• KlunsSmurfen

Härmas narcissisten?

Anonym (Suck) skrev 2018-02-13 15:31:01 följande:
    Tyvärr ser inte den där hemsidan alls ut som en bra källa. Problemet är att många läser massa bloggar och hemsnickrade hemsidor och sen tror att dom vet massa saker om denna personlighetsstörning. Du har träffat EN person skriver du som du TROR (eller sa hen att hen hade denna diagnos?) var narcissistiskt personlighetsstörd och denna person härmades tyckte du så då vet du att narcissister härmas. Det där är inte särskilt vetenskapligt och såhär blir det när lekmän spekulerar på forum om diagnoser-man lär sig inget vettigt av att läsa om andras (som inte har kompetens att uttala sig) antaganden och generaliseringar.

Sen är narcissister mänskliga, herregud, att avhumanisera andra som ni upplever som narcissistiska är inte bra och gör inte er själva speciellt empatiska.

Det är en människa, en individ som Har en personlighetsstörning. Dom ÄR inte sin diagnos och dom är inte kopior av varandra.

Det sista du skrev är förresten ett mänskligt drag, att göra lite som andra för att lära sig passa in i tex nya grupper eller lära känna en ny människa, det kallas social kompetens.
    "Tyvärr ser inte den där hemsidan alls ut som en bra källa"
    Sam Vaknin är en av de främsta forskarna inom NPD.

"så då vet du att narcissister härmas"
    AndreaBD har helt rätt.

"Det är en människa, en individ som Har en personlighetsstörning. Dom ÄR inte sin diagnos och dom är inte kopior av varandra"
    Narcissister ÄR sin diagnos eftersom själva personligheten bygger på störningen.

lekmän spekulerar på forum...syftar du på dej själv?
    Du har själv inte kunskaperna att uttala dig öht, du bara skriver vad du tror...

• KlunsSmurfen
    Anonym (Vet) skrev 2018-02-13 17:44:45 följande:

Av olika skäl är jag bra insatt i narcissism och hur det kan ta sig i uttryck. Narcissisten är att betrakta som ett tomt kärl utan egna känslor och känslodjup. Narcissisten behöver andra runt omkring sig som hen kan spegla sig i. Ensam är det värsta en narcissist kan vara. Narcissisten kan absolut härmas, syftet kan variera. Hen kan härmas för att den hen härmar har någonting narcissisten också vill ha - status, vänner, osv. Hen kan även härmas för att trycka ned någon, det vill säga som maktmedel. Om narcissisten vet att det stör den hen vill trycka ned för att framhäva sig själv drar hen sig inte för att härmas helt skrupelfritt. Det går alltid att dölja bakom en fasad av att narcissisten ser upp till personen hen härmar. Både narcissisten och den som blir härmad vet dock att så inte är fallet.

"Narcissisten är att betrakta som ett tomt kärl utan egna känslor och känslodjup."
    (förklarar antagligen något du redan vet för att komma fram till poängen)

Det påminner mer om psykopater (de med fel i hjärnan) de saknar ett inre känsloliv, de kan varken känna skam eller empati (vissa kan slå på och av empati) så de förknippar inte sin självbild med sina dåliga egenskaper. De ser andra människor som objekt och behöver inga andra så de känner sig grandiosa medan

NPD är nästan raka motsatsen (speciellt en covert narcissist).

N är i stort sett känslostyrd eftersom NPD är en skambaserad störning full av försvarsmekanismer för att kunna fly från sina känslor och verkligheten. N skiter i vänner men är beroende av andra människor för att få bekräftelse och narcissistic supply,

känslodjup...N har extremt nedsatt förmåga att känna empati, känslorna är inte som hos normala människor och har taskig EQ så N vet inte hur han ska reagera i olika situationer så han kan härma beteenden från människor och film för att kunna säga vad han tror att andra vill höra och gör det han tror att andra vill att han ska göra (det är inte bara N som gör så). Det verkar vara ett väldigt effektivt sätt att manipulera eftersom folk sällan ifrågasätter det som låter bra och har en tendens att sätta manipulatören på en pedestal/idealiserar.

