• Tjockis2016

    Avsäga faderskap

    Hej alla snälla,

    Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska göra. Jag har en son som ett år nu. Och jag hade skrivit på faderskap. Men nu upptäckte jag att barnen var inte min biologisk. Då när vi bråkade hade min saambo varit ute och blir med barn utan jag veta om det. Nu seperar vi och jag vill ha nåt ansvar med barnen. Hur ska jag ta väga?

    Snälla ni som vet.

    Kan ni hjälpa mig?

    Tack förhand

  • Svar på tråden Avsäga faderskap
  • Ellie

    Det går att häva ett faderskap om man med DNA-test kan visa att man inte är biologisk far. Då måste man ta det till Tingsrätten för att eventuellt få faderskapet hävt.

    Jag funderar mer över hur du efter mer än ett års tid som pappa till din son klarar av att inte längre ha med honom att göra.

  • Tjockis2016

    Tack för ditt svar. Då måste jag tar in en jurist också.

    Många som barnen inte lik mig men jag bry mig inte om det. Men de sista tiden hade vi bråka ihjäl och hon sa till mig att barnen är inte säker min. m.m

  • Meriall

    Du kontaktar familjerätten och säger att du tror att du inte är fadern. De kommer kalla till ett gratis test. Eftersom du är registrerad far har du rätt att göra detta. Skulle barnets mor motsätta sig så går det till tingsrätten och du kommer vinna för den registrerade fadern har alltid rätt till test.

    Visar det att du inte är far så kan du avsäga dig faderskapet. Inga problem. Men var beredd på att då har du noll rätt att träffa barnet alls för resten av tiden. Så var säker innan du gör detta.

    Du kan "ha kvar" barnet som ditt och låta din exsambo få hela vårdnaden och inte behöva ta mer ansvar än du vill om du betalar underhåll. Då kan du alltid ändra dig längre fram om du saknar barnet.

  • Hermioney
    Tjockis2016 skrev 2018-02-11 22:20:39 följande:

    Hej alla snälla,

    Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska göra. Jag har en son som ett år nu. Och jag hade skrivit på faderskap. Men nu upptäckte jag att barnen var inte min biologisk. Då när vi bråkade hade min saambo varit ute och blir med barn utan jag veta om det. Nu seperar vi och jag vill ha nåt ansvar med barnen. Hur ska jag ta väga?

    Snälla ni som vet.

    Kan ni hjälpa mig?

    Tack förhand


    Träff nr 2 på google:

    Det går att häva faderskap enligt 3 kap. 1 § föräldrabalken (här) om barnet blev till under äktenskap och faderskapspresumtionen gällde, alltså att maken i äktenskapet blev registrerad som far, och det kommer fram att en annan man är barnets biologiska far.

    Finns här:

    www.lawline.se/answers/avsaga-sig-faderskap
Svar på tråden Avsäga faderskap