• Anonym (Undrar)

Hur mår ni efter ni slutat med antideppressiva?

Jag har slutat med mina antidepressiva, sertralin efter att ha använt dem i 1,5år. (100mg) Utsättningssymtomerna var inte roliga men jag känner det börja vända.

Är nyfiken på hur ni känner efter att ni har slutat med era tabletter? Börja ni känna igen er? Något specifikt ni kan sätta fingret på som ni märker har ändrats?

jag var givetvis inte mig själv under utsättningsfasern. Men jag har börjat märka en skillnad jag inte ha sett på länge, nämligen att jag kan komma på mig själv att jag kan skratta åt ngt tv program samtidigt som jag kan blir tårögd när jag ser något sorgligt. Jag var alltid sådan innan jag började med antidepressiva pga en utmattning, att jag hade lätt till skratt o det kan jag märka smyger sig på igen nu.

Känns som om jag verkligen behövde mina antidepressiva där o då, men att jag liksom varit i ett "vaccum" o inte reflekterat över saker som roliga/sorgliga. Någon som känner igen sig?

Är dock bara rädd att jag inte skall märka om jag ånga på för fort igen, då jag som sagt varit utmattad, om saker blir roligare så kanske jag inte ha "antidepp" som skydd för det längre. Men hoppas kunna ersätta mina antidepp mot mer motion o på så sätt skydda hjärnan.

Är nyfiken o se hur ni andra som slutat med er medicin kände er efter ett tag??

• Svar på tråden Hur mår ni efter ni slutat med antideppressiva?
  • Anonym (.)

Jag äter Citalopram. Försökte sluta helt med medicinen för några år sedan. Men det blev pannkaka och jag fick börja med dem igen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (.) skrev 2018-02-11 11:06:46 följande:

Jag äter Citalopram. Försökte sluta helt med medicinen för några år sedan. Men det blev pannkaka och jag fick börja med dem igen.

På vilket sätt gick det inte? Fick du tillbaka din depression direkt el menar du att utsättningssymtomerna var hemska? Jag har mått o mår fortfarande apa i o med utsättningen, yrsel, svimningskänsla muskelvärk o liknade, men märker att det börja klinga av
  • Anonym (.)

Nja alltså det som hände var att jag fick otrolig ångest och blev irriterad på allt och alla.

• Markurelius88

Hej!

Jag var på en föreläsning och lyssnade på en person som heter Anders Hansen. Han har skrivit en bok om hjärnan som heter "Hjärnstark".

Den handlar om oss människor och ger svar väldigt grundligt på varför vi är som vi är. Varför vi mår dåligt och vad som händer i hjärnan.

Det jag gillar med Anders är att han tjatar inte om att man ska motionera och bygga muskler, utan han talar om tydligt varför man ska motionera, hur mycket och hur bra resultatet blir efter en period.

Enligt honom kan max 60min pulshöjande motionsträning, 3 ggr i veckan ge samma resultat som antidepressiva tabletter efter typ 6 veckor.

Allt förklaras väldigt bra!

Tips, det finns ett klipp på hans föreläsning på youtube:

TITTA PÅ HELA DEN OCH LÄS BOKEN!

Förändring och positiv energi utlovad 100%

LYCKA TILL ALLA FINA!

• Anonym (Undrar)
    Markurelius88 skrev 2018-02-11 11:53:10 följande:

Hej!

Jag var på en föreläsning och lyssnade på en person som heter Anders Hansen. Han har skrivit en bok om hjärnan som heter "Hjärnstark".

Den handlar om oss människor och ger svar väldigt grundligt på varför vi är som vi är. Varför vi mår dåligt och vad som händer i hjärnan.

Det jag gillar med Anders är att han tjatar inte om att man ska motionera och bygga muskler, utan han talar om tydligt varför man ska motionera, hur mycket och hur bra resultatet blir efter en period.

Enligt honom kan max 60min pulshöjande motionsträning, 3 ggr i veckan ge samma resultat som antidepressiva tabletter efter typ 6 veckor.

Allt förklaras väldigt bra!