Det är lite av narcissistens spegelbild eftersom han själv idealiserar dem som ger honom bekräftelse även om han är fullt medveten om att han inte kan leva upp till det och är någorlunda lättmanipulerad om man smeker hans ego.

• KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-02-13 20:53:43 följande:
    Jag läste en gång en bra förklaring av skillnaden mellan psykopat och narcissist. Jag tror den är också från Sam Vaknin: En psykopat kanske stjäl din bil, men en narcissist kan i stället få för sig att förstöra din bil, för att han är avundsjuk att du har en bättre bil än han.

Vilket kan innebära att narcissisten är värre. Psykopaten interagerar ju inte så mycket med folk - bara om han vill ha något. Narcissisten vill i princip alltid ha något - uppmärksamhet om inte annat.

Jag dejtade ju en narcissist och han hade verkligen försökt lista ut vilken sorts partner jag var ute efter och sedan försökte han vara den partnern. Det som gjorde mig misstänksam är att det han sa inte passade ihop med det han gjorde. Fina ord, om hur mycket han brydde sig, medans kroppsspråket visade tydligt att han inte brydde sig. Och det där positiva känslosnacket var överdrivet, inte naturligt.
    Du har rätt men det är också väldigt individuellt, ditt liv har inget värde för en psykopat som bara ser dej som ett objekt så det kan bli katten som leker med musen tills den ledsnar medan en narcissist vill ha något av dej så ditt liv kan ha ett väldigt stort värde så länge han får något sen kan han dra som en avlöning till nästa.

jag tror att att NPD går gradvis från ett förstadium till en personlighetsstörning -> fullt utvecklad personlighetsstörning -> elakartad personlighetsstörning.
    En väldigt feg narcissist som inte får sitt narcissistic supply är bara en feg fjant (och osocial?) så psykopaten är betydligt värre.
    "malignant narcissist" +  psykopati är värst.
    en.wikipedia.org/wiki/Malignant_narcissism
    Paul Bernardo - Wikipedia

Paul Kenneth Bernardo (born August 27, 1964), also known as Paul Jason Teale,[1] is a Canadian serial killer and serial rapist

[...]

Bernardo scored 35 out of 40 on the Psychopathy Checklist, a psychological assessment tool used to assess the presence of psychopathy in individuals.[31] This is classified as clinical psychopathy
    en.wikipedia.org/wiki/Paul_Bernardo
    Karla Homolka and Paul Bernardo | Psychopathyawareness's Blog
    Partners in Evil: The Psychopath and Malignant Narcissist Combo
    psychopathyawareness.wordpress.com/category/karla-homolka-and-paul-bernardo/

42.08 -  How Narcissistic Psychopaths Fool You (han nämner förhöret med
    Paul Bernardo efter ett par minuter)

• KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-02-13 20:53:43 följande:
    Jag läste en gång en bra förklaring av skillnaden mellan psykopat och narcissist. Jag tror den är också från Sam Vaknin: En psykopat kanske stjäl din bil, men en narcissist kan i stället få för sig att förstöra din bil, för att han är avundsjuk att du har en bättre bil än han.

Vilket kan innebära att narcissisten är värre. Psykopaten interagerar ju inte så mycket med folk - bara om han vill ha något. Narcissisten vill i princip alltid ha något - uppmärksamhet om inte annat.

