Är dissociation nutidens ord för "bortträngning"?
som titeln.
som titeln.
Fenomenen liknar varandra, helt klart. Även inom psykologin så finns olika tolkningar av betydelsen för mekanismerna. Vad är din tanke med frågeställningen? Ett tips är att lägga ett underlag för en diskussion istället för en enda fråga som är öppen för tolkningsfrihet. Det underlättar.
Vill tillägga att det inte finns någon på detta forum som är genuint intresserad av psykologi. Vid denna post har 500 personer läst tråden och det är bara jag som har svarat. Det enda som gäller på Familjeliv är att droga ner sig med diverse substanser utskrivna av psykiatrin.
Prova ställ frågan på Flashback istället. Förutom förslag på olika droger att inmundiga så brukar även förslaget att "söka hjälp" dyka upp. Jag tror det kommer gå att starta en riktig diskussion där - åtminstone.
Vill tillägga att det inte finns någon på detta forum som är genuint intresserad av psykologi. Vid denna post har 500 personer läst tråden och det är bara jag som har svarat. Det enda som gäller på Familjeliv är att droga ner sig med diverse substanser utskrivna av psykiatrin.
Prova ställ frågan på Flashback istället. Förutom förslag på olika droger att inmundiga så brukar även förslaget att "söka hjälp" dyka upp. Jag tror det kommer gå att starta en riktig diskussion där - åtminstone.
finns det nåt forum där det kan vara uppe till diskussion? flashback har jag då inte mycket bra erfarenhet av.
jag tycker dissociation är ett konstigt begrepp som kan förklaras på helt skilda sätt beroende på vem man frågar. och idag när fler och fler är skeptiska till att förträninging/bortträngning existerar har ordet och förklaringsmodellen istället blivit dissociation. jag undrar om man skrivit om en mekanism med ett annat namn eller om det ska vara och är skilda saker. och isf vilken vetenskap som stödjer det.
finns det nåt forum där det kan vara uppe till diskussion? flashback har jag då inte mycket bra erfarenhet av.
jag tycker dissociation är ett konstigt begrepp som kan förklaras på helt skilda sätt beroende på vem man frågar. och idag när fler och fler är skeptiska till att förträninging/bortträngning existerar har ordet och förklaringsmodellen istället blivit dissociation. jag undrar om man skrivit om en mekanism med ett annat namn eller om det ska vara och är skilda saker. och isf vilken vetenskap som stödjer det.
Dissociation kan ske under t.ex en våldtäkt när offret är maktlös. Då kan tankarna fara iväg likt en dagdröm för att försvara psyket mot ångest(men även själva övergreppet). Bortträngning är när man i efterhand omedvetet tränger undan traumat från samma våldtäkt till det undermedvetna för att förhindra ångest att äntra det medvetna.
Det är två typer av försvarsmekanismer som kan uppstå från samma trauma men i olika skeenden.
Vad som stödjer dessa fenomen rent fysiologiskt kan jag inte svara på. Mina tankar är hämtade från Sigmund Freud, Anna Freud, Carl Jung, Jean Piaget, Erik Erikson, Joan M. Erikson osv - de som lade den fundamentala plattformen för psykologisk förståelse för psykopatologi via psykoanalys och analytisk psykologi. Vill du ha fysiologiska svar får du leta i neurovetenskapen.