Inlägg från: Anonym (kyrkoherde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kyrkoherde)

Är präster någonsin otrogna?

Det finns såklart idioter även bland präster även om jag vill tro(och sett till min omgivning) att präster och även andra troende har högre moral än så. 
    Jag själv har varit gift sedan jag var 20 år(47 nu) och har aldrig ens tänkt tanken.

• Anonym (kyrkoherde)
    Anonym (Boost) skrev 2018-02-12 23:48:54 följande:
    Antyder du att troende har högre moral än icke-troende?
    Så är min upplevelse när det kommer till relationer. Inte nödvändigtvis på andra områden.
  • Anonym (kyrkoherde)
    Anonym (Boost) skrev 2018-02-13 00:11:04 följande:
    Vad tror du det beror på?

Andra områden, tänker du på mord då eller?
    Det är svårt att säga. Dels kan det ju handla om att vilja vara varsam med sin och andras kroppar(ära Gud osv med kroppen) och att ha en bestämd syn på sex och relationer. Också, upplever jag, att många kristna gärna vill vara goda människor och därför anstränger sig extra mycket, kanske för mycket ibland. En hel del troende lever också kvar i att sex före äktenskap och utanför äktenskap är ett stort no no. 

Med andra områden menar jag att en troende inte nödvändigtvis har högre moral vad gäller exempelvis djurrätt eller så. 

Dessutom kan man ju definiera "moral" olika, det är också viktigt att ta med i beräkningen.
  • Anonym (kyrkoherde)
    Anonym (Uh) skrev 2018-02-13 00:47:59 följande:
    Tyvärr tror jag att du blundar för verkligheten. Jag tror inte att du har helt rätt i det du skriver. Tycker att man hör mycket "skit" inom kyrkans värld. Tyvärr har jag själv blivit utsatt för övergrepp av en man som var djupt religiös, dessutom var jag då endast 16 år och gubben var nästan 60, gift sedan 40 år typ och äldre och yngre barn. Vi befann oss också i en maktrelation och det skedde inte en gång. Är det moraliskt rätt som kristen? Är det att vara varsam med andras kroppar? Är det att vara en god människa? 
    Jag känner min omgivning bra. Jag beklagar djupt vad du varit med om och hoppas att du kunnat läka dina sår så gott det går. Ditt exempel motsäger dock inte min omgivning. Och självklart var det inte det minsta okej det du utsattes för. 
  • Anonym (kyrkoherde)
    Anonym (Boost) skrev 2018-02-13 00:56:09 följande:
    Vad kan man göra för att inte ära gud med sin kropp?

Behöver du en gud för att vara en god människa?

Mord då? Gud mördar en massa folk i bibeln. Är kristna okej med mord?
    För det första så är det svårt att svara på dina frågor när man tydligt kommer från två helt olika håll. 

Att inte ära Gud med sin kropp kan kort sagt innebära att man inte tar hand om sin kropp(sitt tempel) så som Gud önskat. Det kan exempelvis vara att skada den på olika sätt. Sedan får man väl också ta med syndbegreppet. Synd - något som kommer mellan dig och Gud.

Din andra fråga är svårare att svara på. Där får man tänka på att allt beror på vilket perspektiv du har. Är Gud allt, det viktigaste, grunden för allt så kan man se det som att det inte går att vara en god människa och samtidigt förneka Gud. 

Tredje frågan är också svår. Här får man först fundera på hur bokstavstroende man är. Hur man tolkar vad som skrevs osv. Man kan också se på det så, att se bara till budordet om att inte döda och sedan samtidigt komma ihåg att Gud inte kan jämställas med en människa.
Svar på tråden Är präster någonsin otrogna?