Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar

Dustpuppy skrev 2018-02-11 18:21:08 följande:

Om du inte skyddar din SGI genom att antingen ta ut föräldradagar, plugga eller jobba (det går att kombinera, t ex 3 dagar plugg 2 dagar Fp), så nollas din sjukpenning. Om du blir sjukskriven, så får du alltså 0 kr i ersättning.

Nä, den nollas om man har 0 kronor i inkomst. Vill man ha samma SGI som innan föräldraledighet så måste man ha någon form av sysselsättning på heltid.
  • Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-11 18:36:09 följande:

Fast jag arbetade 80% och tog tjänstledigt 1 dag per vecka. Inte fick jag 0kr nör jag var sjuk. Jag fick sjukpenning baserat på min 80-procentiga lön.

Ja? Citerade du fel person nu? För jag påstod inte nåt annat.
  • Iowhannah
    Ellie skrev 2018-02-11 18:58:14 följande:

Om man jobbade heltid innan föräldraledigheten...

Ja jo, såklart. Jag ksnske skulle skrivit att man ska ha samma procentuella sysselsättning som innan föräldraledigheten.
  • Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-11 20:00:21 följande:

Det jag menar är jag jag fyllde inte upp min tjänst med något och min SGI nollades inte. Fast jag kanske missförstår dig?

Förmodligen. Jag skrev lite fel också så det var nog lätt hänt. Någon annan hade skrivit att SGI nollas helt om man inte fyller upp sin tjänst och jag sa emot det.
  • Iowhannah

Nu har ni tappat mig med. Hon jobbade 78 % innan föräldraledighet, borde hon då inte kunna ta 3,5 dagar FP utan att SGI påverkas? Om 5 dagar = 100 % jobb, är det inte samma gällande FP?

• Iowhannah
    AnkiC skrev 2018-02-24 07:17:27 följande:

5 dagar skyddar 100% av den anställningsgraden som hon hade, dvs 78%. Hon kan aldrig få mer än det.

Jaha, det är så det funkar! Då är jag med. Tack för den simpla förklaringen! :)
Svar på tråden Efter barnet fyllt 1 år, fp-dagar