Port II skrev 2018-02-12 08:56:42 följande:
Fast att du har fördelar med vissa egenskaper är belagt i forskning. Vi vet att ex en man som beter sig feminint kommer att få ett tuffare liv med sämre psykisk hälsa.
I samhället finns en idealbild av mannen och kvinnan och ju närmre det du kommer desto mer fördelar får han/hon. Det är inte så mycket att diskutera.
Du kan tycka att det är fel att det är så men det förändrar inte faktum. Du kan också konstatera att bilden av ideallängd förändras och det är också ett faktum. Fast som i andra sociala frågor möter biologi miljö varför det inte bara blir ombytta roller sådär utan vidare.
Fast nu går ju du in på saker som inte har med saken att göra. Att bete sig feminint är inte resultatet av genusdiskussionen. Mao inte relevant för vidare diskussion.
Jag bad om exempel om det stereotypiska kvinnliga/manliga som har fördelar i samhället. Ber en sista gång om förklaring då jag inte förstår hur du tänker.
Att tala om biologi vs genus är inte något jag har lust att diskutera här. Vi kan mer än gärna ta det i en annan tråd.
Port II skrev 2018-02-12 11:14:46 följande:
Om nu ett barn råkar komma in på konståkning istället för fotboll pga föräldrarna lett in barnet på den vägen så kommer det få negativa konsekvenser för barnet eftersom denne gör saker som inte är norm och kommer att utvecklas efter det med alla sociala "bestraffningar" från omgivningen som det innebär.
Det handlar om att du som förälder ska erbjuda alternativ som är positiva för barnets utveckling, inte negativa.
Om jag introducerar mitt barn för marijuana så har jag erbjudit fler aktiviteter men eftersom det rör sig om destruktiva aktiviteter har jag gjort barnet en björntjänst.
Det är kvaliteten på och konsekvenserna av aktiviteterna det handlar om som är det viktiga, inte mängden aktiviteter.
Om ditt barn retas/mobbar mitt barn pga val som inte hamnar inom normen. Då skulle du få ett samtal/möte med mig där du som vuxen får ta ansvar till varför ditt barn inte kan uppföra sig.
Precis så som alla föräldrar gör för sina barn.
Varför ska mitt barn förminskas av ditt barn? Barn gör som vi vuxna gör. Då bör ju du tänka på hur du talar med ditt barn.
Men nu var ju det hypotetiskt och inte ett verkligt exempel.
Varför dra in droger i samtalet? Helt ologiskt för denna diskussion.