• Anonym (Privatisten)

STARTA PRIVAT VÅRDCENTRAL ??

Jag har funderat på att hyra/bygga en lokal och jag VILL anställa:

1 läkare

1 sjuksköterska

1 psykolog

1 barnmorska

1 gynekolog

1 administratör

Det minsta som måste finnas TROR jag är:

1 administratör

1 läkare

1 sjuksköterska eller undersköterska

Jag tänker att barnmorska drar in pengar.

Psykolog och gynekolog är det otroligt svårt att få en tid till så efterfrågan på de borde bli stor.

Gynekologer verkar det finnas underskott på men de kräver antagligen rätt så hög lön så det är tveksamt att våga satsa på att anställa en gynekolog.

Sen finns frågan hur man gör med blodprover? Skickar man iväg de? Hur fungerar det? Vad kostar det?

Sen tänkte jag anmäla min vårdcentral till landstinget så att patienterna får betala standardavgift och har möjlighet att få frikort.

Jag kan ju inte mycket om vården men är så jävla trött på hur det ser ut i sverige.

Kan detta gå runt?

Vårdköerna är ju långa så patienter borde finnas

Ni som kan ekonomi och företagande,

-Vad tror ni?

• Svar på tråden STARTA PRIVAT VÅRDCENTRAL ??
  • Anonym (Hu)

Du måste förstå hur vård fungerar innan du ger dig in i det här. Och hur kvaliteuppföljning sker i vården och vad som händer om din verksamhet uppvisar brister.

Vilket ansvar har du mot de som får vård? Vad händer om du blir anmäld? Vad exakt krävs för att du ska få tillstånd att bedriva vård?

Sen det hör med personal. Om det är en liten ort utan vårdcentral nu. Varför finns ingen vårdcentral? Är befolkningsunderlaget för litet? Varför skulle en bra läkare vilja jobba just hos dig?

Din idé kanske är genomförbar, men låt djävulens advokat syna din idé hårt innan du sätter igång.

• sextiotalist
    Anonym (Privatisten) skrev 2018-02-09 14:16:35 följande:
    Tack!

Finns det nån sida med info om vilka regler som gäller?

Jag ska starta min vårdcentral i Skåne.
    Var väldigt lätt att googla på
    https://www.skane.se/Public/Protokoll/N%C3%A4rsjukv%C3%A5rdsberedningen/2014-12-03/Uppdaterade%20ackrediteringsvillkor%20f%C3%B6r%20v%C3%A5rdcentral%202015/VC_141201.pdf

Nu har du lite att läsa, glöm inte att läsa de lagar som omger detta och även läsa om socialstyrelsens krav
  • Anonym (Eld)

Det första jag tänker är lek inte med elden ..

Du vill spela med de stora killarna, landstinget, och sjukvård ett av de rikaste företag vårt samhälle har tillsammans med läkemedelsbolaget och psykiatrin. Tyvärr handlar det inte om att hjälpa folket, utan att vinna på att människor tror de är sjuka, eller att VC har magiska botemedel för alla problem. Jag förstår din vision, finns psykiatrier som velat starta privat och verkligen hjälpa, med egna metoder utanför psykiatrisk SSRI behandling, men deras läkarlicens rycktes ur deras händer, för tänk om de faktiskt skulle hjälpa människor, då hade psykiatrin gått i konkurs, så nej de fick inte komma med i spelet det hade hotat de stora grabbarna. Du ska nu göra likartat och jag lovar dig, de kommer göra allt för att din idé ska rämmas ner till marken. Vill du jobba högt uppsatt med människor kan du glömma att vara empatisk och göra det till ett gott ändamål, de högst upp de sitter med blodspengar i deras konton och de har inget emot det, en tuff bransch kräver mer än ett gott hjärta.

• Houdini
    Anonym (Privatisten) skrev 2018-02-09 14:16:35 följande:

Tack!

Finns det nån sida med info om vilka regler som gäller?

Jag ska starta min vårdcentral i Skåne.

Då kan du glömma det direkt.

Du kommer inte få något avtal med regionen de är stenhårda med sina regler och med vilka som får avtal.

Bor i skåne och vet att här drar sig inte regionen för att dra in avtalen.

Det står vem som helst fritt att öppna en VC men det är som sagt ingen rättighet att få ett avtal med regionen/landstinget.
  • Tveksamt

En miljon i månaden är nog lågt räknat.

Varför inte höra av dig till ett par landsting och begära ut budgetunderlag från deras vårdscentraler. Det lär ju vara offentliga handlingar precis som allt annat.

Men jag säger som övriga, du kan glömma det här. Kul att drömma, absolut, men har du ingen insikt i hur det går till att bedriva vård idag så är det nog just detta vi kommer att landa i, en dröm.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Pia)

Skatteverket hade förut föreläsningar om att starta eget. Kanske vore något att börja med? Kolla på Skatteverkets hemsida för mer info

• Anonym (.)

Det låter lite som om du tänkt starta en fram där du köper in en ko, en gris, en höna, ett får och en häst och sedan tänkt att de skall trivas ihop och dra in pengar till dig.

Jag som läkare skulle inte söka jobb hos dig.

• Andina

Du borde kolla upp regelverket, det finns en sk. Kok bok med vad ex is västra Götaland kräver o de måste ge tillstånd, du behöver många miljoner, bara för att starta, sedan genomför de kontroller. Låt det vara en dröm.

• NELJ

Nu kan jag ha fel men jag hörde på radio för ett tag sedan om ett moment 22 för nyetablerade vårdgivare. De måste ha verksamheten klart med lokaler, anställda, rutiner mm för att Socialstyrelsen (?) ska godkänna dem. Godkännandet kan ta flera månader, halvår, längre (?) att få och under den tiden får man inte bedriva vård. Så du måste betala hyra och löner under lång tid innan du kan börja och få intäkter.

(Tror detta var i samband med nån debatt om begränsning av vinster i vården, vem ska våga ta en sån risk och dessutom sen bara få ta ut typ 7% vinst från verksamheten.)

Även om du vore en superslipad entreprenör är min spontana känsla att det finns lättare branscher att ge sig in i.

Vill du ha tips och råd med affärsplan mm kolla www.verksamt.se och hos Almi.

• Mycket att tänka på

Om du bara ska ha en personal i varje yrkeskategori hur hade du tänkt klara av sjukdom, ledigheter och semester? Stänger du vårdcentralen om doktorn blir sjuk?

Tänk också på att du behöver en del medicinsk-teknisk utrustning, typ EKG-apparat, öronmikroskop. Hur tänker du kring prover som behöver tas. Anlita externt lab? Journalsystem? Administrativt arbete som skriva journaler, administrera tidbok för att boka patienter, kalla patienter?

Svar på tråden STARTA PRIVAT VÅRDCENTRAL ??