• Mullbär

Vi som försöker bli gravida med första barnet

Hej :)
    Jag o min man har precis bestämt oss för att börja försöka så jag räknar nu ner till BIM med spänd förväntan.. Jag är 29, han 25, vi har varit tsm i lite över 4 år nu o längtat efter barn hela tiden :) Hade ett väldigt tidigt MF i höstas då vi inte ens försökte aktivt utan använde kondom+säkra dagar.. Det tog oväntat hårt på mig o under ett halvår har jag inte ens velat tänka på barn :( Men nu är jag mentalt redo igen! Vill dock inte säga till nån att vi försöker, vi vill hålla det casual, men bara måste göra något (skriva något) under denna väntan.

• Mullbär
    Jagerika skrev 2018-04-19 07:17:20 följande:
    Hej och välkommen! Jag förstår precis hur du menar med att skriva av sig. Min sambo förstår kunnige eftersom han är kille, även om han försöker förstå! Så nu säger jag bara att det är ägglossning så vet han vilken tid det är haha :D har inte heller nån att prata med, hade en tjej på jobbet som var gravid som jag berättade för men hon är mammaledig nu såklart så det är ganska *ensamt* hela denna proceduren! Min bästa vän vet att vi försöker men vi är inte på damma nivå i livet och hon vill nog helst inte prata om barn och sånt utan där är det jobb och fest som gäller medans jag bara tänker på familjen!
    Tack :) Men eller hur! Har inte heller nån att diskutera med, på jobb är de lite äldre o med etablerade familjer o min närmsta kollega är yngre än mig o heller inte i samma fas så att säga. Jag tycker det är spännande o googlar som en galning o läser på om alla möjliga saker, o framförallt de tidiga skedena just nu. Medans min man inte vill hoppas för mkt men han lyssnar snällt om jag berättar om nåt :) Känns så svårt att inte säga något, jag är väldigt öppen av mig så det är jobbigt att plötsligt bära på en "hemlighet"!
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-05-24 07:29:53 följande:

Hej tjejer! Hur går det för er? Själv väntar jag på ägglossningen som är såååå tråkigt!! BIM är inte fören 17/6 så det är långt kvar!

Hej :) Väntan blir lång emellanåt! Är på BIM-1 men är inte förväntansfull då vi knappt fick till det nåt då jag var väldigt sjuk veckan innan ÄL o mannen insjuknade en vecka efter mig, suck. Men det bästa är väl att inte stressa över det :)
  • Mullbär
    Plus skrev 2018-05-27 23:43:36 följande:

Någon som vet om alla glidmedel är spermiedödande? Jag är rädd att jag kanske inte blivit gravid pga glidmedel.. men kan klart vara andra orsaker med. Men jag kom o tänka på det idag så jag vill höra med er vad ni säger.

Utifrån mina efterforskningar på nätet verkar det som att alla glidmedel är dåliga, finns endast ett (dyrt) special som är till för att hjälpa (minns inte vad den hette).. Även tex olja försämrar.. 
    Tror det handlar mer om att dom gör det svårare för spermierna att simma än att dom dödar. Läst en del om att många upptäckt att glidet varit boven o blivit gravida fort när de slutat! Värt att testa :)
  • Mullbär
    Plus skrev 2018-05-28 16:42:36 följande:
    Tack för svar. Då är det till att skippa glidmedel dagar innan och efter då.
    Det är nog en god idé :) Vi gör likadant :) 
  • Mullbär
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 20:49:12 följande:
    Haha ja men den sexuella aktiviteten är inte särskilt svårmotiverad just nu i detta härliga sommarväder :D
    Oj, vi är precis tvärtom. Min man mår väldigt dåligt av värmen o vi båda är väldigt (negativt) påverkade.. Hatar att bli svettig o nu är man ju svettig redan innan man börjar sexa! 
  • Mullbär
    Anonym (Neleda) skrev 2018-05-31 21:10:39 följande:
    Jo men det kan jag verkligen förstå och hålla med om att värmen kan bli jobbig! Vi har löst det med att gå nakna mycket båda två här hemma, haha...

Men sedan tror jag självklart att det här slutgiltiga ?skaffa-barn-beslutet? påverkar det mycket också. Ett nytt och spännande kapitel som stundar liksom :)

