• ohthesedays

glapp mellan sjukskrivning och föräldraledighet

hejsan.

i mitten av mars går jag (pappan) på föräldraledighet. nu är det så att jag kraschat totalt på jobbet och är just nu hemma sjukanmäld. ska träffa en läkare i morgon för att se om jag behöver vara sjukskriven. det handlar eventuellt om utmattningssyndrom eller liknande.

om jag är hemma i fjorton dagar (arbetsgivaren betalar sjukpenning) har jag en veckas glapp mellan jobb och föräldraledighet kvar. om jag inte klarar av att jobba den veckan (och har ett sjukskrivningsintyg från läkare), kan jag vara sjuk hemma fram tills att jag blir föräldraledig utan att sgi:n påverkas?

det handlar alltså vid scenariot att FK inte beviljar mig sjukpenning efter 14 dagar. för i sådana har jag en veckas glapp. antingen måste jag jobba eller så undrar jag om jag kan vara hemma sjukskriven utan sjukpenning, och att det inte påverkar min sgi när jag väl kliver på föräldraledigheten en vecka senare.

tacksam för svar.

• Svar på tråden glapp mellan sjukskrivning och föräldraledighet
  • Anonym (Berit)

Hur långt sträcker sig ditt läkarintyg?

• ohthesedays

i exemplet handlar det om att intyget sträcker sig fram till det att jag påbörjar föräldraledigheten (ska träffa läkare i morgon).

• IsDimma

Hur gammalt är barnet? Under ett spelar det ingen roll men sen sänks väl sgi. Har jag för mig iaf.

Mitt egentliga inlägg handlar mer om att du ifall du inte får någon sjukskrivningen kan gå till jobbet på måndag, jobba halva dagen och sen gå hem sjuk igen och få en sjukskrivningsperiod från arbetsgivaren. Inte så schysst gjort kanske men det gå. Om det nu bara glappar en vecka. Däremot så borde du få sjukskrivningen att gå igenom ifall du är stressad.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • IsDimma

Hur gammalt är barnet? Under ett spelar det ingen roll men sen sänks väl sgi. Har jag för mig iaf.

Mitt egentliga inlägg handlar mer om att du ifall du inte får någon sjukskrivningen kan gå till jobbet på måndag, jobba halva dagen och sen gå hem sjuk igen och få en sjukskrivningsperiod från arbetsgivaren. Inte så schysst gjort kanske men det gå. Om det nu bara glappar en vecka. Däremot så borde du få sjukskrivningen att gå igenom ifall du är stressad.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Anonym (Vet)

Inga problem. Om du söker sjukpenning är din SGI skyddad tills dess att du får negativt beslut av FK. Men vid det laget är du redan föräldraledig och då blir det inga glapp om du sedan tar ut FP minst 5 dagar per vecka. Har du en fast anställning tappar du heller inte din SGI för en veckas glapp. Man har ett tremånadersskydd rå den dagen man helt avbryter sitt arbete som gör att du i princip kan ligga på soffan i tre månader utan att tappa din SGI.
    Så i det fall du beskriver - ingen fara för din SGI.

• Anonym (Vet)
    Anonym (Vet) skrev 2018-02-14 16:18:52 följande:

Inga problem. Om du söker sjukpenning är din SGI skyddad tills dess att du får negativt beslut av FK. Men vid det laget är du redan föräldraledig och då blir det inga glapp om du sedan tar ut FP minst 5 dagar per vecka. Har du en fast anställning tappar du heller inte din SGI för en veckas glapp. Man har ett tremånadersskydd rå den dagen man helt avbryter sitt arbete som gör att du i princip kan ligga på soffan i tre månader utan att tappa din SGI.
    Så i det fall du beskriver - ingen fara för din SGI.

Missade att barnet var under 1, då behöver du ju inte heller ta ut FP.
  • Anonym (Vet)
    IsDimma skrev 2018-02-14 14:58:03 följande:

Du måste vara frisk i 5 kalenderdagar innan du får en ny sjuklöneperiod hos arbetsgivaren, annars fortsätter den tidigare perioden, och då är det fortarande FK som tar över. Men i ts exempel spelar det ingen roll, för han hinner inte få något negativt beslut innan han går på f-ledighet och då blir det inget glapp i skyddet.
Svar på tråden glapp mellan sjukskrivning och föräldraledighet