• Anonym (strötid)

skulle du kunna jobba så?

Skulle du kunna jobba med det jag gör?
    Månadslön ca 26 000kr i månaden innan skatt.
    Arbetstid 07-16
    Förmåner: Inköpspris på reservdelar och service av min bil. Brukar spara ca 4 000kr per år. Kan ha hunden med mig på jobbet,

Arbetsuppgifter: Kundmottaning + enklare bokföring. 
    Tar emot nycklar till kundbilar på morgonen, lämnar ut och tar betalt på eftermiddagen. Timmarna där i mellan sitter jag mest och slösurfar, dricker kaffe och leker med hunden. En gång i veckan betalar jag räkningar och bokför veckans fakturor, kvitton, dagskassa mm.

• Svar på tråden skulle du kunna jobba så?
  • Anonym (.....)
    Anonym (strötid) skrev 2018-02-09 13:08:57 följande:

Arbetstid 07-16

Förmåner: Inköpspris på reservdelar och service av min bil. Brukar spara ca 4 000kr per år. Kan ha hunden med mig på jobbet,

Tar emot nycklar till kundbilar på morgonen, lämnar ut och tar betalt på eftermiddagen. Timmarna där i mellan sitter jag mest och slösurfar, dricker kaffe och leker med hunden. En gång i veckan betalar jag räkningar och bokför veckans fakturor, kvitton, dagskassa mm.

En man jag känner hade det jobbet för tio år sedan, då 29 000 i månadslön efter att ha jobbat där två år. Stockholmsförort.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (strötid) skrev 2018-02-09 13:08:57 följande:

Arbetstid 07-16

Jag tar gärna över ditt jobb!

-När kan jag börja?
  • Anonym (B)

Det låter rätt segt och tråkigt.  Men att kunna ha med hunden är väl  en stor fördel? Det är inte alla jobb som  tillåter. 

Eftersom du ställer frågan, vad tycker du själv verkar udda med ditt jobb? Att du har så lite uppgifter? Har du bett om fler? Eller gillar  du att chilla?

• Anonym (Bibbi)

Jag har varken bil eller hund och tycker att jobbet låter rätt trist. Men om alternativet är arbetslöshet så tar jag det lätt!

• Anonym (strötid)
    Anonym (B) skrev 2018-02-09 13:19:51 följande:

Det låter rätt segt och tråkigt.  Men att kunna ha med hunden är väl  en stor fördel? Det är inte alla jobb som  tillåter. 

Eftersom du ställer frågan, vad tycker du själv verkar udda med ditt jobb? Att du har så lite uppgifter? Har du bett om fler? Eller gillar  du att chilla?

Jag går i tankarna att söka mig något annat, men reaktionen av omgivningen är att jag kommer ångra mig. Att jag har det för bra och är bortskämd, vilket jag kommer inse sen. 
    Jag kan göra mer, om jag vill. Jag har ett eget firmakort, så i höstat shoppa jag inredning och måla om på mitt kontor och butiksdelen. Jag kan ju alltid fixa och dona i butik, lagar, kontor. Men jag känner inte att detta jobb är utvecklade.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2018-02-09 13:19:51 följande:

Håller med
  • Anonym (JW)

Ja det hade jag definitivt kunnat.

• annananonym

Låter toppen, dina vänner har rätt. Hur ska du hitta ett annat jobb där du kan ta med hunden?

• Mandel

Kan du inte ta med dig en bok eller läsa en kurs på distans under tiden? Vidareutbilda dig på betald arbetstid utan att behöva använda fritiden till studier?

Handarbete?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (*)
    Anonym (strötid) skrev 2018-02-14 09:53:53 följande:
    Jag går i tankarna att söka mig något annat, men reaktionen av omgivningen är att jag kommer ångra mig. Att jag har det för bra och är bortskämd, vilket jag kommer inse sen. 
    Jag kan göra mer, om jag vill. Jag har ett eget firmakort, så i höstat shoppa jag inredning och måla om på mitt kontor och butiksdelen. Jag kan ju alltid fixa och dona i butik, lagar, kontor. Men jag känner inte att detta jobb är utvecklade.
    Du vill ha ett jobb som är mer utvecklande, men du orkar inte jobba dina timmar, så hur ska det gå till?
  • punktslash

Att ha hunden med på jobbet innebär en besparing på 2000 - 3000 kr för hunddagis per månad, av skattade pengar! Dvs 3000 - 4000 kr "lönehöjning".

• Anonym (strötid)
    Anonym (*) skrev 2018-02-14 14:54:07 följande:
    Du vill ha ett jobb som är mer utvecklande, men du orkar inte jobba dina timmar, så hur ska det gå till?
    Jag är ju på arbetet och gör mina timmar? Det är väl mer att jag inte känner någon utveckling för min egen del.
  • Fru Ve

För min egen del hade det varit fruktansvärt eftersom jag inte står ut med jobb där det är för mycket "dötid". Har provat det och det gör mig deppig. Självklart är det dock bättre än arbetslöshet. Men man är olika och en del ser ju mest jobbet som en inkomstkälla, och tycker det är bättre ju mindre de behöver göra. Inget fel i det, tycker det är bra att det finns andra som kan tänka sig att arbeta med sånt jag inte vill göra. Men frågan är hur DU känner TS? Vad har du för planer för framtiden, drömmar? Om du är nöjd som det är med att du får lön varje månad och inte behöver göra så mycket så är det ju fint. Men håller med om att du nog inte utvecklas alls på din beskrivning.