Jag dejtade ju en narcissist och han hade verkligen försökt lista ut vilken sorts partner jag var ute efter och sedan försökte han vara den partnern. Det som gjorde mig misstänksam är att det han sa inte passade ihop med det han gjorde. Fina ord, om hur mycket han brydde sig, medans kroppsspråket visade tydligt att han inte brydde sig. Och det där positiva känslosnacket var överdrivet, inte naturligt.
    ja de kan ju vara väldigt korkade men om man av någon anledning gärna vill tro på det så blir man ju manipulerad.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Faktasia) skrev 2018-02-13 21:12:32 följande:
    Väldigt många som inte har koll på vad narcissism är som blandar ihop det med psykopati.

Detta är psykopater som du beskriver, de bryr sig inte ett skit om någon annan och de har alltid ett annat kroppspråk och egna idéer för att särskiljas från mängden, de hör inte ihop med någon.

En narcissist är för det första en psykopats bästa offer, för en psykopat kan leka med en narcissist eftersom de skriker efter att få vara runt andra och tävla mot andra och ibland härmar andra de behöver vara i flocken och gärna styra över den.

En narcissist ser sig som bäst och störst, men inte utan andras ständiga ständiga bekräftelse som de livnär sig på.

Detta utnyttjar psykopater.

Möter du t.ex en person som har alla narcissistiska kriterier och vill plötsligt röra sig som dig, klä sig som dig, ha samma hobby som dig, be aware.

De är rovdjur som försöker kamouflera in sig, adapting och när de gjort det så vet exakt ju hur du är också kan använda det som vapen emot dig när de vill sen.

De vill bevisa för alla att de är bäst, så om du ska träna är det vanligt att de säger "ska vi träna tillsammans?" För att sedan göra en tävling på blodigt allvar och förlorar de en tävlingen så ljuger de om det eller gör sig till offer, allt annat än erkänner att de har brister ) kan vara dålig i något.

Narcissister är inte känslokalla, de är högst känslosamma men bara om sig själv, sympatiserar med sig själva gång på gång på gång extremt bra på att gråta och samtidigt upprepa samma problem utan minsta ånger eller självinsikt. De har en krossad självkänsla, en sned självbild och därför är det inte bra om en narcissist hamnar i klorna på en psykopat, det blir som att ha en mus i samma terrarium som en orm.

Vad mer. En narcissist är Alltid offret.

Och en narcissist måste få medhåll det är det de överlever på.

Hmm.. något jag missade nu?

En narcissist är den där pratglada sociala drivna utstrålande människan som hela tiden vill identifiera sig i andra. Jag bodde med en, hon skulle klä sig som mig, äta som mig,köpa samma saker som mig, och hela tiden ha kopplingen hur lika vi är, hur likadana vi är. Så det blir skrämmande. Aldrig något eget. Hon var dubbelt så gammal dessutom men skulle ändå få för sig att hon var lika ung och smal som mig. Det blev sjukligt.

Så beter sig alltså en narcissist.
    "Hmm.. något jag missade nu?"
    Att en overt narcissist inte är lika feg så han känner sig mer grandios och har självförtroendet att vara mycket mer öppen med sin narcissism. Han är inte den där "pratglada sociala drivna utstrålande människan"
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-02-13 22:55:57 följande:
    Det var en intressant hemsida!

Jag har också hört att Borderline skulle vara  "misslyckad narcissism". Så kanske passerar man det stadiet också? Eller så blir det antigen Borderline eller NPF?
    (gissar lite nu)
    NPD: barnet förtränger skam så hårt att det blir typ en dissociativ störning, cptsd?
    N får ju narcissistic injury/rage när någon petar hål i fasaden men det är väl också en flashback?
    posttraumatiskstress.com/komplex-traumatisering/

En konsekvens av att bara bli nertryckt och nästan aldrig få bekräftelse (eller också bli curlad av den andra föräldern som boostar egot på barnet) ger ju ett större behov av att hävda sig och känna kontroll/makt så det kan skapa väldigt grandiosa fantasier som med tiden sätter sig i personligheten. Det är ungefär så Jordan Peterson beskriver den "snälla" (väldigt fega) killen som maskerar sin feghet som moral och kan samtidigt få mörka fantasier.

