Inlägg från: Anonym (Boost) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Boost)

Är präster någonsin otrogna?

Anonym (kyrkoherde) skrev 2018-02-12 23:35:48 följande:

Det finns såklart idioter även bland präster även om jag vill tro(och sett till min omgivning) att präster och även andra troende har högre moral än så. 

Jag själv har varit gift sedan jag var 20 år(47 nu) och har aldrig ens tänkt tanken.

Antyder du att troende har högre moral än icke-troende?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (kyrkoherde) skrev 2018-02-12 23:53:19 följande:

Så är min upplevelse när det kommer till relationer. Inte nödvändigtvis på andra områden.

Vad tror du det beror på?

Andra områden, tänker du på mord då eller?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (kyrkoherde) skrev 2018-02-13 00:15:49 följande:

Det är svårt att säga. Dels kan det ju handla om att vilja vara varsam med sin och andras kroppar(ära Gud osv med kroppen) och att ha en bestämd syn på sex och relationer. Också, upplever jag, att många kristna gärna vill vara goda människor och därför anstränger sig extra mycket, kanske för mycket ibland. En hel del troende lever också kvar i att sex före äktenskap och utanför äktenskap är ett stort no no. 

Med andra områden menar jag att en troende inte nödvändigtvis har högre moral vad gäller exempelvis djurrätt eller så. 

Dessutom kan man ju definiera "moral" olika, det är också viktigt att ta med i beräkningen.

Vad kan man göra för att inte ära gud med sin kropp?

Behöver du en gud för att vara en god människa?

Mord då? Gud mördar en massa folk i bibeln. Är kristna okej med mord?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (kyrkoherde) skrev 2018-02-13 01:12:36 följande:

För det första så är det svårt att svara på dina frågor när man tydligt kommer från två helt olika håll. 

Att inte ära Gud med sin kropp kan kort sagt innebära att man inte tar hand om sin kropp(sitt tempel) så som Gud önskat. Det kan exempelvis vara att skada den på olika sätt. Sedan får man väl också ta med syndbegreppet. Synd - något som kommer mellan dig och Gud.

Din andra fråga är svårare att svara på. Där får man tänka på att allt beror på vilket perspektiv du har. Är Gud allt, det viktigaste, grunden för allt så kan man se det som att det inte går att vara en god människa och samtidigt förneka Gud. 

Tredje frågan är också svår. Här får man först fundera på hur bokstavstroende man är. Hur man tolkar vad som skrevs osv. Man kan också se på det så, att se bara till budordet om att inte döda och sedan samtidigt komma ihåg att Gud inte kan jämställas med en människa.

Med ditt resonemang om godhet så kan man ju också se det som att det inte går att vara ond och samtidigt förneka gud. (Gud är grunden för allt)

Budet om att inte döda är ju bra. Budet att stena sina olydiga barn vid stadens port har jag aldrig tyckt lika mycket om. Tänkte gud fel där?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 09:21:44 följande:

Det ena är ett av de 10 budorden som anses utgöra grunden för kristendomen.

Det andra är en ganska avlägsen skrivning i GT.

Det spelar ingen roll, båda kommer från gud eller hur. Tycker du att gud tänkte rätt där? Det är en ja eller nej-fråga.

Tycker du att finns några omständigheter under vilka det är rätt att stena en människa till döds? Det är också en ja eller nej-fråga.
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 10:14:25 följande:

Det är totalt olika saker. Bara att jämföra de 10 budorden med GT är svårt.

Jag tolkar inte gud åt dig. Men du verkar behöva något att tro på.

Lämna gärna personangreppen därhän.

Jag vill inte att du ska tolka gud. Det är två enkla frågor. Den sista har inte ens med bibeln eller gud eller göra. Är det någonsin okej att stena en människa till döds?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 10:14:25 följande:

Det är totalt olika saker. Bara att jämföra de 10 budorden med GT är svårt.

Jag tolkar inte gud åt dig. Men du verkar behöva något att tro på.

Rackarns, jag glömde. I vilket testamente är det som de 10 budorden först är med? Jag verkar helt ha glömt.
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 11:24:27 följande:

Att döda är aldrig okej. Personligen hade jag tyckt det var rimligt att stena en beväpnad människa om det var i självförsvar.

Ja försök undvik personangrepp om du har möjlighet.

Ge gärna exempel på personagrepp mot dig från min sida.

Det är aldrig okej att döda skriver du. Gud dödar. Tycker då du och gud olika i den frågan?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 11:27:38 följande:

Ja ursäkta, det skall såklart stå: Bara att jämföra de 10 budorden med resten av GT är svårt.

Skapelseberättelsen med syndafallet och profetiorna om messias är GT. Är de också avlägsna skrivningar?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 12:17:38 följande:

Mina åsikter skiljer sig från det som står i bibeln ja. Jag ser personligen inte allt i bibeln som guds ord.

Jag skrev att försök undvik personangrepp om du har möjlighet. Du verkar lite vilsen och behöver något att tro på. Det är inget personangrepp, mer omsorg.

Hur gör du för att avgöra vad som är guds ord och vad som inte är det?

Tack för att du försökte visa omsorg. Jag uppfattar det inte som det dock så sluta tack.
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 12:37:44 följande:

Det är en personlig bedömning, du vet en sådan man gör efter eget huvud.

Så du bestämmer alltså vad som är guds ord... Är du gud?
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 13:53:48 följande:

Nej jag är inte gud men har en personlig syn på vad i bibeln som är guds ord.

Du verkar som sagt lite vilsen och väldigt intresserad av teologi. Det finns grupper där du kan ställa dina frågor till gelikar.

Du bestämmer alltså vad som är guds ord. Om du inte är gud så tror jag att du kommer få problem vid pärleporten. Det är bara omtanke om dig.
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 14:57:00 följande:

Tack för omtanken det uppskattas. Teologi är intressant men jag anar en tagg av missunnsamhet i din ton, det är lite synd.

Lycka till på vägen!

Det är mycket som är synd och du anar fel.
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 15:54:28 följande:

Lycka till o hoppas du hittar svaren på dina frågor!

...måste få.... sista...ordet...
  • Anonym (Boost)
    Anonym (Padre) skrev 2018-02-13 19:08:38 följande:

Pax vobiscum!

Pax romana.
Svar på tråden Är präster någonsin otrogna?