Anonym (TS) skrev 2018-02-11 09:31:24 följande:
Haha där kom det första "känner du dig träffad"-argumentet!
Det argumentet används väldigt ofta när känsliga ämnen tas upp, som t.ex. cannabissfrågan, där man försöker minska sin meningsmotståndares trovärdighet genom att antyda att den har personliga vinningar på det hen framför och därmed blir vinklad. Det argumentet handlar egentligen om att försöka få meningsmotståndaren ur balans och på så särr provocera fram reaktioner så att denne framstår i sämre dager. Låt mig att ett exempel:
- "Jag tycker att våra hårda lagar om prostitution är dåliga och behöver ändras eftersom att det lett till att många prostituerade inte får något skydd i samhället"
- "Jaha, är det för att du aldrig får ligga och måste knulla horor?"
Du ser, det argumentet i sista stycket har ju egentligen inte med saken att göra och det är ett försök att bagatellisera meningsmotståndarens argument och få denne ur balans genom att antyda saker om hens person. Sån retorik används oftast i rätt irrationella och uppdagade sammanhang, och är en härskarteknik jag sett i de här trådarna vi talar om där man utgår från att de som försvarat eller förklarat TS agerande själva agerar likadant och på så sätt står på TS sida av personliga skäl snarare än genom sunt förnuft. Och då återkommer vi till min poäng, att det här ämnet rör upp så starka känslor som det gör vilket jag har svårt att begripa?
Sen förstår jag inte heller att folk har så svårt att skilja på en person som hör av sig till ett ex för att få en förklaring en vecka efter det tog slut efter ett fem år långt förhållande med en som i månader vägrar släppa taget om sitt ex. Är det verkligen samma sak?
Ok. Lustigt att du då startar en tråd med exakt den utgångspunkten, du påstår att alla med en viss åsikt är väldigt, väldigt arga, provocerade, hetsiga, att du tar på dig hjälm nu osv.
Kallar du det sättet att debattera på mer sakligt och rationellt? Jag är genuint nyfiken på det. Det är ju nämligen just härskartekniker.
Det sista du skrev är jättemärkligt. Det var ju PRECIS DET jag skiljde på medans din trådstart är väldigt onyanserad och svartvit. Jag skiljde just på olika trådar om olika ex och skrev att IBLAND tycker jag att folk varit taskiga och dömande mot ts, tex när det gäller tjejen som var ledsen för att hennes kille sen 5 år tillbaka plötsligt dumpade henne utan förklaring och blev tvärkylig och elak mot henne över en natt. Hon var verkligen ingen stalker som under en veckas tid efteråt skickade några sms.
Men det finns rätt gott om andra trådar där tjejer (är det väl mest på detta kvinnodominerade forum) på riktigt förföljer sina ex och skriver obehagliga trådar om hur dom flera år efter avslut inte har släppt taget och inte accepterar att exet går vidare. Framförallt när dom inte accepterar att exet blockerar dom eller på andra sätt visar/uttrycker att dom INTE vill ha kontakt.
Jag ser inget konstigt med att en del då reagerar och säger till ts att det faktiskt är stalkning och respektlöst, gör du?
Du startar en tråd som generaliserar grovt och påstår att majoriteten av användarna blir jättearga och jätteupprörda över just det här ämnet, mer än när det gäller otrohet (det var ju högst subjektivt från din sida, tror dom flesta ser nåt helt annat nämligen att otrohet om något väcker starka känslor, speciellt när otrogna eller älskarinnor närmast skryter om vad dom gör)
Eftersom du själv startar hela tråden med härskartekniker så vidhåller jag att du antagligen är djupt berörd av detta ämne själv och därför läser in att just detta ämne skulle göra gemene användare väldigt, väldigt arg och upprörd.