En covert narcissist är betydligt fegare än en overt narcissist, det blir ju svårt att känna sig överlägsen andra när man är feg, kanske inte vågar säga vad man tycker och ser sina egna småungar som rivaler.
    Enligt Richard Grannon är han mer medveten om att han inte är grandios, ju fegare han är så den grandiosa självbilden blir mer som en fantasi och han kan ha taskigt självförtroende.
    Han har ju mer "borderline känslor" och känner sig mer som offer så "misslyckad narcissism" kan säkert bli borderline eller antisocial personlighetsstörning.

Man kan få BPD på olika sätt, om det utvecklas från NPF så ligger det ju inte nödvändigtvis samma saker bakom.

Jag har lätt för att fatta grejen med en renodlad psykopat och NPD men just BPD har jag svårt att förstå eftersom mycket information inte stämmer med kluster b men det kan ju bero på felaktiga diagnoser (och att jag aldrig läst psykologi) och att diagnoserna verkar sättas på olika sätt, den "klassiska" borderline ligger ju under DSM/kluster b där störningarna har en tendens att flyta ihop men man kan också gå efter ICD-10 där borderline inte är riktigt samma sak.
    Borderline personlighetsstörning ? Wikipedia

Enligt ICD-10

ICD-10 menar att en person med emotionellt instabil personlighetsstörning har en tendens att agera impulsivt utan vidare eftertanke, med ett instabilt känsloliv. Det finns en tendens till stora emotionella svängningar som individen inte kan kontrollera och ibland konflikter med andra som orsakats av impulsiva handlingar. ICD-10 delar in emotionellt instabil personlighetsstörning i två typer: impulsiv och borderline. Den impulsiva typen karaktäriseras av emotionell instabilitet och bristande impulskontroll, och borderlinetypen karaktäriseras av instabil självbild, instabila personliga målsättningar, instabila personliga preferenser, kroniska tomhetskänslor, intensiva och instabila relationer med andra människor, självdestruktivt beteende och självmordsbeteende eller självmordsförsök

sv.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning
    Borderline - Emotionellt instabil personlighetsstörning, IPS
    www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/borderline
    Borderline.se - Om emotionell instabilitet (BPD/IPS/BPS)
    borderline.se/

7.40-15.25 - practical advice on how to develop your Jungian Shadow.

Det är det som händer med Elliot Rodger, den "snälla" killen. (12.00)

The Truth About Elliot Rodger

2014 Isla Vista killings - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/2014_Isla_Vista_killings
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-13 23:04:40 följande:
    Det vet inte du någonting om, du vet inte vad jag har för utbildning eller arbete. Du är en amatör som uttalar dig för tvärsäkert om diagnoser, ett allmänt otyg på nätet. Fråga en psykolog istället.
    Skriver du om dej själv igen?
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-02-13 23:13:54 följande:
    Men om man inte ger dem infon, så märker man kanske inte vad som pågår. Iom att han fick veta så, så kunde jag se att han passade in så exakt där. Och det var lite för perfekt för att vara sant. Dessutom stämde vissa egenskaper som han försökte låtsas att han hade ju inte överens med hans sätt/beteende.

Personligen gillar jag inte när folk ger mig komplimanger för något som inte kan stämma. Då känner jag: Tar de mig för en idiot, eller? Eller också: Den här personen känner mig inte, hen missförstår mig. Det kan vara bra här - då går jag inte på sånt.

Jag kan föreställa mig att en narcissist feminist är hemsk. Just det, en narcissist i släkten har vi nog också. Min moster var gift med en. Han blev lite "mjukare" med åren.
    Beware the (fake) male feminist/fake nice guy.
    www.minds.com/blog/view/791946688543195136

nästa blir Beware the narcissistic feminist
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Faktasia) skrev 2018-02-14 00:59:41 följande:
    Öppen som i att han tror han är en bra person när han manipulerar och trycker ner folk med diverse tekniker?
    Den grandiosa självbilden, att vara jättespeciell och väldigt betydelsefull ger honom moralen och rätten att utnyttja andra. Andra är lägre stående och förtjänar inte bättre.

