• Anonym (Ann)

Såååå besviken på sambon

Jag är gravid och bortrest med vårt barn under alla hjärtans dag. I natt skriver sambon ett meddelande på Messenger formulerat exakt "Grattis på Alla hjärtans dag" och sen inget mer. Jag känner mig inte ett dugg uppskattad genom detta, tvärtom känns det totalt opersonligt och jag blir så sjukt ledsen för att han inte engagerar sig mer. Jag har alltid ordnat med firande varje år och förra året pratade vi om att jag hade uppskattat om han hade gjort något för mig med då han inte gjorde det då heller. Ett sabla meddelande kunde jag gott klarat mig utan... :(

Finns det nån här vars man som varit sådär oromantisk men ändrat sig? Hur nådde ni fram?

• Svar på tråden Såååå besviken på sambon
  • Gerrina
    Jag tycker att alla hjärtans dag är en totalt oviktig och tramsig kommersiell högtid som jag mer än gärna struntar i.

Ofta verkar kvinnor ha skyhöga förväntningar på sina män att de ska fira som i en Hollywoodfilm och blir sen djupt besvikna över att de har samma gamla man även denna dag på året.

Jag är gift sen nästan 20 år tillbaka och romantik och uppvaktning finns i vår relation alla eller inga dagar. Vi uppvaktar varann när andan faller på oavsett dag. Och just på alla hjärtans dag finns inga förväntningar från någon av oss på något särskilt. Men ibland har vi firat lite mer för att nån av oss känt för det.

Vad exakt är det du känner dig så sjukt ledsen för? Vad exakt är det i detta som gör att du inte känner dig ett dugg uppskattad?

Hur uppskattar din man dig i er övriga vardag tillsammans?

Är han över lag omtänksam och visar dig sin kärlek - varför behöver du i så fall ytterligare yttre bekräftelse på just den här dagen? Eller struntar han i dig och dina behov och önskemål alla andra dagar - hur skulle då lite uppvaktning just den här dagen kunna kompensera för det?

Tänk efter lite vad dina förväntningar handlar om och vad en relation egentligen handlar om så kanske du slipper känna dig så sjukt ledsen och icke uppskattad.

• Gerrina
    Anonym (Ann) skrev 2018-02-14 11:26:34 följande:

Ok. Men ni som säger att man ska uppskatta andra dagar. Det hade jag gjort om han NÅN gång kom med en present eller dylikt.

Varför vill du ha en present på alla hjärtans dag? Eller nån annan dag?

Är det det enda sättet du tycker att din man kan visa dig uppskattning och omtanke i ert förhållande?

Jag och min man visar omtanke och kärlek på många sätt som inte inbegriper varken rosor eller presenter:

Man hämtar en filt till de som fryser, tar hand om vardagen när den andra är sjuk, skrapar bilen till den andra så den slipper, kommer ihåg att fråga hur det gick på jobbet med nåt lite större man gjort, bjuder på en extra sovmorgon när den andra är sliten. En extra kram, en ärlig fråga om hur det är. Och så vidare.

Presenter har jag inte så stort behov av. Jag köper själv det jag vill ha och min man likaså. Presenter köper vi till födelsedagen och till jul, men det blir mer och mer symboliska saker mellan oss, eller att vi bokar en gemensam resa som present till oss. Sen händer det att man hittar nåt som man tror den andra skulle gilla och köper lite spontant. Men inte bara för att det är en särskild dag, utan vilken dag som helst. 
  • Gerrina
    EnGladPingvin skrev 2018-02-14 13:25:38 följande:

Jag hade totalt missat att det är alla hjärtans dag. Det var min man som påminde mig. På det ytterst romantiska sättet med en kommentar "Så då var alla hjärtans dag avklarad" efter att vi hade sex tidigt i morse

En kommentar i min smak Skrattande
  • Anonym (Gladattslippalevamedkvinor)
    sextiotalist skrev 2018-02-14 14:15:12 följande:

Och där försvann den romantiken, men det beror på vad man ser som romantik. Romantik för mig är det oväntade och det väldigt personliga.

Jag tar tillbaka det att min sambo inte är romantisk, han är inte klassiskt romantiskt, men nog sjutton är det romantiskt när han kommer och kramar mig och säger att jag är det bästa som hänt honom, eller när han tackar att jag än en gång gjort en så god middag. Eller när han ser att jag är trött och hämtar ett glas vin åt mig, eller när han ser att jag är frusen och hämtar en filt och stoppar om mig.

Ja, på det viset är min sambo också romantisk. Han är underbart omhändertagande. Igår somnade jag på soffan, vaknade lagom till att det var dags för kvällsrundan med hundarna. Sambon fångar mig i hallen och säger att jag kan gå och lägga mig, alla är redan rastade.
  • Anonym (ace)

Om det största problemet i ditt liv är att din sambo bara skickar ett mess med "Grattis på alla hjärtans dag" så kan jag bara gratulera till ditt fantastiska sagoliv och beklaga att dina mikroskopiska I-landsproblem ger dig så stort lidande...

