• Anonym (:()

    Ofta sjuk och nu sjuk igen:/. Måste jag ha läkarintyg från imorgon?

    Hej!

    Är ofta sjuk pga olika hälsoproblem och var hemma i 6 dagar. Jobbade ons, to och fre i förra veckan och nu känner jag mig dålig igen med feber, illamående m.m

    Behöver jag läkarintyg från imorgon?

  • Svar på tråden Ofta sjuk och nu sjuk igen:/. Måste jag ha läkarintyg från imorgon?
  • Teady111

    Ja, du behöver sjukintyg from imorgon eftersom det då kommer vara vecka "nummer 2" du är borta från jobbet.

  • Anonym (:()

    Om jag räknar kalenderdagar så är det idag den femte dagen . Blir det inte en helt ny sjukperiod då imorgon om jag är hemma? Har ju rätt att vara hemma76 dagar utan läkarintyg?

  • Markurelius88

    Nej! Om du har jobbat mellan sjukdagarna så behöver du inte det. Däremot kan din arbetsgivare kräva ett samtal om du är sjukskriven mer än (jag tror det är) 6 gånger per år.

    Mitt råd är att du pratar med din arbetsgivare och kommer överrens om en vettig plan för att du ska klara jobba och orka. Det kanske är arbetsförhållanden som bidrar till din sjukskrivning, stress eller dålig sömn? Kroppen måste återhämta sig. Sen är det viktigt med motion! Du kanske motionerar mycket idag? Träning gör inte bara kroppen frisk, den gör också att hjärnan mår bra.

    Lycka till!

  • Anonym (:()

    Om jag räknar kalenderdagar så är det idag den femte dagen . Blir det inte en helt ny sjukperiod då imorgon om jag är hemma? Har ju rätt att vara hemma7 dagar utan läkarintyg?

  • Anonym (Guida)

    Nej det behöver du inte, det blir en ny sjukperiod. Däremot kanske du vill uppsöka läkare ändå, det kanske är något allvarligt? : /

  • Markurelius88

    Men hallå! Jag vet att man måste ha intyg från läkare om man är borta "andra veckan" precis efter en sjukskrivning. En sjukskrivning räknas fem arbetsdagar.

    Låt oss säga att du jobbar mån-fre och är sjuk dom dagarna. Sen kommer lördag - söndag och sedan måndag vecka 2!

    -Då ska du ha ett läkarintyg! 100%!!!

  • Teady111
    Anonym (Guida) skrev 2018-02-11 11:38:08 följande:

    Nej det behöver du inte, det blir en ny sjukperiod. Däremot kanske du vill uppsöka läkare ändå, det kanske är något allvarligt? : /


    Hur kan det bli en ny sjukperiod om man varit hemma hela den här veckan som varit? För det är så Jag förstår det i alla fall..
  • Anonym (HR)

    De som säger att du behöver läkarintyg är nog de som tänker att du INTE jobbat efter att du var sjuk.

    Jag tolkar det som att du varit sjuk, sedan jobbat 3 dagar och så blivit sjuk igen? Är det så så behöver du inte något läkarintyg utan det är en ny sjukperiod. Dessutom är det så att du slipper karensdagen eftersom du insjuknat igen inom en vecka

  • Anonym (X)

    Va i höstas på en HR utbildning, samkopplat till löneservice. Rent krasst kan man vara hemma utan läkarintyg så länge man har varit åter i arbete ngt överhuvudtaget inom 7 dagar. Tex att man jobbar var 5-6 kalenderdag men hemma däremellan. Dock håller det såklart inte i längren då vidare åtgärder får göras. Men om man olyckligtvis insjuknar i tex kräksjuka och ör hemma dag 1-4, åter på arbete dag 5 o 6 o sedan återinsjuknar i tex influensa dag 7 o fram så behöver du inte visa upp läkarintyg.

  • Anonym (Liv)

    5 dagars regeln gäller. Alltså om man insjuknar igen inom fem kalenderdagar räknas det som en förlängning på den tidigare sjukperioden, dvs det blir ingen ny karensdag. Om man behöver lämna läkarintyg direkt skiljer sig nog mellan arbetsplatser och avtal. På min arbetsplats gäller att läkarintyg ska lämnas om sjukskrivning pågår efter 7 dagar efter återinsjuknandet, dvs i ditt fall hade man inte behövt lämna läkarintyg direkt.

  • Anonym (:()

    Får daglig motion, äter bra och tar hand om mig. Men ändå blir jag ofta sjuk. Men då behöver jag alltså inget läkarintyg från imorgon?

  • Anonym (HR)
    Anonym (:() skrev 2018-02-11 12:05:12 följande:

    Får daglig motion, äter bra och tar hand om mig. Men ändå blir jag ofta sjuk. Men då behöver jag alltså inget läkarintyg från imorgon?


    Du kanske behöver klargöra för oss om det är så att du arbetat EFTER första sjukfrånvaron för att vi ska kunna svara på det? En del tror inte det medan andra tror det och det är ju utifrån det vi svarat olika.
  • Anonym (:()

    Jag jobbade ons,to och fredag i förra veckan och med helgen är det 5 kalenderdagar totalt.

    Ja det var olika bud här vad som gäller gällande läkarintyg från idag:(.

  • Anonym (:()

    Skrev lite otydligt. Jobbade ons, to och fredag i förra veckan och sedan ledig lö och sön i helgen. Jobbar inte helger.

  • Anonym (HR)
    Anonym (:() skrev 2018-02-12 06:08:57 följande:

    Skrev lite otydligt. Jobbade ons, to och fredag i förra veckan och sedan ledig lö och sön i helgen. Jobbar inte helger.


    Ja, du är lite otydlig....

    Du var alltså sjuk fram till tisdag förra veckan och jobbade sedan on-fr och nu blev du sjuk igen? 

    Om det är så så behöver du inte läkarintyg.

    Däremot blir det lite knivigt med regeln om att man slipper karensdag eftersom det är 6:e dagen idag och regler säger inom 5 dagar.

    Något dukan få problem med är också att arbetsgivaren har ett rehabansvar och vid ofta återkommande kortare sjukfrånvaro ska man ha samtal med den anställde ang detta och vad det beror på. Konsekvensen av detta kan bli att man får lämna förstadagsintyg.
Svar på tråden Ofta sjuk och nu sjuk igen:/. Måste jag ha läkarintyg från imorgon?