Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

HJÄLP - kommentare från förskolan

mammalovis skrev 2018-02-12 22:40:09 följande:

Det jag spontant tänker är ju att man inte uppmuntrar barnet till att springa omkring inomhus, utan det ges mer tillfälle till utomhus. Inomhus uppmuntras man till att gå, åtminstone på alla förskolor jag har jobbat på. Undantaget är ju om det finns en större lekhall. Däremot kan de ju behöva köra mer typ röris, så alla barnen ges tillfälle till rörelse på ett strukturerat sätt. Jag skulle inte uppskatta t ex jagarlekar inomhus om utrymmet är begränsat då det lättare leder till kollisioner och skador. Oftast kan även små barn vara fokuserade kortare stunder även om föremålet varierar ofta. Min yngsta är 2 år.

Sitter ni föräldrar ner så uppmuntras ju barnet i detta eller springer ni omkring hemma och jagar varandra för jämnan?

Varför skall små barn uppmanas att sitta still?

Ett litet barn vill röra på sig för att det är biologiskt och utvecklingsmässigt riktigt, barnet behöver träna på olika rörelser och utveckla sin muskulatur.

Om det inte finns plats för rörliga lekar inomhus så är förskolan definitivt för liten, om den inte har Ur och skur pedagogik.

Barn idag i Sverige behöver röra på sig mer inte mindre!
  • tvillingmammaVastmanland
    susu1 skrev 2018-02-13 21:40:04 följande:

Tusen tack för svar ! Jag var med på inskolningen i början och de har ett rum avsatt för rörelse, men ingen mini röris så direkt utan spontan rörelse... de säger att hen har svårt att stanna länge i en aktivitet och tänker att de kan ha att göra med att hen började gå väldigt sent (att kunna röra sig vart man vill obehindrat är de ända roliga nu)

Absolut de har bara gått En månad, o de är ju de som jag tänker, men eftersom kommentarerna kommer för jämnan så känns de som de verkligen ser de som ett problem.

Jag är helt förundrad, hur kan pedagoger säga något sådant om ett så litet barn? Det påminner mig om att de klagade på min son också , på förskolan. När han väl kommit in i en aktivitet och engagerade sig så ville han inte alltid sluta när pedagogerna ville, han hade svårt att byta mellan aktiviteter min lille son, som då var tre år, fick jag höra. Jag vet faktiskt inte om jag gillar idén med förskola, inte när det innebär att alla barn måste vara exakt lika och fungera likadant. Barn är individer och utvecklas i olika takt. Det borde en pedagog förstå.
Svar på tråden HJÄLP - kommentare från förskolan