En overt narcissist har självförtroendet att leva ut sin narcissism, att vara arrogant /nonchalant i betydligt fler situationer.
    De är inte särskilt omtyckta av folk (förutom av den som är medberoende)
    Types of Narcissists & Malignant Self-Love | HealDove

The Classic/Overt Narcissist

The classic/overt narcissist is an egomaniac and a control freak. Classic narcissists expect you to adhere to their wishes, even if they go against your morals. Confront them and they will most likely fly into a narcissistic rage.

Given their lack of empathy the victim must do whatever is required to uphold the narcissist's false self or the victim will be made to face the narcissist's wrath... and this can be dangerous.

healdove.com/mental-health/Various-Types-Of-Narcissist-NPD-Narcissistic-Personality-Disorder-Malignant-Self-LoveNarcissism
    The Covert (Closet/Stealth) Narcissist - Malignant Self-Love/Covert Narcissism
    (Narcissistic Personality Disorder - NPD)
    www.sakkyndig.com/psykologi/artvit/sparkster.pdf

• KlunsSmurfen
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-14 01:07:39 följande:
    En sak kan jag säga om narcissister och det är att dom gärna sätter diagnoser på andra och ser sig som kompetenta att göra det. Så fort dom inte drar jämt med någon är personen en idiot, psykopat, imbecill, överkänslig, neurotisk osv.

Faktum är, ironiskt nog, att ni själva beter er ganska narcissistiskt i tråden.
    Skrattande
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Faktasia) skrev 2018-02-14 01:09:47 följande:
    Jag vet inte om det stämmer men såhär tolkar jag Borderline, den diagnosen får oftast människor som varit med om övergrepp i uppväxten eller t.ex misshandel, så de fastnat i vuxna dar i barnstadiet och detta i sin tur ger vidare komplikationer och krockar med självbild självförtroende och självkänslan.

Tidigare har jag inte heller varit hundra på disgnosens innebörd men eftersom jag själv förmodligen hade diagnostiserats med Borderline om jag hade besökt psykiatrin så blev det lättare att förstå.

Tycker fortfarande alla med Borderline verkar otäcka.

Oansvariga för sina handlingar som gör andra illa.

Det vill inte jag identifiera mig med även om jag har en fight mellan mitt vuxna jag och barnet, och det har stört mig hela livet så vill jag inte bli helt psycho mot en partner och svartsjuk och helt sanslöst beteende och styrka det som min diagnos, that ain't me.
    "Jag vet inte om det stämmer..."
    Det är det Richard Grannon spekulerar i

Det finns också andra teorier.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78275814-hur-kanns-det-att-ha-borderline
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Faktasia) skrev 2018-02-14 01:56:40 följande:

[quote=78467009][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-02-14 01:55:11 följande:[/quote-nick][/quote]

Narciception :p

vad betyder narciception?

• KlunsSmurfen
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-14 01:07:39 följande:
    En sak kan jag säga om narcissister och det är att dom gärna sätter diagnoser på andra och ser sig som kompetenta att göra det. Så fort dom inte drar jämt med någon är personen en idiot, psykopat, imbecill, överkänslig, neurotisk osv.

Faktum är, ironiskt nog, att ni själva beter er ganska narcissistiskt i tråden.
    Det är ingen annan som satt diagnos på någon i tråden, vi bara diskuterar diagnoser.

Sätter du diagnos på de som inte håller med dig?

Larssonmaria skrev 2016-12-01 11:24:31 följande:

Hej alla! Äntligen en bra sida med fina inlägg!! Tack! :)

Jag har haft en relation med en kille som passar in på beskrivningen om narcissist och många av härskarteknikerna och de cykler som förekommer. Har inte kompetens att ställa någon diagnos, men det känns inte heller viktigt. Jag vill bara försöka förstå att detta verkligen har hänt och händer.

