• lovelylocks

har tappat en enorm bit av en tand, det gör sketaont men jag har inte råd med tndläkare!

morr detta med tandläkaravgifetr alltså.. det e ju helt sjukt, villke klassfråga det är. har tappat en enorm bit av en tand, det gör så himla ont i hela käken och jag kommer förmodligen att måsta dra ut den om jag skiter i att laga den. men jag har verkligen inte råd att gå till tandläkaren! vet inte vad det kommer att kosta, har ni ngt förslag?
    vad väljer man, hål i plånboken eller hål i tanden???

• Svar på tråden har tappat en enorm bit av en tand, det gör sketaont men jag har inte råd med tndläkare!
  • Safffran

Vad hemskt att du har så ont.....

Hur mycket skulle det kosta att laga tanden?
    Har du kanske någon som du skulle kunna låna pengar av?

• marsmamman

Du kanske kan komma överens med tandläkaren om att få det på avbetalning om det underlättar.

• k girl

Har du ingen sjuk- och olycksfallsförsäkring du kan få ut ersättning av?!

• lovelylocks

försäkring? nja... jag bhar en hemförsäkring, eller inte jag utan svärmor som vi fn bor hos tom månadskiftet. borde ju gå under hennes då vi e skrivan där, men min tand e ju ingen trasig möbel så det sket sig ju. e försäkrad via gravisförsäkringen vi tecknade hos trygghansa när jag väntade lilleman, men den gäller nog bara om ag dör eller så och det hoppas jag verkligen att jag inte behöver göra pga av en trasig tand. har betalningsanmräkningså att ta ngt på avbetalning brukar vara uteslutet. åååååhhhhh suuuuck! har ingen aning om vad det skulle kosta men kasnke ruunt 5000 har tyvärr ingen att låna av heller

• Kebnekaisa

Om ni VERKLIGEN inte har några inkomster eller besparingar samt att lönen ligger på låg nivå, Hur är det med "det sociala", nu för tiden??? Kan inte de "göra utryckningar" för tillfälliga "katastrofer"?(utryckning i dubbel bemärkelse! )

• Kebnekaisa

(Jag menade inte att le åt ditt problem, med smileysen, Utan jag är förstås seriös!)

• Kebnekaisa

Förresten, Kom på en sak! Hur är det med det här med fonder??
    Jag har faktiskt själv sökt i en fond en gång i tiden och fått bidrag för en ergonomisk grej!

Kyrkan, kan inte de ha någon fond?!

• lövet2

Man kan få dela upp betalningen på flera månader. Prata med Folktandvården, så ger de ett kostnadsförslag och gör upp om hur du kan dela upp betalningen!

• Hannah74

Jag delade upp betalningen sist, fick rätt lång id att betala av på så det blev inte så saftigt.

• k girl

Ja, det är möjligt att söka ekonomiskt bistånd från socialen för att laga tänder.

• lovelylocks

hmmm jo hörde ngt om bistånd o foner o de... meeeen lite stolthet har man jue eh...
    ska knaa ner ill andis o kolla imorgon m de kan lägga upp betalningen på sambon eller så...

• stina 76

det blir ju inte billigare av att vänta.....jag har pissdåliga tänder och den bästa lösningen är att gå typ var 9e månad - då fångar man in hålen när de är små och "billigare" att laga. Efter ett tag har man så många lagningar att dessa "skyddar" tänderna :D . För att gå till tandläkaren när man väl fått tandvärk...då blir det hiiiiskligt dyyyyyrt! tips för oss fattiga

• Henax

Jag blir så arg när jag läser sånt här! Varför ska tänderna vara separerade från resten av kroppen?! Nån med bruten arm skulle väl knappast behöva gå omkring med enorma smärtor och vänta på att ha samlat ihop tillräckligt med pengar till operation eller gips?!

Hoppas verkligen du får möjlighet att delbetala eller nåt! Hur som helst, det lär definitivt bli ännu dyrare om du väntar...

Lycka till!
    /Henax

PS: För nån månad sen lagade jag en tand som gått sönder (lossnat en stooor bit)och det kostade 1600.- inkl röntgen och allt, så jag tror inte et behöver kosta så mycket som 5000,-!

• dundermusen

socialen fixar tandläkarräkningar till en del har jag hört.
    testa där.

• Lyckanmin

Hej din stackare!
    Tyvärr så gjorde jag samma sak förra sommaren och drog mig för att gå till tandläkaren. Jag fick ångra det senare, då det kommit in bakterier i tanden och jag fick rotfylla den..... Det var ganska mycket dyrare än att laga den, så mitt tips till dig är att laga den så fort du kan. Lycka till!!!

• Lotten 66

Jag håller med Lyckanmin. Laga den innan det är försent. Måste du rotfylla kan du lätt komma upp i 5000:- men går du direkt skulle jag gissa på att det kan kosta runt 1500:-. Jag har själv gjort såna misstag två gånger. Inte kul.

Svar på tråden har tappat en enorm bit av en tand, det gör sketaont men jag har inte råd med tndläkare!