Inlägg från: Anonym (respekt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (respekt)

Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?

Anonym (V) skrev 2018-02-10 21:17:51 följande:
    Jag provoceras för ofta skuldbeläggs exet fast den som gör övertramp och trakasserar exet är "TS" och det spelar ingen roll om det handlar om ett ex eller vem som säger ifrån,men i regel så ska man respektera när någon ber att en person ska låta de vara, det är allmänt folkvett och hur vissa människor kan se förbi detta och tycka det är mer okej att göra övertramp om det är ett ex, nej, det är fortfarande inte okej när någon säger " skriv inte ring inte låt mig vara jag har tjej jag har gått vidare släpp mig" så är det de reglerna som gäller, om du nu inte vill vara respektlös och självisk.
    Som sagt... det handlar ju just om detta. Någon har uttryckligen sagt att den vill vara ifred och inte bli kontaktad - då lyssnar man på det! Älta sitt ex får man göra med vänner, familj och/eller psykolog. Utan kontakt med exet! Den som inte uttryckligen sagt att den inte vill bli kontaktad kan man förstås skicka ett meddelande till efter en tid om man har lust. Det lär visa sig om önskan om avstånd dyker upp, eller om det tas emot väl.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-10 21:44:55 följande:
    Här är faktiskt ett ganska bra exempel på vad jag menar. Jag sa ingenting om trakasserier utan jag sa "höra av sig till ex" och (V) drog det direkt till det direkt till ytterligheter och pratar om trakasserier med polisanmälningar... Och där är något jag också funderat över. Varför drar så många slutsatsen att en som hör av sig till sitt ex (utan att veta hur frekvent det förekommer) trakasserar dem?
    Det har ju nyss funnits trådar där TS själv berättat att exet polisanmält för trakasserier, eller "hotat om" polisanmälan om han/hon inte slutar höra av sig. Då tycker jag definitivt att det gått för långt, och TS borde slutat för länge sedan. De flesta TS som hör av sig till ex berättar ju ungefär hur ofta det skett och vad de fått för svar.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-10 22:12:53 följande:
    Jag vet vilken tråd du pratar om. I det fallet började anklagelserna mot TS innan hon berättade att han sagt att han skulle polisanmäla henne, vilket är lite min poäng. Man utgick från att TS trakasserade sitt ex innan man ens visste hur mycket eller hur ofta hon hade hört av sig.

Att man så snabbt antar en sån extrem hållning att man går till ytterligheter tyder på att man är irrationell. Och det är just vid kraftig ilska man tänker som mest irrationellt, och det är det jag inte begriper hur en sån sak som att höra av sig till ett ex kan skapa såna känslostormar? Att tycka det är olämpligt och dumt är en sak, men att bli ilsken står enligt mig inte i proportion till det som utlöser det.
    Även om det inte står direkt "polisanmälan" i en trådstart så brukar det rätt tydligt framgå att TS upprepade gånger kontaktat ett ex som uttryckligen sagt den inte vill ha någon kontakt. När TS då oförstående lägger fram "men jag ville ju bara prata om hans viktiga schampoflaska som finns kvar här" så blir man upprörd över att TS vägrar ta in att det kommit ett tydligt "håll-dig-borta-svar". Respektlöst!
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-11 15:40:29 följande:
    Ja, det kan man vara såklart. Men frågan är varför det är ett sånt känsligt ämne för somliga med folk som hör av sig till ex när de precis blivit dumpade?

Om vi tar tråden många (inklusive jag) hänvisar till så blev TS i det fallet dumpad på ett väldigt hårt sätt. Killen hon varit tillsammans med i fem år lämnade plötsligt henne utan att berätta varför varpå hon flera gånger hörde av sig för att veta varför han lämnade henne. För mig är det konstigt om man INTE skulle reagera väldigt starkt på en sån behandling när man blir dumpad. Och visst, det är inte smart och det är inte speciellt rationellt, men när vissa började kalla henne för stalker blev jag väldigt fundersam på varför deras reaktioner var starkare mot att hon hörde av sig än att killen lämnade henne på det sätt han gjorde?
    Hade hon startat en tråd om sättet hon blev lämnad på hade hon givetvis fått reaktioner på just det. Nu handlade inte tråden om detta. Ber hon om råd huruvida hon skall kontakta honom igen, blir det rätt OT att börja babbla om att "han borde inte lämnat dig så".
  • Anonym (respekt)
    SofieJ skrev 2018-02-11 18:51:02 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/78396482-mitt-ex-vagrar-ge-en-forklaring/1

Redan i inlägg #8 blir hon kallad stalker, detta blir snabbt en "trådsanning". Först i inlägg #129 svarar hon hur många ggr hon kontaktat sitt ex. Det var inte farligt mycket enligt mig. Sen slutade jag läsa, såvisst, hon kanske fortsatte kontakta honom. Men 100+ inlägg kring att hon var en stalker kändes lite orimligt i det första skedet iaf....

Fast det första inlägget angående stalking i den tråden kom från någon som gillar att provocera och vara lite elak. Sedan var det många som protesterade och ett fåtal som höll med. Det diskuterades rätt generellt om stalking fram till ts återvände till tråden.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-11 20:32:29 följande:
    Fortfarande kvarstår min poäng att tråden rörde upp känslor. Varför är det egentligen så att såna saker som TS gjorde är så kontroversiella?
    Tråden rörde inte upp så värst mycket mer känslor än vad vilken provokation som helst gör. När någon vill provocera och häver ur sig massa saker så finns det alltid många som känslomässigt säger emot. Det var ju inte så mycket känslor hos dem som sade att TS stalkade... det var bara syftat till att göra andra upprörda.
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-12 22:38:28 följande:
    Okej... Då har jag åtminstone fått fler rätt bra förklaringar på varför iaf.

Men får jag fråga dig om det finns lägen där du tyckt att en persons oönskade kontakt med ett ex varit befogad? Alltså t.ex. om ett ex gjort något som gör att upprepad kontakt blir "förmildrat" eller vad man ska säga?
    Tja, jag "stalkade" någon en gång. Min man lämnade mig utan förklaring. Jag blev rejält arg, men inte mest för min skull utan för att han även lämnat vår lilla dotter på snart 3 år. Jag gjorde många försök att kontakta honom (telefon, sms, facebook, email), innan han tillslut svarade en vecka senare. Under tiden hade jag hunnit skälla ut honom och skrev att han minsann själv fick komma hem och säga hejdå till dottern och förklara för henne varför han tänkte försvinna. Han kom. Han stannade, och vi är fortfarande gifta flera år senare. För mig var det självklart att "tvinga" hem honom för dotterns skull. Själv skulle jag överleva, men man gör inte så mot ett barn.
Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?