[...]

Han har ofta anklagat mig för att inte ta ansvar för mina känslor och att projicera på honom. Han anklagar också både sitt ex och sin pappa för att vara narcissister och är själv med i supportgrupper och läser massvis i ämnet. Jag har många gånger tvivlat på mig själv och undrat om hur jag bidrar till tumultet och om det faktiskt är mig det är fel på.

www.familjeliv.se/forum/thread/63767898-stodgrupp-for-partner-till-narcissistisk-personlighetsstorning/42

Larssonmaria skrev 2016-12-18 22:29:48 följande:

Ja, herregud. Det finns många starka och modiga människor här inne. Jag kom ändå lindrigt undan i jämförelse. Tack för att ni delar era berättelser!

Bara en liten undran... är det vanligt att N går med i sånna här supportgrupper? Har blockat mitt ex på sociala media, men i mitt nyhetsflöde på FB dök han idag ändå upp på en gruppbild från ett seminarium i England. Seminariet var för stöd till offer för Narcissistic abuse med en känd föreläsare och terapeut. Han är ju extremt bra på att manipulera folk omkring sig, men det här är en grupp med människor som varit med förut och vet vad de ser efter. Lyckas han verkligen föra dem bakom ljuset? Är det i så fall fler N som är med i sådana här grupper och hittar nya offer?

Visste sen innan att han var med i olika supportgrupper och följer den här föreläsaren online. Så vet inte helt varför jag reagerar på det egentligen. Är kanske mest frustrerad att andra inte ser att han är en helt annan person än den supercharmiga och generösa killen som han utger sig för att vara.

www.familjeliv.se/forum/thread/63767898-stodgrupp-for-partner-till-narcissistisk-personlighetsstorning/43

• KlunsSmurfen
    Anonym (Faktasia) skrev 2018-02-14 02:40:23 följande:
    Faktum är att det finns omöjligt så här många narcissister

i lilla lilla Sverige, osäkra människor har ju liknande beteenden,men en som verkligen är narcissist, svårt att sätta ord på, [...].
    Diagnoser hör inte till allmänbildning och det kan vara svårt att hitta rätt information med någon som har kompetens och som kan beskriva beteendet och diagnoserna så man förstår.

Det är nog lätt att blanda ihop kluster b diagnoser, prevalensen går ju att ta med en nypa salt men det blir ju ändå några stycken på en hel befolkning som verkar vara narcissister. Folk kan vara väldigt sviniga och narcissistiska utan att ha en personlighetsstörning.
    Alkoholister & missbrukare kan också vara väldigt narcissistiska.

• KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2018-02-14 10:35:15 följande:

Smurfen: Jag tittade nu på första videon av dem som du klistrade in (det inlägget med flera videon), samtalet mellan Sam och en annan man som hade "co-dependency" som specialämne. Väldigt intressant! Och Sam säger ju tydligt där att hans teori har varit att ALLA narcissister är i grunden osäkra individer som är grandiösa för att kompensera. Och att andra inser det också, och att man därför har ändrat formuleringarna i DSM-5. Så där har vi det ganska officiellt! Man har kommit fram till att de gör det för att de är djupt osäkra och de kompenserar. Det är väl ett svar på frågan i tråden? De härmar säkert andra - de är ju osäkra.

Väldigt intressant är också sammanhanget mellan medberoende och narcissism. En kollega till mig jobbar extra som beroende-terapeut och hon har koncentrerat sig på kärleksberoende. Hon har gått en utbildning på det, och det är inte i Sverige man kan få en sån utbildning. Jag ska ta och höra med henne om hon har samma tankar där. Jag räknar egentligen med att hon har samma syn, för det verkar ju väldigt vettigt.

