• Dragonfly88

Missfall eller ej?

Hej, jag är så orolig och fundersam att jag helt enkelt måste få skriva av mig lite och kanske få höra om någon annan varit med om något liknande.

Enligt senaste mens skulle jag nu vara i v. 8+0. Var på tidigt vul förra veckan då jag enligt mina beräkningar skulle varit i v. 7+1. Då hittade gyn ett foster med pickande hjärta, och storleken motsvarade v. 6+5. Hon hittade även en tom hinnsäck (mindre) och sade att det med största sannolikhet startat som en tvillinggraviditet men att det andra fostret inte utvecklats vidare. Kände mig redan då lite osäker på hur det skulle gå, trots att jag var glad över det pickande hjärtat förstås.

Fyra dagar senare fick jag plötsligt en störtblödning. Hann på toa och det kändes som att allt rann ur mig. Det var som att det först kom blodblandat "vatten" och sen en massa mörkt och färskt blod. Kunde inte se om det kom klumpar/koagel eftersom det var så rött i toavattnet.... efter detta kom det kanske allt som allt som en full binda med blod, men det rann varje gång jag gick på toa. Nästa dag kom det bara en gång i samband med ett toabesök. Idag bara lite lite gammalt blod. Inga smärtor alls under hela tiden.

Jag har ringt både till bm och till gyn akuten men fick en tid först om en vecka... Jag vet inte riktigt hur jag ska klara mig tills dess, mår så dåligt av att inte veta vad som hänt. Var det missfall, och i så fall var det bara den tomma hinnsäcken eller var det båda? I min förra graviditet, som slutade lyckligt, hade jag en blödning "utan orsak", men jag minns inte att den skulle varit så här kraftig..

Någon som har några kloka ord att komma med?

• Svar på tråden Missfall eller ej?
  • Snuttis2

Det är så klart omöjligt att veta utan ett nytt ultraljud, men spontant tycker inte jag att det låter som att du förlorat din graviditet .

Min tanke är att du antingen spräckt ett kärl(vilket förekommer) därav färskt blod alternativt att du fick en blödning för att blöda ut den tomma hinnsäcken .

Har själv haft ett tidigt missfall samt tvingats framkallat ett pga av ett MA i v 11. Mitt tidiga i v 5-6 var som en mens med smärta. Mitt andra höll på i veckor o var mkt smärtsamt.

Känns som att smärta i någon form borde funnits där ifall det var ett fullbordat missfall?!

Jag hoppas det går bra!

• Dragonfly88

Hej,

Ja det verkar ju som att det vanligaste är att man har smärtor (och kanske ännu rikligare blödningar) i samband med missfall, men har ju läst om många som inte heller haft ont och ändå har det varit mf... Så det är ju svårt att veta innan nytt vul...

Det är bara så jobbigt att delvis hoppas på det bästa, och delvis försöka förbereda sig på det värsta.

Men tack i varje fall för ditt svar!

• faglin
    Dragonfly88 skrev 2018-02-14 08:29:02 följande:

Hej,

Ja det verkar ju som att det vanligaste är att man har smärtor (och kanske ännu rikligare blödningar) i samband med missfall, men har ju läst om många som inte heller haft ont och ändå har det varit mf... Så det är ju svårt att veta innan nytt vul...

Det är bara så jobbigt att delvis hoppas på det bästa, och delvis försöka förbereda sig på det värsta.

Men tack i varje fall för ditt svar!

Mitt tidiga missfall i vecka 8-9 var som mens, värk i ryggen och ungefär lika mkt blod som vid mens. Dvs inga stora blödningar.
  • Anonym (Hmm)

Jag skulle tippa på att det var tvillingen som kom ut. Min mor som födde trillingar men väntade fyrlingar fick samma sak tidigt i sin graviditet.

Men det gick bra för dom andra tre som sedan föddes runt v 35.

Såklart så kan man dock inte vara säker fören en ny undersökning men håll modet uppe =)

• Dragonfly88

Tack för era svar!

Jag gick på privat vul och fick se en perfekt liten en med pickande hjärta. Nu kan jag igen andas, i några dagar i varje fall... Det är ju ännu tidigt i graviditeten!

Svar på tråden Missfall eller ej?