inlägg
  • legomum

Hur går det för er genusföräldrar?

Tror hellre att man som förälder ska stötta och hjälpa barnen utveckla sina lekar.

Att de själva får välja gör ju att fantasin får utvecklas. Något de verkligen har nytta av.

Att begränsa leken är att begränsa sina barn.

Vi har inga killsaker och tjejsaker vi har leksaker.

• legomum

Många här verkar missa vad genustänket är för något.

Det handlar inte om att ta bort de typiska tjejiga och ge killsaker utan att erbjuda saker från båda hyllorna.

Vill barnet leka med docksaker så ska barnet få det, eller bilar eller vad det nu är barnet gillar.

Sedan får en som förälder ta beslut om tex gta till en femåring är lämpligt eller inte.

Så om en pojke väljer en dinosaurietröja måste man ju fråga sig vilken relation har pojken till dinosaurier innan man dömer ut det som stereotypiskt

• legomum
    Ärling skrev 2018-02-10 09:06:08 följande:

Jag skulle snarare säga att det är en miss att tro att det handlar om leksaker och kläder. Det handlar om inställningen till sig själv och sina medmänniskor. Prylarna är den lilla delen. Det viktiga är att lära pojkar att de får gråta, be om hjälp etc och flickor att de får låta, har rätt att säga ifrån mm. Och där lär vi vuxna barnen mycket genom hur vi själva beter oss. Det är det som gör det så svårt.

Amen.

Du har helt rätt där, men vill inte utesluta det ena för det andra.

Saker är bara en liten del av vår vardag. Tänket är ju större.
  • legomum
    Ärling skrev 2018-02-10 09:39:15 följande:

Nej visst. Prylarna är ett medel.

Hur tänker du nu?
  • legomum
    Coccolina skrev 2018-02-10 11:50:57 följande:

Har en bekant. Kille aktiv i FI.....

Han har en dotter och för något år sedan hade vi denna konversation:

"Hon har aldrig haft klänning, uppsatt hår, något rosa eller dockor! För hon ska inte styras av patriarkatet."

"Men om hon ville ha klänning då?"

"Nej hon ska inte styras av patriarkatet! Hon har kommit hem från dagis med hårspännen och det har jag sagt ifrån om att hon inte ska ha! Hon ska inte styras av patriarkatet!!!"

"Om du hade en son då? Skulle han få ha klänning?"

" Självklart! Hans kön ska inte begränsa vad han får ha på sig!!"

"Så du bestämmer att din dotter inte får ha klänning för att hon är flicka, men en son skulle få ha det... Allt för att din dotter inte skall styras och hindras av män så styr du och hindrar henne...."

Han förstod inte varför jag inte köpte hans resonemang...

Ja då har man ju helt missat vad genus är. Tråkigt när det ska bli så.
  • legomum
    Port II skrev 2018-02-11 12:05:39 följande:
    Grundproblemet med genus är att den sätter samhällsförändringar i fokus istället för barnen.

Den här FI-mannen har samma problem som mamman som inte låter sin dotter tala till punkt. Barnets behov negligeras.
    Spännande teorier du har. Genustänket börjar väl hos vuxna och överförs till barnen. Men om den vuxna missar vad genustänket går ut på så blir det ju fel från start.

De uttalanden som finns i trådstarten och flera inlägg i denna tråd har ju helt missat poängen.
    Det är mest "jag tycker" och "jag anser"... och sedan blir det spinoffs och hur deras tankar är.

De som tagit till sig vad det är med genus tar inte bort möjligheter från barnen de erbjuder bara ett större spectra på TEX leksaker. De går utanför det stereotypiska och erbjuder tex my little ponys till sonen MEN om sonen hellre vill leka med bilar ja då är det ett aktivt val barnet gör.
    Tar man bort bilarna för att barnet ska leka med MLP istället ja då har man som förälder misslyckats kapitalt i sitt genustänk.
    Då helt plötsligt talar vi om andra saker och inte genus.

(att tala om stereotypiska leksaker är något allra flesta förstår därför använder jag mig av de i mitt exempel)

• legomum
    Port II skrev 2018-02-11 18:13:15 följande:

Du lägger alldeles för mycket fokus på genus vilket gör att det finns risk att man därför tappar det viktiga. Dvs att ge barnen en meningsfull tid så att de utvecklas.