Jag ska försöka hinna med att se övriga videon. Får hoppas att inte nån kaot missköter sig, så att tråden tas bort .

"Det är väl ett svar på frågan i tråden?"
    N härmar sin omgivning och andras egenskaper men jag vet inte om det gör det som TS beskriver det.

"Väldigt intressant är också sammanhanget mellan medberoende och narcissism"

Narcissistic Parents Create Codependents. Explaining the Origins of Codependency. Relationship

"en annan man som hade "co-dependency" som specialämne"
    Ross Rosenberg

Ross owns is the owner of Clinical Care Consultants, a Chicago area counseling center, and Self-Love Recovery Institute, a training/seminar and professional certification company.  He is considered an international expert on narcissism, codependency, trauma and sex addiction. 

Ross?s ?The Human Magnet Syndrome: Why We Love People Who Hurt You,? has sold 43,000 copies & is considered a staple in most codependency treatment and recovery circles.  He is also an international renown seminar leader, who presented in 29 States/68 cities and Amsterdam and London. He?s been regularly featured on national TV and radio; and blogs for prominent online publications. 

Ross?s Codependency Cure? work reformulates, redefines, & ultimately renames ?codependency? to ?Self-Love Deficit Disorder. ?"   Other original theories/concepts, like the Continuum of Self Theory, The Ten Stage SLDD Recovery Model,? ?The Observe Don?t Absorb Technique,? & many others, have reshaped what we know about codependency

www.selfloverecovery.com/

humanmagnetsyndrome.com/hmsblog/articles-written-author-ross-rosenberg-2/

www.youtube.com/user/clinicalcareconsult/videos

Richard Grannon, NLP (neuro-linguistic programming) Master Practitioner, is passionate about helping people defend themselves, get back on their feet, and finally free themselves from narcissistic abuse. Richard attended Aston University, where he studied Psychology and trained under Richard Bandler, the co-developer of Neuro-Linguistic Programming. Much of Grannon?s specific interest in narcissistic abuse originally stemmed from personal relationships ? he?d witnessed it firsthand before and could tell something that something was wrong or ?off,? yet he couldn?t quite identify it. It was only through his psychological training that he began to recognize patterns of narcissistic abuse.

Richard realized that this was likely the case for victims worldwide: they were either unaware of how they were being treated, or unaware of any possible solutions to their problems. Richard graduated with a BSc in Psychology and a renewed sense of purpose. He could offer direct, practical solutions for narcissistic abuse victims and help them reclaim their self-worth.

As a NLP Master Practitioner Richard Grannon cherishes his ability to reach a wide range of people. He?s worked with people from all kinds of different backgrounds and guided them toward the way out, all while helping them take back their power and sharpen their sense of reality. He draws on elements of numerous forms of psychotherapy, such as NLP, cognitive behavioral therapy, zen meditation, psychodynamics and more, to create the most effective and personalized solutions possible for each individual client.

One of Richard?s most effective ways of promoting healing and growth is by running a course for overcoming narcissistic abuse. The sad truth behind the concept is that there is little recognition of it as a major problem for victims, and Richard decided to create his own resource that people could turn to: the Spartan Life Coach course. The course directly addresses the mental health needs of victims of emotional and psychological abuse, and provides life-changing video tutorials, hypnosis visualization tracks, and written exercises.

Although Richard started his career doing one-on-one sessions, he now focuses more on courses like this as well as seminars so that he can reach more people than ever and inspire hope around the globe.

spartanlifecoach.com/about-richard-grannon/
    www.youtube.com/user/SPARTANLIFECOACH

sista videon i #11
    spartanlifecoach.com/overcome-narcissistic-abuse-course/
  • KlunsSmurfen

hade länkat fel video.

The Truth About Elliot Rodger

• KlunsSmurfen

En lite mer spirituell tolkning av NPD

Svar på tråden Härmas narcissisten?