Tips, det finns ett klipp på hans föreläsning på youtube:

TITTA PÅ HELA DEN OCH LÄS BOKEN!

Förändring och positiv energi utlovad 100%

LYCKA TILL ALLA FINA!

Tack snälla för ditt svar! Jag har läst mkt om hjärnstark! Tack för din länk! Har du egen erfarenhet av detta?
  • Anonym (mmm)

Jag har en tonåring som slutat med sertralin för ca en månad sedan. Jag har noterat att han blir lite mer irriterad ibland, och jag tror det har att göra med att han känner mer, av allt liksom. Förut kanske han inte sa något. 

Han säger själv att han noterat att han fått en del huvudvärk, vilket han inte brukat ha, han tror själv att tabletterna tog udden även av sånt men jag vet inte. 

Tycker också han ser piggare ut på ögonen, men vi väntar på att han ska ha lite mer energi, rent allmänt. Han har ätit i ca 3 år och varit så - ja- trött! Kan väl inte beskriva det på annat sätt. Man blir ju väldigt trött av att ha depression men jag tänker att tabletterna också gjort honom trött. 

• Ebo88

Jag åt citalopram i ca 2år. Gick även hos kurator en gång i veckan. För mig gick det jättebra att sluta och jag mådde jättebra. Gick nog kvar hos kurator i ett halvår, just för att ha kvar lite hjälp och prata och hålla igång.

Tränade (tränar fortfarande) ca 4 dagar/veckan och håller på med meditation och yoga. Är också ute mycket i solen och i friska luften. På ett spa jag brukar gå till har dem ljusterapi så det kan jag gå på nån gång ibland när det är höst/vinter.

• Anonym (Undrar)
    Ebo88 skrev 2018-02-11 13:30:36 följande:

Jag åt citalopram i ca 2år. Gick även hos kurator en gång i veckan. För mig gick det jättebra att sluta och jag mådde jättebra. Gick nog kvar hos kurator i ett halvår, just för att ha kvar lite hjälp och prata och hålla igång.

Tränade (tränar fortfarande) ca 4 dagar/veckan och håller på med meditation och yoga. Är också ute mycket i solen och i friska luften. På ett spa jag brukar gå till har dem ljusterapi så det kan jag gå på nån gång ibland när det är höst/vinter.

VAd härligt det låter att du verkligen tar hand om dig själv. Bra gjort!!!

Märkte du av något efter du slutat med tabletterna som kanske tabletterna la locket på så att säga?
  • Ebo88
    Anonym (Undrar) skrev 2018-02-11 13:42:06 följande:

VAd härligt det låter att du verkligen tar hand om dig själv. Bra gjort!!!

Märkte du av något efter du slutat med tabletterna som kanske tabletterna la locket på så att säga?

Jag blev inte lika lätt irriterad efter att jag hade slutat tagit dem. Aptiten blev lite sämre ett tag men min mage är känslig, när jag slutade med p-piller så åt jag knappt de två första veckorna. Jag hade medicinen som vanligt i skåpet men lämnade in dem till apotek efter ca 4 månader för jag kände absolut inte nå behov av att ta dem. Men jag tycker det är superviktigt att man får rätt störtning från läkare eller kurator när man ska lagga av med tabletterna. Min kurator var så bra och stöttande men som sagt så var det aldrig nå problem.

En annan sak jag glömde skriva är att jag har provat hypnos vid tre tillfällen som är helt fantastiskt ! Det är ett jättebra hjälpmedel mot depression (men det kanske inte fungerar på en som är tvivelaktig mot det)
  • Anonym (Anonym)

Slutade med mina antidepressiva för lite drygt ett år sen och då hade jag ätit dom under flera år.

Nu mår jag bättre än nånsin, sktattade inte på många år men nu skrattar jag så jag får ont i magen flera gånger om dagen.

Jag har mycket lättare att hantera känslor, motgångar och i stort sett allt. Mitt självförtroende har blivit bättre och jag är mycket piggare och har mer energi.

Att sluta med dom antidepressiva är det bästa jag gjort.

Svar på tråden Hur mår ni efter ni slutat med antideppressiva?