Föräldrar i gemen, förhindrar inte barn från att leka med olika saker. Visst leder föräldrar i första hand in barn på könsstereotypt men varför skulle de göra annorlunda? Barn och vuxna som agerar stereotypt får fördelar i samhället. Varför skulle man medvetet försämra sitt barns framtidsutsikter?

Eftersom detta är en tråd som handlar om genus så är det ju det som diskuteras...

Men vill du diskutera bmw's eller bästa kladdkakerecept, veganmat, lego eller annat du brinner för rekommenderar jag dig att starta en egen tråd. Länka den så kan jag hitta den och diskutera ditt valda ämne tillsammans med dig.

Men hur får du till att barnen inte utvecklas eller att de inte får en meningsfull vardag?

Tror du att en förälder som erbjuder fler lekar för sitt barn hindrar dem? Hur tänker du där?

Vi har tydligen milsvida åsikter om vem som har fördelar i samhället.

Jag tänker att (utöver det där glada, samarbetande, rätt utbildad osv) att personen jag anställer helt enkelt har en problemlösar mentalitet inte den vanliga alla besitter utan den som utmärker sig. En som inte är låst i sina tankar och begränsar sig.

Berätta gärna vad du menar stereotypiskt kvinnligt och stereotypiskt manligt och vilka fördelar du menar. Har lite svårt att bemöta dig då jag inte förstår hur du tänker.
  • legomum
    Port II skrev 2018-02-12 08:56:42 följande:

Fast att du har fördelar med vissa egenskaper är belagt i forskning. Vi vet att ex en man som beter sig feminint kommer att få ett tuffare liv med sämre psykisk hälsa.

I samhället finns en idealbild av mannen och kvinnan och ju närmre det du kommer desto mer fördelar får han/hon. Det är inte så mycket att diskutera.

Du kan tycka att det är fel att det är så men det förändrar inte faktum. Du kan också konstatera att bilden av ideallängd förändras och det är också ett faktum. Fast som i andra sociala frågor möter biologi miljö varför det inte bara blir ombytta roller sådär utan vidare.

Fast nu går ju du in på saker som inte har med saken att göra. Att bete sig feminint är inte resultatet av genusdiskussionen. Mao inte relevant för vidare diskussion.

Jag bad om exempel om det stereotypiska kvinnliga/manliga som har fördelar i samhället. Ber en sista gång om förklaring då jag inte förstår hur du tänker.

Att tala om biologi vs genus är inte något jag har lust att diskutera här. Vi kan mer än gärna ta det i en annan tråd.
    Port II skrev 2018-02-12 11:14:46 följande:

Om nu ett barn råkar komma in på konståkning istället för fotboll pga föräldrarna lett in barnet på den vägen så kommer det få negativa konsekvenser för barnet eftersom denne gör saker som inte är norm och kommer att utvecklas efter det med alla sociala "bestraffningar" från omgivningen som det innebär.

Det handlar om att du som förälder ska erbjuda alternativ som är positiva för barnets utveckling, inte negativa.

Om jag introducerar mitt barn för marijuana så har jag erbjudit fler aktiviteter men eftersom det rör sig om destruktiva aktiviteter har jag gjort barnet en björntjänst.

Det är kvaliteten på och konsekvenserna av aktiviteterna det handlar om som är det viktiga, inte mängden aktiviteter.

Om ditt barn retas/mobbar mitt barn pga val som inte hamnar inom normen. Då skulle du få ett samtal/möte med mig där du som vuxen får ta ansvar till varför ditt barn inte kan uppföra sig.

Precis så som alla föräldrar gör för sina barn.

Varför ska mitt barn förminskas av ditt barn? Barn gör som vi vuxna gör. Då bör ju du tänka på hur du talar med ditt barn.

Men nu var ju det hypotetiskt och inte ett verkligt exempel.

Varför dra in droger i samtalet? Helt ologiskt för denna diskussion.
  • legomum
    Port II skrev 2018-02-12 12:21:14 följande:

Drogerna var ett extremt exempel för att visa på att fler aktiviteter inte behöver vara positivt.

Varför skulle ditt förminskningsexempel vara relevant?

Du ger ett exempel... jag spinner vidare...

Trodde jag var tydlig nog? Ber om ursäkt. Kanske du kan läsa igen det jag skrev?
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?