• EnAnonumius
    Anonym (Gladattslippalevamedkvinor) skrev 2018-02-14 11:40:35 följande:
    Ett hett tips, att bli sur de gånger ens partner gör något men det blir fel på grund av ens egna förväntningar är kontraproduktivt. Nästa år kommer han istället inte göra något alls eftersom hans initiativ ändå inte duger för dig.
    Exakt så.
  • EnAnonumius
    Gerrina skrev 2018-02-14 14:37:59 följande:
    Varför vill du ha en present på alla hjärtans dag? Eller nån annan dag?

Är det det enda sättet du tycker att din man kan visa dig uppskattning och omtanke i ert förhållande?

Jag och min man visar omtanke och kärlek på många sätt som inte inbegriper varken rosor eller presenter:

Man hämtar en filt till de som fryser, tar hand om vardagen när den andra är sjuk, skrapar bilen till den andra så den slipper, kommer ihåg att fråga hur det gick på jobbet med nåt lite större man gjort, bjuder på en extra sovmorgon när den andra är sliten. En extra kram, en ärlig fråga om hur det är. Och så vidare.

Presenter har jag inte så stort behov av. Jag köper själv det jag vill ha och min man likaså. Presenter köper vi till födelsedagen och till jul, men det blir mer och mer symboliska saker mellan oss, eller att vi bokar en gemensam resa som present till oss. Sen händer det att man hittar nåt som man tror den andra skulle gilla och köper lite spontant. Men inte bara för att det är en särskild dag, utan vilken dag som helst. 
    Så var mitt förhållande med med min make de 24åren vi var ihop.

Aldrig frågan om vad man kan ge i presentväg, för att visa uppskattning. 
    Utan vad man kunde göra för den andre, i gester, så att det blev guldkant i tillvaron, det var mer uppskattat både för mig och min exmake.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tutte

Jag är hypnosterapeut o har varit i många år o läst psykologi i 48 år men har själv gott på många minor. Jag har vetat men inte velat se. När ni är förälskad och barn är på väg och ni båda befinner er i Sverige då finns ingen ursäkt att inte ta telefonkontakt och i dagens läge från jordens ände. 
    Jag var i handelsflottan på väg till Sydamerika  för 30 år sedan och skickade ett telegram med texten från himmel o hav till hennes födelsedag vilket jag fick reda på sedan vilken typ jag var. Jag försökte ringa för 80 /90 kronor i minuten men det var atmosfäriska störningar och det fick bli telegram på telegrafen.
    Men i dagens läge finns inga ursäkter för att inte ta kontakt med dej. Ursäkterna efteråt berättar allt för dej om Du vill se. Pratar han som vanligt eller har han bytt ut sitt vanliga sätt att tala. Pratar han som vanligt är han samma person om inte så ska Du börja se om det känns bra.
    Sänder dej en kram o hoppas att han bara var tillfälligt icke närvarande

• Anonym (Romantisk)

Det verkar gå nån slags prestige i att inte gilla Alla Hjärtans dag. Att det är så kommersiellt och tramsigt så. Att man kan visa uppskattning, romantiska gester och bekräfta varandra vilken jäkla dag på året som helst. Men. Om man nu har en partner som är så totalt oromantisk och faktiskt dålig på att visa uppskattning samt aldrig uppvaktar? Och man nu kanske faktiskt behöver det, speciellt en vanlig grå onsdag, flertalet år in i en relation. Då blir Alla hjärtans dag ganska halvviktig och förhoppningsvis härlig. Är det så konstigt undrar jag?

Behöver ju inte vara värsta grejen. Kan ta mig själv (36-årig kvinna med man sedan 8 år tillbaka) som exempel. Jag har Alla hjärtans dag som enda dagen att få chans att få blommor av min man, för jag älskar att få blommor. Det fick jag. Och ikväll lagade han en extra god middag till oss. Behöver inte vara så mkt mer än så. Själv överraskade jag honom imorse med en islatte och chokladbitar som jag vet att han gillar.

Det skadar liksom inte att uppvakta varandra :)

• Anonym (Hjärtasmärta)

Jag tycker att han har visat dig uppskattning genom att skicka ett sms när du var bortrest. Glad Det skulle ha gjort mig glad, eftersom det var ett bevis på att han tänkte på mig!

Men det låter som om du saknar uppskattning i vardagen. Får man inte det, blir det lätt att man lägger för stor vikt vid symboliska dagar, eller en viss typ av uppvaktning. Då tänker man kanske att han kunde väl göra något åtminstone den här dagen!

Om man är nöjd med den bekräftelse man får till vardags, brukar det inte kännas lika viktigt med ett visst datum. 

Kanske kan ni börja i den änden? Att kolla på hur mycket ni tar hand om varandra och vårdar relationen i vardagen?

Svar på tråden Såååå besviken på sambon