• Anonym (*)
    Anonym (strötid) skrev 2018-02-15 08:09:03 följande:
    Jag är ju på arbetet och gör mina timmar? Det är väl mer att jag inte känner någon utveckling för min egen del.
    Du sitter av dina timmar, du skriver ju själv att det finns mer att göra, men du gör det ju inte. Känns inte som någon som har framåtanda och driv, tycker jag. 
  • Anonym (......)

Eh ja, lätt. Hög lön och du behöver typ inte göra något. Visst det kan vara långtråkigt men motsatsen är värre. Jag sliter som jag vet inte vad och tjänar betydligt mindre.

• Anonym (strötid)
    Anonym (*) skrev 2018-02-15 21:08:21 följande:
    Du sitter av dina timmar, du skriver ju själv att det finns mer att göra, men du gör det ju inte. Känns inte som någon som har framåtanda och driv, tycker jag. 
    Jag gör det jag är anställd för, att bokföra, fakturera och kundmottagning. Om jag sedan väljer att göra mer är det upp till mig, som att renovera, inreda och piffa till. Men det ingår inte i mina arbetsuppgifter. 
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (strötid) skrev 2018-02-14 09:53:53 följande:

Behåll ditt jobb och sök nya.
  • Anonym (Oh ja!)

Hade tagit ditt jobb alla ganger. Har ett jattestressigt jobb dar man for ovrigt forvantas vara tillganglig aven efter arbetstid (bor inte i Sverige). Tycker att jag jobbar dygnet runt och hinner knappt med matlagning, barnen, tvatt & stad, storhandla osv. och jag ar helt utmattad vid arbetsdagens slut.

Tank sa mycket jag skulle kunna gora under all den dotid du har pa ditt jobb.

Planera familjesemestern (vilka aktiviteter,var nagonstans, billiga erbjudanden pa lekland som kan utnyttjas, vilka slaktingar ar hemma och vill ha besok, aka utomlands kanske).

Googla recept (har ofta folk med "speciella behov" pa besok, sa att ha tid att googla vegetariska recept eller saker utan soja/mjok/agg eller vilken gast det nu ar som ska komma hade varit guld vart for mig). 

Hitta kul pyssel till barnen och sedan verkligen gora dem nar jag kommer hem. Finns otroligt mycket ideer pa internet. Handen pa hjartat, hur manga med stressiga jobb har tid och ork att sitta och pyssla med sina barn?

Sjalv hinner jag aldrig ordna nagra ordentliga barnkalas till barnen (har mycket daligt samvete for det), utan det blir ett enkelt med "familjen" istallet. Skulle kunna sitta i timmar och ordna t ex. ett temakalas (Riddare, Sjorovare, Drakar, Fotboll osv.) om jag hade ditt jobb. Fixa prinsesstallrikar, vimplar, hamta ideer om rolig mat som passar till temat (t ex. "monsterhamburgare").

Gora fynd pa Tradera.

Halla kontakt med kompisar (hinner jag inte idag).

Men framfor allt - ett guldlage att fordjupa sig i nagot. Lasa pa distans eller bara sjalv lara sig nagot som kan vara intressant. Ett nytt sprak kanske? Tradgardsodling? 

Finns jattemycket man kan gora. Men det basta av allt - jag kommer inte att stupa i sang sa fort jag kommer innanfor dorren vid dagens slut.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Oh ja!) skrev 2018-02-16 09:36:43 följande:

Hade tagit ditt jobb alla ganger. Har ett jattestressigt jobb dar man for ovrigt forvantas vara tillganglig aven efter arbetstid (bor inte i Sverige). Tycker att jag jobbar dygnet runt och hinner knappt med matlagning, barnen, tvatt & stad, storhandla osv. och jag ar helt utmattad vid arbetsdagens slut.

Tank sa mycket jag skulle kunna gora under all den dotid du har pa ditt jobb.

Planera familjesemestern (vilka aktiviteter,var nagonstans, billiga erbjudanden pa lekland som kan utnyttjas, vilka slaktingar ar hemma och vill ha besok, aka utomlands kanske).

Googla recept (har ofta folk med "speciella behov" pa besok, sa att ha tid att googla vegetariska recept eller saker utan soja/mjok/agg eller vilken gast det nu ar som ska komma hade varit guld vart for mig). 

Hitta kul pyssel till barnen och sedan verkligen gora dem nar jag kommer hem. Finns otroligt mycket ideer pa internet. Handen pa hjartat, hur manga med stressiga jobb har tid och ork att sitta och pyssla med sina barn?

Sjalv hinner jag aldrig ordna nagra ordentliga barnkalas till barnen (har mycket daligt samvete for det), utan det blir ett enkelt med "familjen" istallet. Skulle kunna sitta i timmar och ordna t ex. ett temakalas (Riddare, Sjorovare, Drakar, Fotboll osv.) om jag hade ditt jobb. Fixa prinsesstallrikar, vimplar, hamta ideer om rolig mat som passar till temat (t ex. "monsterhamburgare").

Gora fynd pa Tradera.

Halla kontakt med kompisar (hinner jag inte idag).

Men framfor allt - ett guldlage att fordjupa sig i nagot. Lasa pa distans eller bara sjalv lara sig nagot som kan vara intressant. Ett nytt sprak kanske? Tradgardsodling? 

Finns jattemycket man kan gora. Men det basta av allt - jag kommer inte att stupa i sang sa fort jag kommer innanfor dorren vid dagens slut.

Vilket land bor du i ?
Svar på tråden skulle du kunna jobba så?