Hur länge har ni försökt?
    Naket/nära på naket här också och fläkten på fullt! Fast jag tycker inte om att ha mkt kläder på mig hemma öht, trivs bäst i bara ett linne eller t-tröja. Ska vara riktigt bittert kallt innan man hittar mig med byxor på inomhus! Så min man är van vid synen.. :)
    Ja det känns verkligen mäktigt! Vi har pratat om barn hela tiden (tsm 4,5 år) men först nu kunnat börja försöka, 2 försök in är vi! Juni blir 3:e :) Hur är det för er? Har inte läst nå bakåt i tråden tyvärr :o 
    Fast det är nervöst också.. Pirrigt.. Bland de enstaka gånger någonsin som min man inte kunnat avsluta var första dagen vi bestämde oss för att försöka på riktigt, och vi hade andra sexet för dagen, verkade som pressen påverkade där! Och så var vi lite trötta redan... Men försöker verkligen att vara chill om det hela, så det inte blir press eller sex ska bli en börda liksom, man vill ju njuta av de sista helt ostörda sexstunderna ! ;)
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-05-31 21:49:21 följande:
    Jo min sambo är också liiite mindre på hugget nu i värmen! Igår ville vi båda men det va 31 grader inne och 29 grader ute så vi struntade i det tillslut xD men vanligen ligger vi säkert 3-4 gånger i veckan!
    Kan tro det med sån här värme! Man blir riktigt matt :) Tycker det är fint att känna att man vill fastän man inte gör slag i saken ändå, och så får det byggas upp lite också!
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-06-14 20:54:33 följande:

Är det nån som ser nått på bilden jag la upp? Eller är jag knäpp?

Jag är hopplös på att se streck där alla andra ser tyvärr. 
    Vad innebär kemisk graviditet? Inte stött på det tidigare :o 
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-06-19 06:42:47 följande:

Bim+2 och negativt test i morse, känns som mensen ska komma när som helst! Blir galen på detta! Finns det nått hopp tror ni? Eller är det helt kört :/

Vad jobbigt! Man hoppas ju för varje månad såklart. 
    Klart det finns hopp <3 Är ju helt inom det normala :) 
  • Mullbär
    Jagerika skrev 2018-06-21 13:05:52 följande:

Fick mensen idag på BIM+4 så får hoppas på 7:e försöket!

Hoppas på nästa ja :) Njut nu av Midsommar! 
  • Mullbär

Ja det har inte blivit nånting här ännu, 4 försök passerade (månader).
    Känner mig kluven, försöker liksom intala mig att vi kanske ändå inte vill ha barn men är ganska säker på att det är för att jag inte ska känna mig besviken, ett sätt att skjuta det ifrån mig.. Är en sån som oroar mig för allt möjligt..
    Funderar på om min övervikt spökar lite kanske, vet det gör det svårare o även en liten viktnedgång kan öka fertiliteten dramatiskt.. Så när min semester är över blir det tillbaks till strikt mat-&motionsschema för att minska i vikt, vilket är skönt oavsett såklart.. Men frågan är om vi borde vänta med att försöka bli gravida medans jag kör strikt, vill gärna ligga på under 1000 kcal intag per dag så ja.. Kanske ba ge upp bebisverkstaden resten av året o fokusera på att gå ner i vikt, o sedan testa nästa år.. Men hade så gärna velat ha barn innan jag fyller 30, eller åtminstone bli gravid innan jag fyller 30..Men det lär ju inte hända (sista månaden nu då för det).. Det gör mig otroligt ledsen.. Jag har inte några stora drömmar eller önskemål i livet, är nöjd med medelmåttighet och rimlig levnadsstandard, men jag vill hemskt gärna bilda familj med min man.. Så jag vet inte, kluven som sagt.. 

• Mullbär

Det låter klokt, att inte fokusera så starkt på det. Jag njuter av att få ha fritt sex utan kondom, det är awesome bara det. Sa också att jag inte ska hålla koll på ÄL o så nu, känns skönt faktiskt! 
    Tar ni vitamintillskott också? Folsyra för dig o så var det nånting killar kunde ta som också förbättrade :) Det är alltid bra att äta nyttigt och balanserat, äter man bra så mår man bättre, får mer energi och så :) Finns ju bara fördelar liksom!

Ett sista hurra med gottis o onyttigt i helgen sen blir det gröt och avhållsamhet på måndag Skrattande

• Mullbär
    Jagerika skrev 2018-08-03 07:32:29 följande:
    Usch jag förstår precis hur du känner :/ min sambo är en ganska stor man, både lång (193cm) och bastant så vi har börjat äta nyttigare mat för att öka chansen att bli gravida. Vi är på 8:e försöket och det tär verkligen på oss. Jag har tagit bort alla appar som har med graviditet att göra ( även mens app) och skriver bara av mig här i mellanåt. Eftersom vi ändå har sex flera gånger i veckan så kan vi inte missa ÄL så vi ska försöka *glömma* att vi försöker skaffa barn nu. Hoppas det hjälper! Jag är 26 år och vill så gärna bli gravid detta året så jag får barn vid 27, det är mitt mål. Har alltid trott jag skulle ha 2 barn vi denna åldern men oj vad fel jag hade xD vi får kämpa på och uppmuntra varandra att bli nyttigare :)
    Glömde klicka på citera såklart 
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet